Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü
İnsanoğlu varolduğundan bu yana, görsel ile ilişkisinin varlığı, tarihsel kanıtlarla çeşitli kaynaklarda görülmektedir. Özellikle Sanayi Devrimi ile yaşanan sosyo-kültürel dönüşüm ve modernleşme süreci içerisinde, görsel nesnelerin somut olarak çeşitlenmesi, nesnenin farklı formlarda yeniden tasarlanma ihtiyacını beraberinde getirmiştir. Bu anlamda insan doğasında görme ile başlayan, kültürel olgularla bütünleşik görsel kültür ürünleri, tasarım ile iç içe geçmiştir. Araştırma, görsel kültürün ortaya çıkışı ve çeşitlenmesi, teknolojiye paralel olarak gelişim ve yayılma alanı bulması, tasarım ürünlerinin görsel olarak etkilenmesi süreçlerinin eleştirel olarak incelenmesi amacıyla oluşturulmuştur. Tasarım kültürünün doğası gereği insanın gelişimi ve kültürel olayların dayandığı temel noktalar esas alındığından, araştırma yöntemi olarak nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, antropoloji temelinde kültürel olguların değerlendirilmesi merkeze alınarak oluşturulmuştur. Bu epistemolojik dönüşüm içinde ele alınan araştırma konusu, literatüre ve kavramların doğduğu söylemlere odaklandığından doküman analizi yapılmıştır. Araştırma, tasarım alanında gelişme ve yeniliklerin çeşitleneceği doğrultusunda, tasarım alanında görsel olana odaklandığından ve açılımları konusunun sürdürülebilirliği bakımından önem taşımaktadır.
___
- Barnard, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür (çev. G. Korkmaz). Ankara:
Ütopya Yayınevi.
- Bryson, N. (2003). “Responses to Mieke Bal’s Visual Essentialism and the Object of
Visual Culture”, Visual Culture and the Dearth of Images, Journal of Visual Culture,
2(2), 229–232.
- Delaney, M., McFarland, J., Yoon, G. H. and Hardy, T. (2002). “Global Localization”,
Global Design and Cultural Identity, 21(2), 46-49.
- Duncum, P. (2001). “Visual Culture: Developments, Definitions and Directions for
Art Education”, Studies in Art Education, 42(2), 101-112.
- Dutta, A. (2009). “Design: On the Global (R)Uses of a Word”, Design and Culture,
1(2),163-86.
- Erlhoff, M. and Marshall, T. (Eds.). (2008). Design Dictionary. Perspectives on
Design Terminology. Basel, Switzerland: Birkhäuser.
- Julier, G. (2006). “From Visual Culture to Design Culture”, Design Issues, 22(1),
64–76.
- Julier, G. (2011). “Political Economies of Design Activism and The Public Sector”,
Nordes Design Research, (4).
- Kersten, G. E., Matwin, S., Noronha, S. J. and Kersten, M. A. (2000). “The Software
for Cultures and The Cultures in Software”, ECIS 2000 Proceedings, 50.
- Koç, E. (2013). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Lash, S. (2001). Critique of information. London: Sage.
- Marcus, A. (2005). “Cross-Cultural, Global and Mobile User-Interface Design”, In
HCI International: 11th International Conference on Human–Computer Interaction,
Las Vegas, USA.
- Margolin, V. (2002). The Politics of the Artificial: Essays on Design and Design
Studies, Chicago: Chicago University of Chicago Press.
- McLuhan, M., Fiore, Q. (1967). The Medium is the Message. New York: Bantom
Books.
- Mirzoeff, N. (1999). An Introduction to Visual Culture. New York: Routledge.
- Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation.
Chicago: Chicago University Press.
- Mitchell, W. J. T. (2002). “Showing Seeing: A Critique of Visual Culture”, Journal of
Visual Culture, 1(165), 165-171.
- Moalosi, R., Popovic, V. and Hickling Hudson, A. (2010). “Culture-Orientated
Product Design”, Int J Technol Des Educ 20, 175-190.
- Ning B., Liang W. (2006). “Design Symbol in Culture Context”, 7th International
Conference on Computer-Aided Industrial Design and Conceptual Design (pp. 1-3),
China.
- Ono, M. M. (2002). “Emergent Strategies for Designing New Products Facing
Cultural Diversity, with in the Globalisation Context”, 2nd Conference on Innovative
Research in Management, Stockholm.
- Parsa, A. F. (2007). “İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi”, Fotoğrafya
Dergisi, 19, 1-10.
- Pizzocaro, S. (2019). “Retorica Dell’artefatto Concreto. Per Un Design Di Prodotto
Incardinato Su Uso, İdentità Tangibile, Stratificazione Di Senso”, i+Diseño, Revista
Cientifico-Academica Internacional De Innovación, Investigación Y Desarrollo en
Diseño, 14, 255-265.
- Press, M., Cooper, R. (2003). The Design Experience: The Role of Design and
Designers in the 21th Century. Burlington: Ashgate Publishing Company.
- Saha, A. (1998). “Technological Innovation and Western Values”,Technology in
Society, 20, 499–520.
- Saybaşılı, N. (2017). Sanat Sahada: Görsel Kültür Çalışmalarında Etnografik Bilgi.
İstanbul: Metis Yayıncılık.
- Shen, S. T., Woolley, M. and Prior, S. (2006). “Towards Culture-Centred Design”,
Interacting with Computers, 18, 820-852.
- Smith, T. (2006). The Architecture of Aftermath. London: University of Chicago
Press.
- Tavin, K. (2004). “If You See Something, Say Something: Visual Events at The Visual
Culture Gathering”, Visual Arts Research, 32 (2), 2-6.
- Tavin, K. (2009). “Youth, Aesthetics and Visual Cultural Education”, Conference on
Cultural Education, Innovation, Creativity and Youth, Brussels.
- Tylor, E. B. (1871). Primitive Culture: Researches Into The Development of
Mythology, Philosophy, Religion, Language, Art and Custom. London: J. Murray.
- Williams, R. (2017). Kültür. Suavi Aydın (çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
- Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara:
Seçkin Yayıncılık.