J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI

XIX. yüzyıl Fransız yazının önemli isimlerinden Joris-Karl Huysmans (1848-1907) Tersine romanıyla artık bir çıkmazda olduğunudüşündüğü Zola’nın natüralizmi ile yol ayrımına girer. Eser, yazarın yazın ve sanat üzerine incelemeleri ve ele aldığı konularladekadan yazının bildirisi; roman kahramanı Dük Jean Floressas Des Esseintes de içinde yaşadığı topluma ve çağa karşıduyduğu tiksinti ve onlardan kaçma isteğiyle dekadan kahramanın arketipi kabul edilir. Des Esseintes içinde bulunduğu cansıkıntısından kurtulabilmek için kendisine “başka bir yerde”, “başka bir zamanda” olduğu izlenimini verecek arayışlara girişir.Bunun için öncelikle yapaylığın doğallık karşısındaki üstünlüğünü kabul eder. Böylece hayal gücü ve anıları aracılığıyla düşselyolculuklara çıkar. Ancak çeşitli yapaylık oyunlarıyla aşırı uyarılmış duyuları ruh sağlığını da etkileyerek onu deliliğin eşiğinegetirir. Bu çalışmada Des Esseintes’in nevrozunu besleyerek onu çöküşün eşiğine getiren yapaylık arayışında sanat, edebiyatve duyuların işlevi ortaya koyulacaktır.

THE IMAGINARY JOURNEYS OF J.-F. DES ESSEINTES IN A REBOURS BY J.K. HUSYMANS

Joris-Karl Huysmans (1848-1907), one of the most remarkable authors of XIX. Century French literature comes to a parting of the ways with his novel A Rebours with Zola’s naturalism since he is of the opinion that naturalism is at a loose end. The work is considered as the proclamation of decadent literature because of its author’s examination on literature and art as well as the matters in hand. Also, the protagonist Duke Jean Floressas Des Esseintes is regarded as the archetype of decadent protagonist because of his hatred to the society and the age he lives in and will to escape from them. Des Esseintes embarks on a quest for giving the impression of being in “somewhere else” and “another time” to get rid of his boredom. For that reason, he accepts the authority of artificiality against naturality principally. Thus, he starts imaginary journeys via his imagination and memories. However, his senses stimulated excessively by several artificiality plays affect unfavourably his psyche and drive him to the edge of madness. In this study, the function of art, literature and senses on the search of artificiality feeding Des Esseintes’s neurosis and driving him to the psychological collapse will be revealed.

___

  • Zayed, F. (1973). Huysmans, peintre de son époque. Nizet, Paris.
  • Séginger, G. (1991), “A Rebours, le roman de l’écriture”, Littératures, no 25, 69-80, Presses Universitaires du Mirail, Toulouse.
  • 67-74. http://www.persee.fr/doc/roman_0048-8593_1988_num_18_61_5514 (26.01.2017)
  • Przybos, J. (1988). Voyage du pessimisme et pessimisme du voyage. Romantisme n. 61,
  • Pierrot, J. (1977). L’imaginaire décadent (1880-1900), P.U.F, Paris.
  • Marfée, A. (1984). “Au Tournant d’A Rebours 1884-1984”, Le Centenaire d’A Rebours, Numéro Spécial 29, Paris.
  • Livi, F. (1991). J.-K. Huysmans. A Rebours et l’esprit décadent, Nizet, Paris.
  • Kociubinska, E. (2014). Les étranges voyages du dandy décadent, Instituto de litteratura comparada Margarida Losa, No30, 33-49. http://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/83/69 (20.01.2017)
  • Kociubinska, E. (2011). Espace et Temps entre les mains d’un esthète décadent: A Rebours de J.-K. Huysmans, Etudes romanes de Brno 32, 39-46. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/114886
  • Huysmans, J.-K. (2003). Tersine, (Çev: Tahsin Yücel), Yapı Kredi Yayınları, Kazım Taşkent Klasik Yapıtlar Dizisi 52, İstanbul.
  • Grojnowski, D. (1996). A Rebours de Huysmans, Gallimard, Paris.
  • Cogny, P. (1984), “Quand A Rebours n’est plus … A Rebours!”, Le Centenaire d’A Rebours, Numéro Spécial 29, Paris.
  • Borie, J. (1991). Huysmans. Le Diable, le célibataire et Dieu, Grasset, Paris.