Türk Tasavvuf Mûsikisi İlâhilerine Yapısalcı Bir Yaklaşım: “İrfân-ı Aşk” Albümü Örneği

Şiir ve müzik, sözlü bir müzik eserinin üzerinde durduğu iki sac ayağını oluşturur. Halböyleyken bir eseri hem müzikal hem de edebî yönden dikkate alarak birbiri ile ilişkisiniinceleyen çalışmalara pek rastlanmamaktadır. Her iki disiplin için de çok çeşitli araştırmayöntemleri mevcuttur. Müzik ve edebiyatın bir arada değerlendirileceği bir çalışmada, sonuçlarıher iki alan için ortak bir zemine oturtulabilecek araştırma yöntemleri seçilmelidir.Çalışmamızda güftenin müzikal bir kisveye bürünme sürecinde canlı bir unsur olarak nasıl rolalabileceğini inceleyeceğiz. Söz ile müzik arasındaki bağlantıyı araştırırken, yazının derinyapısına ulaşmayı ifade eden yapısalcı analizden yararlanacağız. Müzik yönünden ise, eserlerintemposunu sayısal olarak tespit etmekten ibaret olan bir yol izleyeceğiz. Elde edeceğimizsonuçları karşılaştırmak suretiyle, güftenin bürünmüş olduğu müzikal sûretteki rolünüaraştıracağız.

___

  • BEHAR, Cem, Aşk Olmayınca Meşk Olmaz: Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2012. İNANÇER, Ö. Tuğrul, Muhabbet Peygamberi Hz. Muhammed (S.A.V.), Sufi Kitap, İstanbul, 2015. MEVLÂNÂ, Mesnevî-i Şerîf, (Çev. Süleyman Nahîfî, Sad. Âmil Çelebioğlu), Timaş Yayınları, İstanbul, 2012. YÜKSEL, Ayşegül, Yapısalcılık ve Bir Uygulama: Melih Cevdet Anday Tiyatrosu, Gündoğan Yayınları, Ankara, 1995.