BOLOGNA OKULU VE FRANCESCO ONOFRIO MANFREDINI’NİN 10 NUMARALI Mİ MİNÖR SINFONIA’SINDAKİ KOMPOZİSYONEL UNSURLARIN İNCELENMESİ

Yüzyıllardır müziği anlama ve uygulama gayretleri içine girmiş, bunun sonucu olarak kendi stilini yaratmış, akademilerini sistemleştirmiş ve klasik batı müziğinin gelişimine önemli katkılar sağlayan bestecileri bağrından çıkarmış bir şehir olan Bologna, bu anlamda batı müziği tarihinde özel bir konumda bulunmaktadır. Bologna şehrinin bu köklü müzik geçmişi ile ilişkili bir kavram olan Bologna Okulu terimi ise, 17.yy’ın ikinci yarısından sonra İtalya yarımadasının kuzeyinde bulunan bu kentte faaliyet göstermiş olan önemli besteciler ve onların çalışmalarına işaret etmektedir. Bu makalede, Bologna Okulu stil özellikleri incelenmiş ve Bologna Okulu bestecisi Francesco Onofrio Manfredini’nin (1684 – 1762) kilise sonatı formundaki 10 numaralı Mi minör Sinfonia’sının analizi aracılığıyla bu stil özelliklerinin yapıt içindeki yansımaları ve bütünlük sağlayıcı işlevleri açıklanmaya çalışılmıştır. Manfredini’nin 1709 tarihli bu yapıtı; beşli ilişkilerine dayanan armonik hareketler, bölümler içinde çok sık gözlenen sekvensler, yakın ton ilişkilerine dayanan modülasyonlar ve standart hale gelmiş kadans kalıpları ile barok dönemde artık iyice olgunlaşmaya başlamış ve kendinden sonraki klasik dönemde gittikçe gelişecek olan tonalite kavramını hissettirir niteliktedir. Konçerto formunun gelişimine önemli katkıları olması dolayısıyla kilise sonatı formu (sonata da chiesa) Bologna’ya özgü konçertolarla kimi zaman benzer stilistik özellikleri paylaşmaktadır. Bu özellikler; adım hareketleri, metrik pozisyon değişimi, doku özellikleri, hemiola ile Frigyen kadansa yönelme, final kadansının tonik açık beşli ile sonlandırılması, final kadans cümlelerinin tekrarı, 3/2’lik bölümler, uzun nota değerlerinin kullanımı ve dört bölümlü Bologna stili konçertolarda kullanılan metrik yapılar başlıkları altında anlatılmıştır.

___

  • Bukofzer, Manfred Fritz. (1947). Music in The Baroque Era. United States of America: W.W.Norton & Company, Inc.
  • Compton’s Laerning Company Division of Encyclopaedia Britannica, inc. (1992). Britannica Compton’s Genel Kültür Ansiklopedisi. İstanbul: Ana Yayıncılık A. Ş. ve Encyclopaedia Britannica, inc.
  • Heller, Wendy. (2014). Music in The Baroque: Western Music in Context. United States of America: W. W. Norton & Company, inc.
  • Merriam-Webster incorporated. (2000). Merriam Webster’s Collegiate Encyclopedia. Massachusetts: Merriam-Webster inc.
  • Mirka, Danuta. (2009). Metric Manipulations in Haydn and Mozart. New York: Oxford Universtiy Press.
  • Schnoebelen, Anne ve Marc Vanscheeuwijck. (2001). “Perti, Giacomo Antonio”. Oxford Music Online. Erişim: 08.06.2022, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.21394
  • Surian, Elvidio ve Graziona Ballerini. (2001). “Bologna”. Oxford Music Online. Erişim: 08.06.2022, https://doi-org/10.1093/gmo/9781561592630.article.03453
  • Talbot, Michael. (2001). “Manfredini, Francesco Onofrio”. Oxford Music Online. Erişim: 08.06.2022, https://doi-org/10.1093/gmo/9781561592630.article.17622
  • Taruskin, Richard. (2005). The Oxford History of Western Music. United States of America: Oxford Universty Press, Inc.
  • Watts, Sanford Earl. (1964). “The Stylistic Features of The Bolognese Concerto”. United States of America: Indiana University.
  • https://s9.imslp.org/files/imglnks/usimg/7/7a/IMSLP220333-WIMA.a938-F(I)Sco.pdf Erişim: 11.06.2022,
  • http://v.mirror.imslp.org/files/imglnks/usimg/4/4a/IMSLP434804-PMLP706705-ALBERGATI_Cantata_Santa_Brigida_1714.pdf Erişim: 11.06.2022,
  • https://s9.imslp.org/files/imglnks/usimg/d/d8/IMSLP418164-PMLP28008-Concerto_Grosso_Op._6,_N%C2%BA_2_-_Partitura_completa.pdf Erişim: 13.06.2022,
  • https://s9.imslp.org/files/imglnks/usimg/c/ce/IMSLP341294-PMLP550389-manfredini_12_sinfonias_op2.pdf Erişim : 6.01.2023,
  • https://archives.nyphil.org/index.php/artifact/f6134166-e374-4cf6-9f95-a90e0d5f4470-0.1/fullview#page/2/mode/2up Erişim : 6.01.2023,