Çağdaş Veya Modern Sanat Literatüründe- Tanımı Da Düşünüldüğünde -Heykel Sanatının Örnekler Ve Düşünceler Üzerinden Değerlendirilmesi; Modern Üsluplarda Kabul Gören Heykel Örnekleri Heykel Midir, Değil Midir Sorunsalına Bir Bakış

Heykel sanatı, çok eski tarihlerden itibaren genellikle, üç boyutlu, derinliği ve hacmi olan yapıtlar olarak bilinmektedir. Bugünün çağdaş sanat anlayışı ile değerlendirildiğinde ise, sanatçıların yalnız heykel sanatı için değil, tüm sanat dalları için hep yeni arayışlar ve farklı perspektifler oluşturma çabası içerisinde oldukları bilinen bir gerçektir. Bu sanatsal ve düşünsel arayışın doğal bir sonucu olarak da birçok yeni sanat akımı veya üslubu ortaya çıkmış ve sanatçılar eserlerinde özgün ve farklı üsluplar oluşturma çabası içerisinde olmaya başlamışlardır. Sonuçta da, 20. yüzyılı takiben yeni modern sanat akımlarının isimleri ile karşı karşıya kalınmıştır. Başta hazır nesne ya da asamblajların kullanılmasıyla dikkat çeken Dadaizmin ve özellikle de Duchamp’ın “Pisuvar” eserinin öncü sayılabileceği bu akımlardan bazıları; Pop Art, Minimalizm, Kavramsal Sanat, Land Art, Performans Sanatı vb. akımlar olmuştur. Yeni akımların doğması ve gelişmesi sanatın dogmatik bir sonucu olarak ilerleyen süreçte kendini göstermiştir. Ama bir süre sonra, gerek kullanılan malzemeler, gerekse sanatçıların üslupları, heykel sanatının ve heykelin bu sürecin neresinde ve nasıl konumlanacağı noktasında bir takım anlam karmaşaları oluşmasına sebep olmuştur. Bu bağlamda özellikle heykel sanatını düşünecek olursak; bu akımlar içerisinde heykeli nereye oturtabileceğimiz veya bu eserlere heykel denilip denilemeyeceği noktasında bir takım sorunlar ve sanatsal anlam karmaşaları oluşmaya başlamıştır. Heykel Sanatında, sanatın doğal gelişim ve değişim süreçlerinin oluşturmuş olduğu bu sanatsal karmaşaların doğal bir sonucu olarak bu sorunsalları analiz etmek, derinleştirmek ve çözümleyebilmek adına, kimi isimlerin düşüncelerine de yer vererek eser örnekleriyle birlikte bir cevap bulmaya çalışılmıştır

The Evaluation Of The Art Of Sculpture Over The Examples And İdeas İn Modern Art Literature İn The Eye Of İts Definiton; A Look At The Research Question ‘Are The Examples Of Sculpture Accepted İn Modern Styles Sculptures Or Not

Sculpture is generally known as three- dimesional pieces with depth and volume since the very old or early ages. It’s a known fact that artists are always in search of new things and in struggle for forming new perspectives not only for sculpture but also for all art forms, when considered with todays modern sense of art. Many new art movements or styles were emerged as a natural result of this artistic and intellectual pursuit and artists started to be need of more different and distinctive styles in their works. In the end, following the 20th century we saw the names of modern art movements. Some of the examples the movements, of which Dadaism remarks by using ready made objects or packings and Duchamp’s work ‘Pissoir’ can be considered as a pioneer, are Pop art, Minimalism, Conceptual Art, Land Art, Art of Performance etc. The birth and progress of new movements manifest itself as a dogmatical result of the art. But after a while, some kind of ambiguitys how up about how and where the art of sculpture and sculpture will position itself considering the used materials and artists’ styles. In this regard, especially the art of scupture, some kind of problems started to show up among the semovements about where sculpture can be put orif these works can be called sculpture or not. As a natural result of these artistic confusion formed by the natural progress and evolution of art, an answer was tried to be found about art of sculpture to analyze, deepen and resolve this issue by including some names’ ideas and works

___

  • Antmen, A. (2013). Sanatçılardan yazılar ve açıklamalarla 20.yüzyıl batı sanatında akımlar. 5.baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. (2015). Çağdaş sanatın örgütlenmesi-Estetik, modernizmin tasfiyesi. 3.baskı, İstanbul: İletişim Yayınları .
  • Barthes, R. (1989). That old thing, art. Post-Pop.25-26.Cambridge MITPress.
  • Baudrillard, J. (1970). Pop-an art of consumption. Post-Pop.33-35.
  • Baudrillard, J. (2004). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. İstanbul: Boğaziçi Yayınevi.
  • Bird, M. (2016). Sanatı değiştiren 100 fikir. (Çev: D. Öztok). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Bürger, P. (2014). Avangard kuramı. (Çev: E. Özbek). 8.baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Danto, A. (2010). Sanatın sonundan sonra, Çağdaş sanat ve tarihin sınır çizgisi. (Çev: Z. Demirsü). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fischer, E. (1993). Sanatın gerekliliği. (Çev: C. Çapan). 7. baskı. Ankara: V Yayınları.
  • Fried, M. (1994). Art and object thood. Art in theory 1900-1990-An Anthology of changing ideas. Oxford&Cambridge.825.
  • Foster, H. (1986). Subversive signs:http://www.Allanmccollum.Net/Allanmcnyc/Amcpdf S/Mccollum-Fost Er.pdf.
  • Foster, H. (2017). Gerçeğin geri dönüşü, Yüzyılın sonunda avangard. (Çev: E.Hoşsucu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gombrich, E. (1960). Art and illusion:a study in the pyschology of pictorial representation. London.
  • Greenberg, C. (1939). Avangard and kitsch. Partisan Rewiew.
  • Hodge, S. (Tarihsiz). Gerçekte bilmeniz gereken 50 sanat fikri. (Çev: E. Gözgü).Domingo Yayınları.
  • İpşiroğlu, N-M. (2017). Oluşum süreci içinde sanatın tarihi. 5. baskı. İstanbul: Hayalperet Yayıncılık.
  • Murray, C. (2012). Yirminci yüzyılda sanatı okuyanlar. (Çev: S. Öncü). 2. baskı. İstanbul: Sel Yayınları.
  • O’Doherty, B. (2016). Beyaz küpün içinde-Galeri mekanının ideolojisi. (Çev: A. Antmen). 3. baskı. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Uzun Aydın, D. (2014). Türk heykel sanatı ve ilk heykeltıraşlar. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Yücel, G. (2016). Ars, İlkelden moderne sanatın tasarımı. İstanbul: Profil Yayınları.
  • Whitham, G. &Pooke. (2013). Çağdaş sanatı anlamak. (Çev: T. Göbekçin). İstanbul: Optimist Yayın.
  • http://www.netdsanat.com/kavranan-kavramsal-sanat-1/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://www.tate.org.uk/art/artworks/caro-early-one-morning-t00805 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://www.radikal.com.tr/yazarlar/necmi-sonmez/manzoninin-diskisi-altindan-kat-be-katdegerli-1186886/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • https://tr.pinterest.com/pin/412923859562129898/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • https://www.npg.org.uk/collections/search/portrait/mw138260/Marc-Quinn-Self adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://www.damienhirst.com/the-physical-impossibility-of adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • https://tr.khanacademy.org/humanities/art-1010/minimalism-earthworks/a/smithsons-spiraljetty adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • https://www.moma.org/learn/moma_learning/sol-lewitt-serial-project-i-abcd-1966 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://www.artfulliving.com.tr/sanat/ifade-anlatim-ve-disavurum-arasinda-ekspresyonizmianlamak-i-7729 adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://greg.org/archive/2010/07/05/the-international-symposium-for-andy-warhols-brilloboxes.html: adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://www.jeffkoons.com/artwork/the-new/new-hoover-convertibles-green-red-brownnew-shelton-wetdry-10-gallon-displaced adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://birgunbiryerde.blogspot.com.tr/2013/04/bir-dada-klasigi-cesme-ve-marcelduchamp.html adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • https://www.khanacademy.org/humanities/art-1010/art-between-wars/surrealism1/a/manray-the-gift adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • http://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/08/kurt-schwitters-reconstructionsof-the-merzbau adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)
  • https://tr.pinterest.com/pin/535576580656815414/ adresinden erişildi. (Erişim Tarihi: 25.02.2018)