Gelenekselden Güncele: İllüstratif Yaklaşımlar

Bu metnin içeriğinde tartışmaya açılan ya da sorgulananın; illüstrasyonun tanımı ya da işlevi olması amaçlanmamıştır. Bugün, illüstrasyonun tanımı ve tarihine ilişkin kaynak sağlamak amacıyla yapılan pek çok çalışmanın zaten benzer verileri bir araya getirerek bize genel bir bilgi aktardığı söylenebilir. Bu kaynakların, ağırlıklı olarak, Avrupa kıtasında doğup şekillendiğini varsaydığımız, söz konusu coğrafyaya mal edilen illüstrasyon geleneği ve onun tarihsel gelişimine ilişkin bir derle- me içerdiklerini, süreçten bağımsız düşünülemeyecek yerel illüstrasyon üretimimize ait pek çok başarılı örneğin ise aynı havuz içerisinde yer aldığını söylemek mümkündür. Bilinen geleneğe dayanmakla birlikte, bu çalışmanın sorunlarını oluşturan başlıkların ortaya çıkmasına yol açan ‘bugünün illüstrasyonu’ ise; sayısız görüntü üreten, hatta üretim süreci sona ermeden tüketime sunulan, alternatifler üzerinde beyin fırtınasının sürdüğü, hiçbir tanımın mutlak geçerliliğinden söz edilemeyecek bir tasarım dünyasında şekillenmektedir. Metnin amacı; güncel illüstrasyonun hemen her yerde karşılaştığımız temsillerinde coğrafi aidiyet aramak ya da tarihsel tanımlama/sınıflandırma yapmak değil, ‘illüstratif bir görseli geçmişten günümüze değişen biçim/içerik/işlev ilkeleri üzerinden değerlendirmek, illüstrasyonun popüler kimliğini ve kazandığı küresel başarıyı güncel durumu ekseninde tartışmak’ olarak görülebilir. 

Traditional to Contemporary: Illustrative Approaches

The aim of this text is not to discuss the definition or function of illustration. Today, researches, in order to provide sources for defining illustration and its history already have similar data for us.These sources mostly contain Euro-centric tradition of illustration and its own history but it is not possible to say that many successful local examples are included.Illustration today which forms the issues of this text, producing countless visuals, is created in a design world that they are presented to consumers even before the production ends. The aim of this text is not to find regional belonging or historical categorisation but to analyse an illustrative visual through evolving principles of form/context/function, its popular identity and global success in its current position.

___

  • Cioran, Emil Michel, (2000), Çürümenin Kitabı, İstanbul: Metis Yayıncılık
  • Delobbe, Karine, (2002), Litterature Jeunesse, Paris: Publications de l’Ecole Mo-derne Française - PEMF
  • Gourevitch, Jean Paul, (1994), Images d’enfance: Quatre siecles d’illustration du livre d’enfants, Paris: Syros/Alternatives graphiques
  • Groensteen, Thierry, (2006), Un objet culturel non identifie, Paris: Broche
  • Poslaniec, Christian (2008), Des livres d’enfants a la litterature de jeunesse, Paris: Decouvertes Gallimard/Bibliotheque nationale de France
  • Rives, Caroline, (1996), “Tomi Ungerer: Un diable en paradis”,
  • La Revue des livres pour enfants, BnF/CNLJ, (171): 89-101
  • Zeegen, Lawrence (2007), Illustration, images d’aujourd’hui, Paris: Editions Pyra-mid
  • Donfu, Eric (2010), DIY : Comment décrypter ce mouvement « Do It Yourself ? », AgoraVox Le Media Citoyen http://www.agoravox.fr/actualites/societe/article/diy-comment-decrypter-ce-mouvement-71041 (08.09.2015) Gennine’s Art Blog
  • http://blogdelanine.blogspot.com.tr (13.10.2015)
  • Illustrativo
  • http://illustrativo.com (13.10.2015)
  • Luneau, Noemie, Do It Yourself, Dossier de culture professionnelle http://fr.slideshare.net/noemieluneau/dossier-culture-pro-noemie-luneau-30807054 (11.10.2015) Manach, Jean Marc (2010), La prochaine révolution ? Faites-la vous même!, OWNI http://owni.fr/2010/10/29/la-prochaine-revolution-faites-la-vous-meme/ (22.09.2015)
  • Mougın, Veronique (2003), La nouvelle garde de l’illustration, L’Express http://www.lexpress.fr/culture/livre/la-nouvelle-garde-de-l-illustration_819196.html (17.08.2015)
  • Görsel 1. Beatrix Potter, ‘Tavşan Peter’ın Maceraları’
  • https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tale_of_Peter_Rabbit (15.10.2015)
  • Görsel 2. Marcel Marlier, ‘1950’lerden itibaren popüler olan Ayşegül serisinin orijinal-lerinden’
  • http://www.masterjournalisme.com/Rock-en-stock-la-Freche-mania,1142?id_document=1859 (11.10.2015)
  • Görsel 3. Maurice Sendak, ‘Sendak, arkasında kendi canavar maskotuyla bir okuma et-kinliğinde’
  • http://www.lefigaro.fr/culture/2013/06/10/03004-20130610ARTFIG00370-maurice-sendak-et-ses-monstres-honores-par- google.php (08.06.2015)
  • Görsel 4. Tomi Ungerer, ‘Üç Haydut’
  • Ungerer, Tomi (2007), Los Tres Bandidos, Spain: Kalandraka Editora Sl
  • Görsel 5. Taimsin Ainslie, ‘İllüstratif seramik tabak ve kaşık tasarımları’ http://www.tamsinainslie.com.au/Ceramics (24.07.2015)
  • Görsel 6. Gennine Zlatkis, ‘Kağıt ve kumaşa uygulanan illüstratif stampalar’ http://blogdelanine.blogspot.com.tr (17.08.2015)
  • Görsel 7. Lauranne Quentric, ‘Kumaş ve kağıtla hazırlanmış kolaj kitap sayfası’ http://laurannequentric.canalblog.com (11.10.2015)
  • Görsel 8. Corby Tindersticks, ‘Bubble London, January 2013 etkinliğinde yeralan stand’ http://www.corbytindersticks.com (17.08.2015)
  • Görsel 9. Pierre Cornuel, ‘İllüstratif atölye dersinde öğrencilerle’ http://afnanjing.org/fw/Showxc.asp?id=17 (09.10.2015)
  • Görsel 10. Ilustrarte 2014, ‘Uluslararası jüri sergi için seçim yapıyor’ http://www.gyermekirodalom.hu/?p=6739 (09.10.2015)