Küreselleşme Sürecinde Değişen Kimliklerin Güncel Sanattaki Yansımaları

Bakılan açıya göre anlam kazanan, olumlu-olumsuz yorumlamalarla tartışmaların konusu olan küreselleşme, 21.yüzyıl insanının hayatının tüm yönlerini etkilemekte olan bir kavramdır. Sanat boyutunda incelediğimizde eser üretimi, satışı, sanatçıların çalışma ortamı, iş birliği kurduğu alanlar hatta sanat eserinin konusuna kadar müdahale edebilen yaşadığımız yüzyılın gerçekliği olarak karşımızda durmaktadır. 21.yüzyıl insanının kimliği ve küresel ağların parçası olma durumu günümüz sanatçılarının eserlerinden okunabilmektedir. Jeff Koons, Banksy ve Ai Weiwei güncel sanatın dikkat çeken sanatçılarındandır. Jeff Koons’un gündelik hayatta herkesin aşina olduğu nesneleri kendine özgü üretim teknikleriyle sunumu küresel dünyayla bağ kurmaktadır. Banksy ve Ai Weiwei eserlerinin üretim sürecini çağdaş sergileme ve satış anlayışına eklemleyerek küresel dünyaya açmışlardır. Araştırma, betimsel tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Sanatçıların eserlerini oluşturma biçimleri, sergileme ve satış süreçleri, günümüz dünyasının kimlik ve küreselleşme kavramlarıyla birlikte değerlendirilecektir.

___

  • Aldede, D. (2021). Banksy: Yarattığı Eseri Yok Eden Sanatçı https://www.tzv.org.tr/#/haber/6456, Erişim Tarihi: 09.05.2022.
  • Antmen, A. (2010). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arıkan, H. (2019). Küreselleşme ve Sanat, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 3, 8-19.
  • Arslantaş, H.A. (2008). Kültür – Kişilik ve Kimlik, Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 1, 105-112.
  • Aşkın, M. (2007). Kimlik ve Giydirilmiş Kimlikler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 213-220.
  • Avcı, S. ve Uslu, M. (2019). Ai Weiwei’nin Muhalif Sanatı, Akdeniz Üniversitesi Akdeniz Sanat Dergisi, 13 (23), 19-29.
  • Bayrak, B. (2013). Çağdaş Sanatın Ticarileşmesine Küreselleşmenin Etkileri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 123-137.
  • Bingham, J. (2010). Unilever Serisi: Ai Weiwei: Ayçiçeği Tohumları, https://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/unilever-series/unilever-series-ai-weiwei-sunflower-seeds#None, Erişim Tarihi: 09.05.2022.
  • Blanche, U. (2016) - Banksy “Urban Art in a Material World” Marburg: Tectum Verlag.
  • Çankaya, S. (2021). Kimlik ve Çokkültürlülük Üzerine Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41, 32-54.
  • Erdoğan, M. (2015). Küresel Çağda Çağdaş Sanat ve Küresel Sanat Pazarı, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 75-98.
  • Eryentü, M. (2020). Küreselleşmenin Kimliksiz Kimlikleri, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 64, 369-398.
  • Jones, J. (2014). Vandal Kim? https://www.e-skop.com/skopbulten/vandal-kim/1821 , Erişim Tarihi: 09.01.2022.
  • Klich, T. (2020). https://www.forbes.com/sites/tanyaklich/2020/12/11/jeff-koons-bernardaud-porcelain-diamond-21000-dollar-neiman-marcus-interview/?sh=185d237160ac, Erişim Tarihi: 08.01.2022
  • Koçak, P. (2020). Modern Plastik Sanatlar Kapsamında Türkiye’de Sokak Sanatı, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Koyuncu, H. (2018). Banksy'nin 1,2 milyon euroluk tablosu satıldığı anda parçalara ayrıldı, https://tr.euronews.com/2018/10/06/banksy-nin-1-2-milyon-euroluk-tablosu-satildigi-anda-parcalara-ayrildi , Erişim Tarihi: 09.05.2022.
  • Uçar, M. (2021, Aralık 27). Küresel Çağda ‘Farklı’ Olan ile Birlikte Yaşamak; Fırsatları Değerlendirmek [Konferans sunumu]. Dil, Kültür, Edebiyat Buluşmaları, Çorum, Türkiye.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur 21.Yüzyıl Sanatını Yaşamak. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Yurttadur, O. (2014). Sanatta Küreselleşme ve Ekonomi İlişkisi, Akdeniz Sanat Dergisi, 13, 175 – 182.