3) Henri Dutilleux’nin Trois Strophessur Le Nom De Sacher Adlı Eserinin Birinci Bölümünün Perde Odaklı Analizi

1976 yılında on iki besteci, ünlü çellist Mstislav Rostropoviç’in çağrısıyla İsviçreli orkestra şefi, maddi destekçi ve emprezaryo Paul Sacher’in 70. doğum günü onuruna eserler bestelerler. Bu eserler Sacher’in soyadı üzerine, yani bu ismi oluşturan harflerin Avrupa dillerinde karşılık geldiği nota isimlerinin oluşturduğu altı perdelik dizi üzerine bestelenmişlerdir. Daha sonra 12 Hommages à Paul Sacher olarak anılan bu eserlerden biri de Henri Dutilleux’nin Trois Strophes sur le nom de Sacher isimli eseridir.Bu makalede söz konusu eserin birinci bölümü analiz edilmiş, bu yolla Dutilleux’nin kompozisyonda ortaya koyduğu teknik ve estetik yaklaşımlar incelenmiştir. Analiz ayrıca projede yer alan diğer eserlerle yapılacak karşılaştırmalı analizlere de zemin oluşturacaktır. Böylelikle on iki bestecinin müzikal malzemeyi ele alışındaki teknik ve estetik farklılıklarla beraber benzerlikler de açığa çıkarılarak, hem tek tek bestecilerin kompozisyon anlayışlarına, hem de 70’lerin ikinci yarısında Avrupa’daki müzikal beklenti ve arayışlara ışık tutulması mümkün olacaktır. Görülecektir ki, dizisel tekniklere de yer veren Dutilleux’nin eserdeki genel tutumu daha çok serbest atonalite içinde kalmaktadır.

___

  • Baur, J. (2014). Practical Music Theory. Dubuque: Kendall Hunt Publishing Company.
  • Bösche, T. (1997). Zwischen Opazität und Klarheit, Musik-Konzepte 96: Pierre Boulez II, IV/97, ss. 62-92.
  • Cavallotti, P. (2006). Differenzen. Poststrukturalistische Aspekte in der Musik der 1980er Jahre am Beispiel von Helmut Lachenmann, Brian Ferneyhough und Gérard Grisey. Schliengen: Edition Argus.
  • Cope, D. (1977). New Music Composition. New York: Schirmer Books.