Mekân ve Enstalasyon Kavramı İlişkisi: Tekstil Malzemesinin Yeri
Bu araştırmada; mekân ve enstalasyon sanatı kavramlarının birbiriyle ilişkisi ile birlikte tekstil malzemesinin
kullanımını incelenmektedir. Enstalasyon sanatının amacı mekânı (bireysel ve kamusal alan dışında) sanat
ürünü olarak ele almaktır. Bu kapsamda çalışmanın sınırlılığını oluşturan enstalasyon sanatçılarından,
özellikle malzeme olarak tekstil ürünlerini kullanan sanatçılar konuya dahil edilmiştir. Nitel araştırma
yöntemlerinden gözleme ve yoruma dayalı betimsel analiz kullanılan bu çalışmada; Anish Kapoor, Christo &
Jeanne Claude, Do Ho Suh, Ernesto Neto isimli sanatçılar seçilmiş ve eserleri incelenmiştir. Bu kapsamda;
eser-mekân analizi(mekânsal yüzey kullanımı, malzeme, aydınlatma ve tekstil) ve tekstil malzeme
kullanımı(yüzey, renk, doku ve sanat eseri kavramsal açılımı) başlıkları altında irdelenmiştir. Sonuç olarak
bu çalışmanın; enstalasyon sanatının, tekstil malzemesi ve mekân kavramı bütünlüğü ile ele alınarak farklı
bir bakış açısı geliştirmesi ve mekân kavramına sanatsal bir yaklaşım sunması ile gelecek çalışmalara
kaynak olması amaçlanmıştır.
___
- Akar, M. (2011). Anish Kapoor ve Leviathan. Art Unlimited Dergisi, İstanbul: Akbank
Yayınları.
- Akbostancı, İ. (1999). Plastik Sanatlarda Tekstilin Yeri. Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara
Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
- Akdemir, N. (2016). Tekstil Sanatında Gelenekselden Çağdaşa Biçimsel Değişim,
SDÜ ART-E, Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi Mayıs/Haziran, 9 (17), 221-232.
- Ay, B. (2018). Sanat Objesi Olarak Tekstil. İstanbul: Alternatif Yayıncılık.
- Collins, J. (2007). Sculpture Today, London: Phaidon Press.
- Danto, A.C. (2010). Sanatın Sonundan Sonra, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Gezer, H. (2008). Üretim Alanında Tekstil ve Mimari Arasındaki Etkileşim. İstanbul
Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(13), 21-49.
- Gürani, F., Koşar, A., Sevim, T. (2018). Do Ho Suh Eserlerinde Tekstil Malzemesinin
Mimari Öğelerde Semiyotik Bağlamda Değerlendirilmesi. İdil Dergisi, 7(52), 1489-
1498.
- He, H., Wu, M., Gyergyak, J. (2021). Intervention and Renewal − Interpretation of
Installation Art in Urban Public Space. Pollack Periodica, 16 (3). 139-145. https://doi.
org/10.1556/606.2021.00362
- Kapar, S. (2018). İç Mekân Enstalasyonlarının Oluşum Koşulları ve Sanat İzleyicisinin
Çalışmanın Varlığına Olan Katkısı, Social Sciences Studies Journal, 4(19). 2324-2338.
- Kilimci, P. (2018). Anish Kapoor’un Leviathan Adlı Eserinde Yücelik, Bellek
ve Aşkınlık Kavramları Üzerine. International Journal of Interdisciplinary and
Intercultural Art, 3(4), 153-166. https://dergipark.org.tr/en/download/articlefile/
642764
- Loos, A. (1898). The Principle of Cladding, Spoken into The void: Collected Essays
(1897-1900), Cambridge, England: NeueFreie Presse, September 4, The MIT
Press. https://bpb-us w2.wpmucdn.com/sites.wustl.edu/dist/3/1128/files/2018/12/
Vale_212_SP19_Loos-Adolf_The-Principle-of-Cladding-1koiox3.pdf
- Özayten, N. (1997). Yerleştirme, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi (3. Cilt), İstanbul:
YEM Yayın, 1939-1940.
- Özçam, I., Kayan, H. (2022). Learning from Experience: Installation Art in Design
Education. Online Journal of Art and Design, 10(3). 150-165.