İşbirliği veya Rekabet: Çoğulculuk Üzerine Raşid Gannuşi Retoriği

Yeni bir sorun olmasa da, mevcut küresel senaryoda çoğulculuk konusu Müslüman öğrenimini derinden etkilemektedir. İslam’ın kuruluşundan bu yana Müslümanlar çok sayıda dindar-etnik ve politik çeşitlilikle yüzleşmişler ve bunlara cevap vermişlerdir. Bununla birlikte modern küresel çağda, mevcut bağlamları ve son gelişmeleri tecrübe eden çoğulculuk sorunu muazzam bir merkezileşmeye ve dolayısıyla çeşitli boyutlara siyasi, dini, etnik, dil vb. ulaşmıştır. Bunu göz önünde bulundurmakla birlikte çoğulculuk, Müslüman alimler, düşünürler ve benzer hareketler tarafından sürekli olarak ele alınmaktadır. Diğerleri gibi El-Nahḍah’ın kurucusu ve önde gelen kuramcısı Raşid Gannuşi çoğulculukla ilgili birçok soruyu çözmek için büyük ölçüde ‘eylemci-entelektüel’ katkıda bulunmaktadır. Başta İslami olmayan bir hükümete İslamcıların katılımı Participation of Islamists in a NonIslamic Government olmak üzere çeşitli akademik makaleleriyle birlikte kendi pratik çabaları, Çoğulculuk konusundaki okumalarını keşfetmek için dikkatlice incelenecektir. Mevcut makale temel olarak analitik, nesnel ve tarihsel perspektifler ve Arap Baharı sonrası atmosfer bağlamında aracılığıyla Çoğulculuk karşısında Raşid Gannuşi’nin yaklaşımını anlamaya çalışmaktadır. Çalışma aynı zamanda hangi motivasyon ve çekişmelerin neye dayanarak Gannuşi’yi çeşitli siyasi kimlikler arasında ‘birlikte yaşama’ ve ‘işbirliği’ teorisini desteklemeye ittiğini bulmaya çalışmaktadır. Makalenin sonuç bölümünde dikkatli bir araştırmadan sonra gün yüzüne çıkan bazı önemli bulgular yer almaktadır

Cooperation or Competition: The Rhetoric of Rāshid al-Ghannūshi̇̄ on Pluralism

Though not a novel problem, the issue of pluralism in the current global scenario is engaging the Muslim scholarship profoundly. Since the very inception of Islam, Muslims confronted and responded to a large number of religio-ethnic and political varieties. Nonetheless, in the modern global era, experiencing current contexts and recent developments, the problem of pluralism has attained tremendous centrality, and so has its various dimensions political, religious, ethnic, lingual, etc. . Keeping this in view, pluralism, therefore, is being continuously visited and revisited by the Muslim scholars, thinkers and movements alike. Rāshid al-Ghannūshi̇̄, the founder and primary ideologue of al-Nahḍah, like others, is heavily engaged in making his ‘activist-intellectual’ contribution to solve many questions related to pluralism. His own practical endeavors coupled with his various academic articles, especially Participation of Islamists in a Non-Islamic Government, will be carefully scrutinized to explore his reading on Pluralism.The current paper, through analytical, objective, and historical perspectives and in the context of post-Arab Spring atmosphere mainly attempts to understand the approach of Rāshid al-Ghannūshi̇̄ vis-à-vis Pluralism. The study also tries to find out that on what grounds and what sort of motivations and contestations made Ghannūshi̇̄ to favour the theory of ‘coexistence’ and ‘cooperation’ among the various political identities. After a careful exploration of the subject, some of the important conclusions are drawn in the concluding section of the paper

___

  • Ahmad, Munahid. “Rashid al-Ghannushi: A Leader of Pure Islam”, Islamic Scholars World Wide, http://islamicscholarsbd.blogspot.in/2012/04/rashid-al-ghannus- hi-leader-of-pure.html
  • Aslan, Adnan. 2003. “The Concept of Ahl al-Dhimmah and Religious Pluralism,” The Islamic Quarterly, Vol. xlvii, No. 1.
  • Bhat, Parvaze Ahmad. 2013. Pluralism and Diversity in the Sirah Literature: A Study of the Contemporary Scholars on Prophet Muhammad (S.A.W), Unpublished Ph.D. the- sis, Aligarh Muslim University.
  • Charles Kurzman, 1998. (ed.), Liberal Islam: A Source Book, New York, Oxford University Press.
  • Collste, Gӧran. 2011. (ed.), Implications of Pluralism: Essays on Culture, Identity and Values, Bangi, Institute of Ethnic Studies University Kebangsaan Malaysia.
  • Deegan, Heather. 1994. The Middle East and Problems of Democracy, Colorado: Lynne Rienner Publishers.
  • Esposito John L. and Shahin, Emad El-Din. 2013. (eds.), The Oxford Handbook of Islam and Politics, New York, Oxford University Press.
  • Esposito, John L. and Voll, John O. 2001. Makers of Contemporary Islam, New York: Oxford University Press.
  • Ghannouchi, Rachid. 1993. “The Battle Against Islam,” Middle East Affairs Journal, Vol. 1, No. 2.
  • Ghannoushi, Rachid. 1986. “What We Need Is a Realistic Fundamentalism,” Arabia.
  • Ghannūshi̇̄, Rāshid al-. 1993. Ḥuqūq al-Muwāṭanah: Ḥuqūq Ghayr al-Muslim fi al-Mujta- ma‘ al-Islāmi̇̄, London: International Institute of Islamic Thought.
  • Jackson, Roy. 2006. Fifty Key Figures in Islam, New York, Routledge.
  • Kurzman, Charles. 1998. (ed.), Liberal Islam: A Source Book, New York, Oxford University Press. Elgindy, Khaled. 1995. “The Rhetoric of Rashid Ghannushi,” The Arab Studies Journal, Vol. 3, No. 1.
  • Lynch, Marc. 2012. (ed.), Islamists in a Changing Middle East, Foreign Policy Group.
  • New Webster’s Dictionary of the English Language, Delair Publishing Company, 1971.
  • Tamimi, Azzam S. 2001. Rachid Ghannouchi: A Democrat within Islamism, New York: Oxford University Press.
  • The Concise Oxford Dictionary of Current English, 9th ed., Delhi: Oxford University Press, 1995.
  • The New Encyclopaedia Britannica, Vol. 9, 15th ed., Chicago: Encyclopaedia Britannica, Inc, 1994.
  • Umer, Suhayl. 2008. (ed.), The Religious Other, Pakistan, Iqbal Academy.
  • Walker, G. R. and Fox, Mark A. 1996. “Globalization: An Analytical Framework,” Indiana Journal of Global Legal Studies, Vol. 3, No. 2.