Çağdaş Sanatta Bir Tema Olarak “Merdiven” Kavramı Üzerine Bireysel Söylemler

Antik çağlarda bir temel ihtiyaç olarak ortaya çıkan merdiven kullanımı, insanların barınmak için yaptıkları mekânları zeminden yükseğe taşıma ana amacına hizmet ediyordu.Daha sonraki dönemlerdemerdivenler, bu somut anlamının yanı sıra soyut ve ilahi anlamlarda kazanmıştır. Günümüzde ise merdivenler bulunduğu mekâna ve bağlama göre bazen işlevsel bazen de işlevini yitirerek yalın bir heykelsi form olarak mekâna yeni anlamlar kazandırmaktadır. Bir kullanım nesnesine dair yaşanan değişimlerin sanatta da bir karşılığı olmuştur. Bu çalışma kapsamında; merdiveni sanatsal üretimlerinin odağına alan Marcel Duchamp, Harold Davis, Ivan Navarro, Mutlu Başkaya, Martin Puryear, Ferit Cihat Sertkaya, M.C. Escher, Olafur Eliasson, Jonathan Borofsky, Massimo Uberti, Rachel Whiteread, Do Ho Suhve Hasan Pekmezci gibi sanatçıların eserleri incelenmektedir.Sonrasında ulaşma ve erişme sorunsalını merdiven teması ile birleştiren Naile Çevik’in bireysel seramik form üretimleri üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır.

___

  • Arık, E. S. (2019). Düşey Sirkülasyon Elemanı Olmanın Ötesine Geçen Merdivenler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, M. (2019). Antropometrik Analizlerle Merdivenlerde İnsan Hareketlerinin Kullanıcı Memnuniyeti Üzerinden Değerlendirilmesine Yönelik Bir Model, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Aslan, A. (2019). “Kendileme Kavramıyla Sanat Nesnesinin Yeniden Üretim Olgusu”, Akdeniz Sanat Dergisi, 13 (24), 11-28.
  • Bingöl, M. ve Çevik, N. (2020). “Çağdaş Sanatta Öznel Bir Deneyim; Ütopyaların Bireysel Yansımaları”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 26,309-329.
  • Bingöl, M. ve Bingöl, F. (2018). “Bilimsel ve Teknolojik Gelişmelerden İlham Alan Sanatlar”, Asos Journal-Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (84), 106-127.
  • Cançat, A. (2019). “Eşzamanlı Betimlemenin Dünü Bugünü”, Sanat Dergisi, 34,183- 190.
  • Cestel, T. (2020). Mimarlığın Genişletilmiş Sahası: 1960 Sonrasında Sanatın İkonik Mimarlığa Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Çevik, N. ve Bingöl, M. (2021). “Kamusal Alan Bağlamında Çağdaş Sanat Söylemleri”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7 (1), 147-161.
  • Çevik, N. ve Bingöl, M. (2019). “Çağdaş Sanatta Gökyüzü Suretlerinin Kozmik Yansımaları”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi,23, 33-58.
  • Demir, H. (2019). Yerleştirme Sanatı ve Mekân: İç Mimari Tasarım Örnekleri Üzerinden Değerlendirme, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Eren, M. E. (2017). “Merdiven Estetiğinin Mimarlık Sanatındaki Yeri”, 2. Uluslararası Sanat Sempozyumu (s.239-257), Bodrum.
  • Erman, D. O. (2018). “Prof. Hasan Pekmezci’nin Eğitimci Kişiliği,Sanatı ve Hayatı Üzerine”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 21, 31-47.
  • Girgin, F. (2018). “Sanatta Neon Işıkları”, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2315-2329.