Bu çalışma fotoğrafı iletişim aracı olarak kullanan mimarlık ile onu mekânsal nesnesi olarak kullanan fotoğraf arasındaki ilişki üzerine odaklanır. Bu ikili ilişki mimarlığın fotoğrafı kendi biçemi doğrultusunda yönlendirmesi açısından oldukça önemlidir. Bu doğrultuda çalışmada modern mimarlığın kurucularından olan Le Corbusiernin, resimden sonra en çok kullandığı görsel araç (medya) olan fotoğraf ile kurduğu bağ tanımlanacaktır. Le Corbusiernin fotoğrafı kullanma amacı, sadece yapıtları kaydetmek veya geleceğe aktarmak değil, aynı zamanda mimarlığa olan bakış açısını izleyiciye yansıtmaktır. Çalışmada Le Corbusiernin düşünsel izleğini aktarırken kullandığı yöntemler incelenirken, bu yöntemlerin alışılmış yöntemlerden ayrıldığı noktalar tartışılacaktır.
This study examines the space-photography relationship throughout the works of Le Corbusier, one of the founders of modern architecture. This dual relationship is very important in terms of architecture directing photography towards its own purposes. Photography, after painting, was the most used visual expression tool (media) of Le Corbusier and the purpose of using photography was far beyond documenting his projects and recording them to the future. It was for the reflection of his architectural approach. In this study, Le Corbusiers innovative methods of combining photography and architecture have been studied and the differences to conventional methods are emphasized.
___
Benton, Charlotte, Le Corbusier: Furniture and the Interior, Journal of Design History, Sayı 2/3, 1990: 103-24.
Benton, Tim, Dreams of Machines: Futurism and lEsprit Nouveau, Journal of Design History, Sayı 3/1, 1990: 19-34.
Borden, Ian, Imaging Architecture: The Uses of Photography in the Practice of Architectural History, The Journal of Architecture, Sayı 12/1, 2007: 57-77.
Colomina, Beatrice, Le Corbusier and Photography, Assemblage, Sayı 4, 1987: 6-23.
Colomina, Beatrice, Mahremiyet ve Kamusallık, Metis Yayınları, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul, 2011.
Frampton, Kenneth, Modern Architecture: A Critical History, Thames and Hudson, Londra, 1992.
Gorlin, Alexander, The Ghost in the Machine: Surrealism in the Work of Le Corbusier, Perspekta, Sayı 18, 1982: 50-65.
Holm, Lorens, Reading through the Mirror: Brunelleschi, Lacan, Le Corbusier: The Invention of Perspective and the Post-Freudian Eye, Assemblage, Sayı 18, 1992: 20-39.
Le Corbusier, Des Canons, Des Munitions? Merci! Des Logis
SVP, Paris, 1937.
Le Corbusier, Oeuvre Compléte Volume 6, Artemis, Zürih,1991.
Le Corbusier, Bir Mimarlığa Doğru (1923), Yapı Kredi Yayınları, çev. Serpil Merzi, İstanbul, 1999.
Lynton, Norbert, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, çev. C. Çarpan, S. Öziş, İstanbul, 2004.
Naegele, Daniel, Le Corbusiers Seeing Things: Ambiguity and Illusion in the Representation of Modern Architecture, Basılmamış Doktora Tezi, Pennsylvania Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, 1996.
Rowe, Colin, Rowe Slutzky, Transparency, Birkhauser, Berlin, 1997.