Balina Şarkısı: Kambur Balina Megaptera Novaeangliae Kültürlerinde Müzikal Pratikler

Erkek kambur balinalar (Megaptera novaeangliae) “şarkı” olarak adlandırılan uzun, karmaşık ve örüntüleşmiş seslendirme pratikleri sergilerler. Şarkıların işlevi henüz tam olarak anlaşılamamış olsa da hem bir kur davranışı hem de diğer erkek bireylere çeşitli mesajlar veren bir iletişim biçimi olma ihtimali yüksektir. Şarkılar, hiyerarşik olarak düzenlenmiş çeşitli birimlerden ve tekrarlardan meydana gelir: Nota benzeri tekil birimler cümleleri, bir araya gelen cümleler, temaları oluşturur. Belirli biçimlerde düzenlenen ve tekrar eden temalar ise şarkıları meydana getirir. Aynı topluluğun üyesi balinalar, belirli bir zaman dilimi içinde, aynı şarkıyı söylerler. Ancak ses birimlerinin biçim değiştirmesi, sıralamanın veya tekrarların değiştirilmesi nedeniyle şarkılar giderek karmaşıklaşır ve tamamen yeni şarkılara dönüşür. Kambur balina şarkıları, hem düzenlenmiş/örüntüleşmiş yapısı ile hem de bireyler ve topluluklar düzeyindeki aktarımları nedeniyle balina kültürlerinin bir parçası olarak görülür ve insan müziği ile benzerlikler taşır. Bu metnin amacı; kambur balina şarkısına odaklanan araştırmaların bulguları konusunda Türkçe alanyazına katkı sağlamak ve konuyu vokal öğrenme çerçevesinde tartışmaktır.

Whale Song: Musical Practices in the Cultures of the Humpback Whale Megaptera Novaeangliae

Male humpback whales (Megaptera novaeangliae) display long, complex and patterned vocalization practices called "whale song". Although the function of songs is not yet fully understood, it is likely that they are both a courtship behavior and a form of communication that gives various messages to other male individuals. Songs are made up of various hierarchically arranged units and repetitions: single notes-like units form sentences, sentences combined together form themes. The themes that are organized and recurring in certain ways make up the songs. Humpback whales in the same population sing the same song within a certain period of time. However, during the season, due to the deformation of the sound units, the changing of the order or the repetition, the songs become more and more complex and turn into completely new songs. Humpback whale songs have similarities with human music due to their arranged/patterned structure and transmission between individuals and communities. The purpose of this text is to contribute to the Turkish literature on the findings of research focusing on humpback whale song and to discuss the subject within the framework of vocal learning.

___

  • Adam, O., Cazau, D., Gandilhon, N. vd. (2013) “New Acoustic Model for Humpback Whale Sound Production”, Applied Acoustics 74 (2013) 1182–1190.
  • Allen, J. A., Garland E. C., Dunlop R. A., Noad M. J. (2018) “Cultural Revolutions Reduce Complexity in the Songs of Humpback Whales”, Proc. R. Soc. B 285: 20182088.
  • Arraut, E. M., Viellilard J. M. (2004) “The Song of The Brazilian Population of Humpback Whale Megaptera Novaeangliae, in the Year 2000: Individual Song Variations and Possible Implications”, Annals of the Brazilian Academy of Sciences, 76(2): 373-380.
  • Cholewiak, D. M., Sousa-Lima R. S. (2013) “Humpback Whale Song Hierarchical Structure: Historical Context and Discussion of Current Classification Issues”, Marine Mammal Science, 29 (3): 312-332 (July 2013).
  • Clapham, P. J. ve Mead, J. G. (1999) “Megaptera novaeangliae”, Mammalian Species No. 604, 1-9.
  • Clapham P. J. (2002) “Humpback Whale - Megaptera Novaeangliae”, Encyclopedia of Marine Mammals, (ed.) William Perrin, Bernd Würsig, J. G. M. Thewissen, Academic Press, California, USA, 589-592.
  • Darling, J. (2002) “Song”, Encyclopedia of Marine Mammals, (ed.) William Perrin, Bernd Würsig, J. G. M. Thewissen, Academic Press, California, USA, 1124-1126.
  • Doolittle, E. ve Gingras, B. (2015) “Quick Guide: Zoomusicology”, Current Biology 25, 5 October 2015, 811-812.
  • Fournet, M. E. H. (2014) Social Calling Behavior of Southeast Alaskan Humpback Whales (Megaptera Novaeangliae): Classification and Context, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Oregon State University, Oregon, ABD.
  • Garland, E. C., Goldizen, A. W., Rekdahl, M. L. vd (2011) “Dynamic Horizontal Cultural Transmission of Humpback Whale Song at the Ocean Basin Scale”, Current Biology 21, April 26, 2011, 687-691.
  • Garland, E. C., Rendell, L., Lamoni L. vd. (2017) “Song Hybridization Events During Revolutionary Song Change Provide Insights into Cultural Transmission in Humpback Whales”, PNAS, July 25, 2017, vol. 114, no. 30, 7822–7829.
  • Herman, L. M. vd (2013) “Humpback Whale Songs: Who Sings?”, Behavioral Ecology and Sociobiology (2013) 67: 1653-1663.
  • Janik, V. (2014) “Cetacean Vocal Learning and Communication”, Current Opinion in Neurobiology, 2014, 28:60–65.
  • Kavanagh Ailbhe S. vd. (2016) “Evidence for The Functions of Surface-Active Behaviors in Humpback Whales (Megaptera Novaeangliae)”, Marine Mammal Science, 33(1): 313-334.
  • Marcedo, E., Herman L., Pack A. (2005) “Song Copying by Humpback Whales: Themes and Variations”, Animal Cognition (2005) 8: 93-102.
  • Martin, S., Aniceto, A. S., Ahonen, H. (2021) “Humpback Whale (Megaptera novaeangliae) Song on a Subarctic Feeding Ground”, Frontiers in Marine Science, May 2021, Vol. 8.
  • Martinelli, D. (2005) “A Whale of a Sonata - Zoomusicology and the Question of Musical Structures”, S.E.E.D. Journal, September 2005, Volume 5, No. 1, s. 2-29.
  • Martinelli, D. (2007) Zoosemiotics: Proposals for a Handbook, Imatra: International Semiotics Institute.
  • NMFS (National Marine Fisheries Service) (1991) Recovery Plan for the Humpback Whales (Megaptera novaeangliae). Prepared by the Humpback Whale Recovery Team for the National Marine Fisheries Service, Silver Spring, Maryland, 105 pp.
  • Noad, M. J., Cato, D.H. vd (2000) “Cultural Revolution in Whale Songs”, Nature, Vol. 408, 30 November 2000, 537.
  • O’Dell, C. (2021) “Songs of the Humpback Whale”, Library of Congress, (https://www.loc.gov/static/programs/national-recording-preservation-board/documents/humpback%20whales.pdf) (Erişim Tarihi: Ağustos 2021).
  • Payne, R. S., McVay, S. (1971) “Songs of Humpback Whales”, Science, 13 August 1971, Volume:173, Number 3997, pp. 585-597.
  • Perrin, W. F., Würsig, B., Thewissen J. G. M. (2002) Encyclopedia of Marine Mammals, (ed.) William Perrin, Bernd Würsig, J. G. M. Thewissen, Academic Press, California, USA.
  • Whitehead, H. ve Rendell, L. (2015), The Cultural Lives of Whales and Dolphins, The University of Chicago Press, Chicago and London.
  • Welch, C. (2021) “Balina Sırları” National Geographic, Özel Sayı: Okyanuslar, Mayıs 2021, 34-65.
  • Link 1: International Whaling Commission: “Humpback Whale - Megaptera novaeangliae” https://iwc.int/humpback-whale
  • Figür 1: Hawaii Marine Mammal Consortium https://www.hmmc.org/Song/HBWsong.html
  • Figür 2: Hawaii Marine Mammal Consortium https://www.hmmc.org/AudioGallery/AudioGallery.htm
Rast Müzikoloji Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-7361
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Genç Bilge Yayıncılık (Young Wise)
Sayıdaki Diğer Makaleler

The Effect of Playing Instrument on Voice Training

Tuğçem KAR

Meslek yüksek okulu öğrencilerinin ruhsal durum algıları ile müzik tercihlerinin incelenmesi

Gonca SOYSAL, N. Fikri SOYSAL, Elçin BALCI

Vokalist mi yoksa oyuncu mu: Müzikal tiyatro türünde hangisi daha iyi performans göstermeye hazır?

Marina KRUGLOVA, Anna SHCHERBAKOVA, Aigul GAREEVA, Alexander VASİLENKO

Balina Şarkısı: Kambur Balina Megaptera Novaeangliae Kültürlerinde Müzikal Pratikler

Ali KELEŞ

Book Review: Service (Propria) for Saint Alice, Empress of All Russia, born Heterodox as Alix, converted to Orthodoxy as Alexandra F. Romanova (Orginal; Ἀκολουθία εἰς Ἁγίαν Ἀλίκην, τὴν Πασῶν τῶν Ῥωσσιῶν Αὐτοκράτειραν, Ἑτερόδοξον μὲν Γεννηθεῖσαν Ἀλίκην, Ὀρθόδοξον δὲ Γενομένην Ἀλεξάνδραν Φ. Ῥομάνοβαν)

Georgios CHATZICHRONOGLOU

Preludes and fugues for piano in the polyphonic works of Chinese composers

Marianna CHERNYAVSKA, Mengzhe ZHANG

The integration of music and its influence on the inclusion of autistic children in educational activities of preschool institutions

Shqipe AVDIU-KRYEZİU, Arsim AVDİU

V.R.'nin “Game” şarkısının taslak versiyonlarında özne-nesne ilişkileri kavramı. Tsoy

Svetlana Andreevna PETROVA

Çocuğun sosyalleşme süreci olarak yaratıcı sanatsal ve müzikal etkinliği

Irina Vladimirovna WAGNER, Ekaterina Mikhailovna AKİSHİNA, Elena Petrovna OLESİNA

A study on film score applying the Neo-Riemannian theory: focusing on Bernard Herrmann’s mysterious island

Inho LEE, Johee LEE