Chantal Joffe’nin Resimlerinde Model – Tema İlişkisi

Sanat tarihinde ressamlar, sıklıkla model kullanmışlardır. Çoğu ressam model olarak kendi çocuğunu konu edinmiştir. Günümüzün önemli İngiliz figüratif kadın ressamlarından biri olan Chantal Joffe’nin resimleri buna örnektir. Bu araştırmanın amacı, sanatçının kızını konu edindiği resimleri incelemektir. İnceleme sırasında Joffe’nin, çocuğunu tema-model olarak seçmesi, kızının doğduğu 2004 tarihinden 2019 yılına kadar geçen 15 yılı kapsayan eser üretimine yayılmış olduğu görülmüştür. Bu gerçekten yola çıkarak, sanatçının annelik kimliğiyle sanat pratiği arasında bağlantı kurulmuş ve resimlerine etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu anlamda anne olan kadın ressamlara ilham vereceği; konu ile ilgili alana katkı sağlayarak araştırmacılara önemli bir kaynak olacağı düşünülmektedir. Ayrıca daha geniş araştırmalara kapı açması umulmaktadır. Bu araştırmada resimde seçilen modelin konuyu etkileyeceği ve bu fikrin farklı bakış açıları sunacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda makaleye “Chantal Joffe Resimlerinde Model-Tema İlişkisi” adı verilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, eser-model ilişkisi hem içerik hem de teknik olarak sorgulanmaya çalışılmıştır. Bu araştırma makalesi, eser analizi bölümünde çeşitli yazar ve düşünürlerin fikirleri ile desteklenmiş olup Joffe’nin yedi resminin incelenmesi ile sınırlandırılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Çocuk, Resim Sanatı, Model, Annelik

___

  • Akçay, A. (2004). “Beden” Felsefe Ansiklopedisi, 231-237, İstanbul: Etik Yayınları
  • Benson, L. (2019). Chantal Joffe’s Confessional Paintings are Raw Reflections on Intimacy and Aging. https://elephant.art/chantal-joffes-confessional-paintings-raw-reflections-intimacy-ageing/ Erişim Tarihi:04.04.2022
  • Bingöl, O. (2017). Bedenin Sosyolojisi: Nasıl? Niçin, Mavi AtlasDergisi, 5(1)/2017: 86-96. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/293561 Erişim Tarihi: 09.08.2021
  • Daşçı, S. (2008). Avrupa Resminde Çocuk İmgesi, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Eroğlu A. (2017). John Dewey’de Deneyim ve Sanat, İstanbul: Hiperlink.
  • İlter, İ. (2006) “Özyaşamsal Sürecin ve Kadın Olma Halinin Yansıma Alanı Olarak Louise Bourgeois’ da Görsel Anlatı” Yüksek Lisans Tezi, İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi
  • Judah, H (2020). Chantal Joffe: For Esme – with Love and Squalor: a supremely emotional exploration of motherhood https://inews.co.uk/culture/arts/chantal-joffe-for-esme-with-love-and-squalor-review-motherhood-arnolfini-bristol-655099
  • Menteşoğlu Chatzoudas, Ç. (2021). Sanat ve Deneyim Bağlamında Resimde Annelik Temasına Bakış: Jenny Saville. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6(1): 55-68.
  • Menteşoğlu Chatzoudas, Ç. (2021). Kadın Sanatçıların Gözünden Resimde Annelik Teması, ARTS: Artuklu Sanat ve Beşerî Bilimler Dergisi Sayı 5, 60-80. Menteşoğlu Chatzoudas, Ç. (2018). “Gebelik ve Annelik Deneyiminin Sanata Yansımasında Öncü: Louise Bourgeois”. Uluslararası Necatibey Eğitim ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi: Ekim 2018, Cilt 5.449-458. Balıkesir
  • Millington, R (2020). Painting The Personal in Conversation with Chantal Joffe, https://artuk.org/discover/stories/painting-the-personal-in-conversation-with-chantal-joffe Erişim Tarihi: 11.08.2021
  • Rich, A. (1995). Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution, London: WW Norton & Company.
  • Velioğlu, S. (2000). İnsan ve Yaratma Edimi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Whitfield, Z. (2019). Chantal Joffe Uses Painting To Chart the Maternal Bond. https://garage.vice.com/en_us/article/gy4j4j/chantal-joffe-painting Erişim Tarihi: 10.08.2021