A New Approach In Music Education Improving Creativity: Soundpainting creativity

Common characteristics of Orff, Kodaly and Dalcrose music education approaches are not only that they are the education methods improving the creativity but it is also that they gain aimed behaviours in dramatization, improve musical skills and ensure adaption into social environment thanks to music, acquire mental skills such as motivation, attention and self-confidence. Soundpainting is the universal live composing language created for musicians, dancers, actors, poets and visual artists working in their improvised environment. Soundpainting, a performance art based on improvisation, has started to be used in education in recent years. Just like other music education methods, education of Soundpainting is quite an important music education approach in terms of development in the creativity of individuals, their musical and mental skills. With this study, it has been tried to emphasize the Soundpainting’s common points with other music education approaches by providing information about Soundpainting. Within this study, it is aimed at contributing to music education and teaching as a new approach. This research is one of the very few studies, which carried out in the fields of Soundpainting. Therefore, it is important in terms of its contribution to the both education and Soundpainting fields. This research is descriptive research and data were obtained by literature review. At the end of the research, it was emerged that Soundpainting has common ground with the other music education approaches and it could be used in music education.

___

  • Auh, M. S. (1995). Prediction Of Musical Creativity In Composition Among Selected Variables For Upper Elementary Students. Case Western Reserve University Department of Music DoctoraThesis.
  • Bailey, D. (2011). Doğaçlama.İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Bilgin, Yağmur (2016). Soundpainting Uygulamalarının Öğrencilerin Özgüvenleri Üzerine Etkileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun.
  • Coşkuner, S. (2013). Soundpainting’in Müzik Eğitiminde Kullanılabilirliği. 4. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu. Müzik Nereye Gidiyor? 6-8 Haziran 2013.
  • Coşkuner, S. (2016). Konservatuvar Öğrencilerinin Soundpainting Uygulamalarına Yönelik Öz Değerlendirmeleri. Akademik Bakış. Sayı: 55, 384-396
  • Çevik, D.B. (2007). Müzik Öğretim Yöntemlerinden Orff Müzik Öğretisine Genel Bir Bakış. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. Cilt: 9. Sayı: 1. 95-100.
  • Ekici, D. İ.(2014). Fen Öğretmeni Adaylarının Yaratıcılık Kavramına Ve Yaratıcı Düşünmeye İlişkin Görüşlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2014. Cilt: 3 Sayı:1Makale No: 36
  • Gürgen, E. T. (2006). Müzik Eğitiminde Yaratıcılığı Geliştiren Yöntem Ve Yaklaşımlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 7 Sayı: 12 S. 57-69
  • Jungmair, U. E. (2002). Orff- Schulewerk Carl Orff Anlayışı Çerçevesinde Elementer Müzik ve Dans Pedagojisi. Orffinfo, Sayı: 1, 4-7
  • Kaptan, S. (1989). Scientific Research Observation and Techniques. Ankara. Tek Işık Press.
  • Karkın, M. (2008). Yaratıcılık Kavramı Ve Müzik Eğitiminde Yaratıcılığın Rolü Önemi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi- Sanat Dergisi. Sayı 14, 1-4
  • Küpana, M.N. (2013). Müzikal Yaratıcılığı Geliştiren Yaklaşımlar. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:3, 26-34
  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Öğretim Yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 24, Sayı 2. 57-63
  • Sökezoğlu, D. (2010). Ritim, Hareket ve Şarkı Öğretimi Temelli Müzik Eğitiminin 7-11 Yaş Grubu Çocuk Yuvası Öğrencilerinin Sosyal Gelişimleri Üzerine Etkisi (Afyonkarahisar İli Örneği). Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: XII, Sayı: 2, Aralık 2010,161-181
  • Şendurur, Y. ve Barış, D. A. (2002). Müzik Eğitimi ve Çocuklarda Bilişsel Başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 22, Sayı 1 165-174 Thompson, W. (2006). Soundpainting Workbook 1.
  • Tufan, S. (1997). 4-8 Yaş Grubu Öğrencilerin Müzik ve Piyano Eğitimi. Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi. Sayı: 16. Selva Yayıncılık. Trabzon.