GRAFİK TASARIM ALANINDAKİ ETKİLERİ BAĞLAMINDA 21. YÜZYILDA YENİ BİR TASARIM ÜSLUBU OLARAK MAKSİMALİZM

Maksimalizm, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren sanat ve tasarım literatüründe kendisine yer bulmaya başlayan, çeşitli sanatsal akımların özelliklerini de içerisinde barındıran ve biçimsel olarak renkli, canlı, zengin bir yapıya sahip olan üslubun adıdır. Bu üslup 21. yüzyılın ilk on yılından sonra özellikle grafik tasarım alanındaki pek çok tasarımcıya ilham vermeye, aynı zamanda grafik tasarım ürünü talep eden müşteriler tarafından daha çok istenilir olmaya başlamıştır. Araştırmada 21. Yüzyılın ilk on yılından itibaren grafik tasarım alanında popülerleşen maksimalizm akımı irdelenecektir. Bu doğrultuda araştırmanın problemi “Maksimalizm’in 21. yüzyıl itibariyle grafik tasarım alanında sıklıkla tercih edilmeye başlanmasının sebepleri nelerdir?” olarak belirlenmiştir. Araştırma problemi doğrultusunda araştırmanın amacının, maksimalizmin grafik tasarım alanında popülerleşmesinin nedenlerini ifade etmek, ayrıca maksimalizme ilham kaynağı olmuş diğer sanat ve tasarım akımlarıyla maksimalizmin ortak yönlerini belirleyerek akımın özelliklerini açıklamak olduğu söylenebilir. Araştırma betimsel modele dayalı nitel bir çalışmadır. Araştırmada kavramsal çerçeveyi oluşturmak ve araştırma problemini tartışabilmek amacıyla doküman incelemesi gerçekleştirilmiş, bu doğrultuda kitap, dergi, e-dergi, tez, makale ve internet makalelerine başvurulmuştur. Araştırmanın, maksimalizm kavramına açıklık getirmesi ve grafik tasarım literatürüne katkı sunması hedeflenmektedir.

MAXIMALISM AS A NEW DESIGN CONCEPT IN 21. CENTURY IN CONTEXT OF THE EFFECTS ON GRAPHIC DESIGN FIELD

Maximalism is the name of the style that has started to find a place for itself in the art and design literature since the second half of the 20th century, which has a colorful, vibrant and rich structure in form. Maximalism, which was first seen in the field of fashion, began to inspire many designers, especially in the field of graphic design, for various reasons after the first decade of the 21st century, and at the same time became more desirable by customers. In this research, design movement maximalism will be examined. In this direction, the determined problem of the research is “What are the reasons why Maximalism is being preferred in graphic design since the 21st century?”. The purpose of the research is to express the reasons for the popularization of maximalism in the field of graphic design, and also to explain the features of the movement by identifying the common aspects of maximalism with other art and design trends that have inspired maximalism. The research is a qualitative study based on descriptive model. In order to form the conceptual framework in the research and discuss the research problem, a document review was carried out. The aim of the research is to clarify the concept of maximalism and to contribute to the graphic design literature.

___

  • • Akgül, R. F. (2008). 1980’lerden Günümüze Grafik Tasarımda Yapıbozumculuk (Deconstructivism). Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • • Ambrose, G., Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımda Dil Ve Yaklaşım, İstanbul: Literatür.
  • • Andrews, E. (2020). Maximalist Design For Food Branding. (Yüksek lisans tezi, Trinity University, 2020).
  • • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • • Becer, E. (2019). İletişim Ve Grafik Tasarım (12. Baskı). Ankara: Dost.
  • • Bektaş, D. (1992) Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Elden, M., Okat Özdem, Ö. (2015). Reklamda Görsel Tasarım - Yaratıcılık Ve Sanat. İstanbul: Say.
  • • Erdal, G. (2015). İletişim ve Tipografi. İstanbul: Hayalperest.
  • • Gezer, Ü. (2019). Çağdaş Sanat Ve Tasarım Eğitiminde Görsel Tasarım Ögeleri Ve Ilkeleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi (40), s. 595-614.
  • • Güran, N. (2020). Geleneksel Motiflerin Güncel Ambalaj Tasarımlarında Menşei Göstergesi Olarak Kullanımı. Akademik Sanat, 5 (10), S. 73-89.
  • • Heller, S., Chwast, S. (1992), Grafik Tarzlar 8 [Elektronik versiyon] (Çev: Cangökçe, H., Çetin, C.), Grafik Sanatlar Üzerine Yazılar,54.
  • • İlbars, E. (2019). Hareketli grafik tasarımda minimalizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Keser, N. (2009). Sanat sözlüğü. Ankara: Ütopya.
  • • Meggs, P., B., Purvis W., A. (2012). Meggs’ History Of Graphic Design, John Wiley & Sons.
  • • Selçuk, S. (2018). Tarihsel Illüstrasyonların Arkeolojik Müzeler Üzerinden Incelenmesi Ve Hasankeyf Müzesi Üzerine Proje Çalışması. Yayımlanmamış yükek lisans tezi, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • • Söderström, U., Carlsson, L., Mejtoft, T. (2019). Comparing Millenials On Minimalism And Maximalism In Web Design. ECCE 2019, September 10-13, 2019, Belfast, United Kingdom.
  • • Toy, E., Görgülü, E. (2018). Postmodern Grafik Tasarımın Oluşum Süreci Üzerine bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (68), s. 351-367.
  • • Turgut, E. (2013). Grafik Dil Ve Anlatım Biçimleri. Ankara: Anı.
  • • Uçar, T. F. (1995). Ambalaj Tasarımının Grafik Tasarım Içindeki Yeri Ve Tasarım Evrelerinin Incelenmesi. Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • • Vienne, V., Heller, S. (2016). Grafik tasarımı değiştiren 100 fikir (Çev. Bengisu Bayrak). İstanbul: Literatür.
Sanat ve Tasarım Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-2264
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2015
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi