Kişisel Mekân Kavramı Doğrultusunda Geliştirilmiş Etkileşimli Giysi Tasarımları

Teknolojik gelişmelerin giysi tasarımı alanına dâhil edilmesi ile insan bedeninin, ara yüzler ve çevremizi saran alan arasında da yeni bağlantılar oluşturulabildiği görülmektedir. Giysilerin sessiz iletişim araçları olma özellikleri, aynı şekilde sessiz bir iletişim işlevine sahip kişisel mekân, proksemi kavramlarının kesiştiği noktalarda giyilebilir teknolojilerin kullanıldığı giysi tasarımı projeleri oluşturulabilmektedir. Bu çalışmada, kişisel mekân kavramı doğrultusunda, özellikle bu kavramı vurgulamak üzere giyilebilir teknolojiler kullanılarak tasarlanan on bir etkileşimli giysi tasarımı çalışması sistematik derleme yöntemi ile incelenmiştir. Kentsel ortamda kişisel mekân ile beden ilişkisini etkileşimli giysi tasarımları aracılığı ile vurgulayan projelerin kapsamlarının ve ortak noktalarının tespit edilmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Belirlenen örneklerde; giyilebilir teknolojilerin kullanıldığı giysi tasarımları aracığı ile karşıdaki kişinin dikkatini çekerek uyarma, fiziki olarak araya mesafe koyarak kişiye alan oluşturarak rahat hissettirme özellikleri öne çıkmaktadır. Projelerin ortak özelliklerinin belirlenmesi gelecekte giyilebilir teknoloji alanındaki gelişmeler doğrultusunda bu kapsamdaki çalışmalarda yapılabilecekleri görme veya yeniden farklı şekillerde nasıl denenebileceğini ortaya koyma açısından önem taşımaktadır.

___

  • Çağlayan, H. (1994-2010). İstanbul Modern Sanat Müzesi. Eşkinat, E. (Ed.), Hüseyin Çağlayan: 1994-2010 / Hussein Chalayan: 1994-2010 (s.66-67), İstanbul: Mas Matbaacılık.
  • Göregenli, M. (2005). Çevre Psikolojisinde Temel Konular. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Göregenli, M. (2018). Çevre Psikolojisi İnsan-Mekân İlişkileri (4. Baskı). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Hall, E.T. (1969). The Hidden Dimension. NewYork: Anchor Books.
  • Hasol, D. (2019). Mimarlık Cep Sözlüğü (6. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hrga, I. (2019). Wearable Technologies: Between Fashion, Art, Performance, and Science (Fiction), Tekstilec, 62(2), s.124-136. doi: 10.14502/Tekstilec2019.62.124-136.
  • Kim, Y. (2010). Stir It On!; A Wearable Technology Art of Expressing Social Interaction in Public Space, Korea Digital Design Journal, 10(1), 408-417.
  • Morval, J. (1985). Çevre Psikolojisine Giris.(Çev. N. Bilgin). İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Seymour, S.(2008). Fashionable Technology-The Intersection of Design, Fashion, Science and Technology, NewYork: SpringerWien.
  • Sommer, R. (1969). Personal Space. NJ: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Sözen, M., Tanyeli, U. (2010). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • URL-1: Gao, Y. ( 2013). (No) Where (Now) Here. Yinggao. Erişim Adresi: http://yinggao.ca/interactifs/nowhere-nowhere (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-2: De Gersem, A. (2006). Life Dress.Annamariacornelia. Erişim Adresi: http://www.annamariacornelia.com/Work/Life-Dress (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-3: TDK. (t.y). Mekân. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-4: TDK. (t.y). Alan. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/(Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-5: Almeida, T. (2005). Modes for Urban Moods - Space Dress.Banhomaria. Erişim Adresi: http://www.banhomaria.net/spacedress.html (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-6: Webster, S.(2005). Barking Mad. Suziwebster. Erişim Adresi: http://www.suziwebster.org/barkingmad.html (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-7: Gao, Y. (2006). Walking City. Yinggao. Erişim Adresi: http://yinggao.ca/interactifs/walking-city/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-8: Almeida, T. (2006). Yuga. Banhomaria. Erişim Adresi: http://www.banhomaria.net/yuga.html (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-9: Almeida, T. (2006). Yuga. Banhomaria. Erişim Adresi: http://www.banhomaria.net/images/Y_4.jpg (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-10: Kim, Y. (2008). Stir it on. Absurdee. Erişim Adresi:https://absurdee.com/gallery/stir-it-on/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-11: Wipprecht, A. ve Casas, N. (2013). Smoke Dress.Niccolocasas.Erişim Adresi: http://www.niccolocasas.com/SMOKE-DRESS (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-12: Wipprecht, A. (2012). Smoke Dress.digiart21. Erişim Adresi: http://www.digiart21.org/art/smoke-dress (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-13: Gao, Y. (2017). Possible Tomorrows.Yinggao. Erişim Adresi: http://yinggao.ca/possible-tomorrows/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-14: McDermott, K. (2014). The Personal Space Dress.Kthartic. Erişim Adresi: https://kthartic.com/index.php/wearables/urban-armor-2/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-15: Wipprecht, A. (21 Aralık 2014). Spider Dress.Vice. Erişim Adresi: https://www.vice.com/en/article/8qxd4p/coming-in-2015-a-dress-that-defends-itself-3 / (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-16: Wipprecht, A. (2015). Spider Dress.Anoukwipprecht. Erişim Adresi: http://www.anoukwipprecht.nl/#intro-1 (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-17: Farahi, B. (2015). Cares of the Gaze. Behnazfarahi. Erişim Adresi: http://behnazfarahi.com/caress-of-the-gaze/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-18: Wipprecht, A. (28 Mayıs 2020). Proximity Dress.Boudoirnumerique. Erişim Adresi: https://boudoirnumerique.com/magazine-en/proximity-dress-social-distancing-revisited-by-anouk-wipprechts-electronic-couture-59123?rq=proximity%20dress (Erişim Tarihi: 19.08.2022).
  • URL-19: Sher, D. (27 Mayıs 2020). Proximity Dress.3dprintingmedia. Erişim Adresi: https://www.3dprintingmedia.network/anouk-wipprecht-social-distancing-proximity-dress/ (Erişim Tarihi: 19.08.2022).