V.R.'nin “Game” şarkısının taslak versiyonlarında özne-nesne ilişkileri kavramı. Tsoy

Makale, V.R.'nin şarkı metnindeki özne-nesne ilişkilerinin tanımlanmasına ayrılmıştır. Tsoy. Bu çalışmanın amacı, V.R. “Night” adlı rock albümünde yer alan “Game” adlı şarkının metnine dayalı özne-nesne ilişkilerinin özellikleri ve özellikleri. Bu amaca ulaşmak için eserde şu yöntemler kullanılmıştır: yazarın edebi eserlerinin ve taslaklarının bibliyografik analizi, karşılaştırmalı yöntem, benzetme yöntemi ve betimleme yöntemi. Yazar, “Oyun” şarkısının sözlerinin üç versiyonuna dayanarak, metnin sanatsal yapısında, varlığın duygusal durumunu, ruh halini ve bilişsel yönünü aktaran lirik bir karakter olduğunu not eder. Yazar, incelenen metnin anahtar kavramının “oyun” olduğu sonucuna varır. Bu, ikinci çoğul şahıs “biz” zamirinin kullanılmasında ve yazarın söz konusu eserin lirik kahramanı ile özdeşleştirilmesinde yansıtılmaktadır. Çalışmanın bilimsel yeniliği, özne-nesne ilişkilerinin ilk kez V.R. Tsoy.

The concept of subject-object relations in draft versions of the song “Game” by V.R. Tsoy

The article is devoted to the identification of subject-object relations in the text of the song by V.R. Tsoy. The aim of this work is to analyze the drafts of V.R. Tsoy and characteristics of subject-object relations based on the text of the song “Game” included in the rock album “Night”. To achieve this goal, the following methods were used in the work: bibliographic analysis of the literary works and drafts of the writer, the comparative method, the method of analogy and the descriptive method. Based on three versions of the lyrics of the song “Game”, the author notes that in the artistic structure of the text, there is a lyrical character that conveys the emotional state, mood and cognitive side of being. The author comes to the conclusion that the key concept of the studied text is “game”. This is reflected in the use of the second person plural pronoun “we”, as well as in the identification of the author with the lyric hero of the work in question. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time subject-object relations are analyzed on the material of the song “Game” by V.R. Tsoy.

___

  • Benvenist, Je. (2002). Priroda mestoimenij [The nature of pronouns]. In: Yu.S. Stepanov (Ed.), Obsсhaja lingvistika [General linguistics] (pp. 285-291). Moscow: Editorial URSS.
  • Domanskij, Ju.V. (2000). Tsiklizacija v russkom roke [Cyclization in Russian rock]. Russkaja rok-pojezija: tekst i kontekst, 3, 99-122.
  • Domanskij, Ju.V. (2010). Russkaja rok-pojezija: tekst i kontekst. Moscow: "Intrada" izd-vo Kulagina, 232 p.
  • Fomenko, I.V. (1992). Liricheskij cikl: stanovlenie zhanra, pojetika [Lyric cycle: the formation of the genre, poetics]. Tver: Tver State University, 123 p.
  • Kalgin, V.N. (2016). Viktor Tsoj. Zhizn' i "Kino" [Viktor Tsoi. Life and "Kino"]. Moscow: Izd-vo AST, 304 p.
  • Murasheva, O.P. (2004). Semantika i funktsii mestoimeniy v poeticheskim tekste [Semantics and functions of pronons in poetic text]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik. Nauchno-metodicheskiy zhurnal, 1-2(38-39), 13-19.
  • Poliakov, N. (2017). Seeking for God: Russian rock music and religion. Romanian Journal of Journalism & Communication - Revista Romana de Jurnalism si Comunicare, 12(2-3), 5-15
  • Pond, I. (1987). Soviet rock lyrics: Their content and poetics. Popular Music & Society, 11(4), 75-91.
  • Steinholt, Y.B. (2005). Rock in the reservation: songs from Leningrad Rock Club 1981-86. New-York: Mass Media Music Scholars' Press, 230 p.
  • Tsin, J. (2017). Mestoimenija pervogo i vtorogo lica kak sredstvo dialogizacii v lekcionnoj kommunikativnoj praktike [FIrst-person and second-person pronouns as a means of dialogization in lecture communicative practice]. Vestnik Permskogo universiteta. Rossijskaja i zarubezhnaja filologija, 9(1), 87-92.
  • Tsoy, M., Zhitinskij, A. (1991a). Viktor Tsoy. Igra [Victor Tsoi. Game] In: Viktor Tsoy: Stihi, dokumenty, vospominanija [Victor Tsoi: Poems, documents, memoirs]. St. Petersburg: Novyj Gelikon, 382 p.
  • Tsoy, M., Zhitinskij, A. (1991b). Viktor Tsoy: Stihi, dokumenty, vospominanija [Victor Tsoi: Poems, documents, memoirs]. St. Petersburg: Novyj Gelikon, 382 p.
Rast Müzikoloji Dergisi-Cover
  • ISSN: 2147-7361
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Genç Bilge Yayıncılık (Young Wise)
Sayıdaki Diğer Makaleler

The integration of music and its influence on the inclusion of autistic children in educational activities of preschool institutions

Shqipe AVDIU-KRYEZİU, Arsim AVDİU

Meslek yüksek okulu öğrencilerinin ruhsal durum algıları ile müzik tercihlerinin incelenmesi

Gonca SOYSAL, N. Fikri SOYSAL, Elçin BALCI

A study on film score applying the Neo-Riemannian theory: focusing on Bernard Herrmann’s mysterious island

Inho LEE, Johee LEE

The Effect of Playing Instrument on Voice Training

Tuğçem KAR

Book Review: Service (Propria) for Saint Alice, Empress of All Russia, born Heterodox as Alix, converted to Orthodoxy as Alexandra F. Romanova (Orginal; Ἀκολουθία εἰς Ἁγίαν Ἀλίκην, τὴν Πασῶν τῶν Ῥωσσιῶν Αὐτοκράτειραν, Ἑτερόδοξον μὲν Γεννηθεῖσαν Ἀλίκην, Ὀρθόδοξον δὲ Γενομένην Ἀλεξάνδραν Φ. Ῥομάνοβαν)

Georgios CHATZICHRONOGLOU

Preludes and fugues for piano in the polyphonic works of Chinese composers

Marianna CHERNYAVSKA, Mengzhe ZHANG

Çocuğun sosyalleşme süreci olarak yaratıcı sanatsal ve müzikal etkinliği

Irina Vladimirovna WAGNER, Ekaterina Mikhailovna AKİSHİNA, Elena Petrovna OLESİNA

Vokalist mi yoksa oyuncu mu: Müzikal tiyatro türünde hangisi daha iyi performans göstermeye hazır?

Marina KRUGLOVA, Anna SHCHERBAKOVA, Aigul GAREEVA, Alexander VASİLENKO

V.R.'nin “Game” şarkısının taslak versiyonlarında özne-nesne ilişkileri kavramı. Tsoy

Svetlana Andreevna PETROVA

Balina Şarkısı: Kambur Balina Megaptera Novaeangliae Kültürlerinde Müzikal Pratikler

Ali KELEŞ