Marmara köşkü: Atatürk için modern çiftlik evi

“…Bir insan, bir mimar ve bir teknik adam olarak görevimin, iyiden ve güzelden etkilenerek iyiyi ve güzeli yansıtmak olduğunu düşünüyordum. Bu, hayattan beklentimdi, bunu entelektüel bir program veya bir misyon olarak izlemem gerektiğine inanıyordum.” (Egli, 1969). Marmara Köşkü, Erken Cumhuriyet Dönemi “modernite projesi”nin kapsamını ve niteliğini kendi ölçeğinde tanımlayan “Gazi Orman Çiftliği Yerleşkesi”nin başlıca yapılarından birisidir. İsviçreli Mimar Ernst Egli’nin, 1930’lu yıllar boyunca devam eden Çiftliğin planlanması ve yapılaşması konularındaki etkili konumunun habercisi olan bu erken tarihli yapı, Egli mimarlığını olduğu kadar dönemin modern olanı nasıl algıladığını ve tasarım / inşa süreçlerine ve karar mekanizmalarına nasıl yansıttığını anlamayı sağlayan ilginç veriler sunar. Yapı, önündeki kamuya açık Marmara Havuzu ve Parkı’nın bir parçası olarak, kullanıcısını halktan soyutlamayan, aksine onunla biraraya getiren modern bir Çiftlik Evi olarak düşünülmüştür. Kullanıcısı Atatürk olan yapı, çağdaş yaşam biçimine uygun mekansal özellikleri, modern tasarım anlayışı, yeni malzeme ve teknik kullanımı ve diğer pek çok ayrıntısı ile önemli bir Erken Cumhuriyet Dönemi konutu örneği olmasına karşın yeterince araştırılmamıştır. Çalışmada, bütün bileşenleri ile modern üretim, yaşam, planlama ve yapı anlayışının temsili olan Atatürk Orman Çiftliği’ndeki Marmara Köşkü’nün özgün yazılı ve görsel belgeler ışığında tanıtılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Egli tasarımı olan bu yapının yerleşkenin bileşeni olarak işlevi, kullanım değeri, yapıldığı dönemin tasarım çeşitliliğini örnekleyen kimliği ve dönemi ile kurduğu bağıntı bu makalenin başlıca tartışma konusudur.

The marmara chalet: Modern farmhouse for Atatürk

Established in 1925, the Gazi Paşa Farm has shown a planned development during the 1930s with its complementary functions of agriculture, industry, accommodation, entertainment, and leisure. The Marmara Chalet built as resident for Atatürk is one of the primary structures of the Farm premises, which defines the qualification of the ‘modernity project’ at its own scale. This early-dated structure realized by the Swiss architect Ernst Arnold Egli between the years 1928-1929, one year after he came to Turkey, reveals how the era perceived ‘the modern’ as much as tendencies of the architecture of Egli, and how it reflected these modes of presence to design/construction processes, and decision mechanisms. On the other hand, it is the messenger of the effective position of Egli at the Gazi Forest Farm that persisted during the 1930s with respect to planning and construction. Marmara Chalet is a part of the public park where the Marmara Pool, one of the primary entertainment/leisure places of the farm, is located. The structure designed as a modern farmhouse is an important example of the Early Republican period residences, its location characteristics complying with contemporary lifestyle, and its components satisfying functions such as meeting, gathering in balls, along with residing; showing modern design understanding, use of new materials and techniques, and many other minor details. Besides the appearance of the Farm developed as a manufacturing center with the Beer Factory and auxiliary buildings that would later be built by Egli, the park with the pool and the chalet is one of the focuses which contributed and still contributes to divergence of the premises from the image of a traditional manufacturing site of manufacture to that of a cultural space. This design performed by Egli immediately after he arrived Turkey, is the product of the environment he has newly came to as a Western architect, and his quests in regard to creation of architecture complying with the expectations of the employer. The arched porch pattern on the structure that is not seen in other designs by Egli, suggests the dilemmas of the transformation process in the culture of architecture experienced in late 1920s in Turkey. While the structure carries characteristics of modern residences with its steep sloped roof specific to the geography where Egli came from, wooden shutter windows, symmetrical and plain facades, its porched ground floor, and the interior pattern complying with the new life aspiration of the era, it does not completely represent the cubic definition that answers the architectural form and language of the time. The manufacturing and trade spaces which became distinct in the Gazi Forest Farm experience, and the life circles and details offered therewith provide detailed and substantial information as to ideational and formal base of modernization. It is evident that the transforming function of the Gazi Forest Farm with its specific qualities, such as the concept of occupant/designer in modern housing as a fairly new experience, the Western design understanding perceiving the interior and exterior of the building as a whole, cannot be ignored. It is a must to understand, evaluate and preserve the Marmara Chalet as part of early Republican period architecture heritage, like several structures with different functions on the Atatürk Forest Farm. Thus it will contribute to understand the Farm as a multilayered information package with its environment and its buildings The study aims to evaluate Marmara Chalet in the light of the original visual and written documentation accessed primarily at the Atatürk Archive of the Presidential Residence, the Archive of the Atatürk Forest Farm, and sources of other relevant institutions, and personal archives.

___

  • ALPAGUT, L. (2005) Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Ankara’daki Eğitim Yapıları, Yayımlanmamış Doktora Tezi (Danışman M.S. Akpolat), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara.
  • ALPAGUT, L. (2010a) Atatürk Orman Çiftliği’nde “Geleneksel” Bir Yapı: Bira Fabrikası Hamamı, Folklor Edebiyat, s: 63; 29-52.
  • ALPAGUT, L. (2010b) Atatürk Orman Çiftliği’nde Ernst Egli’nin İzleri: Planlama, Bira Fabrikası, Konutlar ve “Geleneksel” Bir Hamam, METU JFA (27-2) 239-64.
  • ANON. (1930) Gazi Orman Çiftliği 5 Mayıs 1925-5 Mayıs 1930, Hakimiyeti Milliye Matbaası, Ankara.
  • ANON. (1933) Ankara’da Gazi Orman Çiftliği (Mayıs 1925-Mayıs 1933),Orman Çiftliği Umumi İdaresi, Ankara.
  • ANON. (1939) Atatürk Çiftlikleri, Devlet Ziraat İşletmeleri Kurumu Neşriyatından, Ankara.
  • ANON. (1953) Atatürk Orman Çiftliği, İstanbul Matbaası, İstanbul.
  • ANON. (2007) Atatürk Orman Çiftliği, Bir Çağdaşlaşma Öyküsü, Koleksiyoncular Derneği Yayını, Ankara.
  • ASLANOĞLU, İ. (2001) Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • ASLANOĞLU, İ. (1984) Ernst Egli, Mimar, Eğitimci ve Kent Plancısı, Mimarlık (11-12) 15-9.
  • ASLANOĞLU, İ. (1984) 1923-1946 Döneminde Ankara’da Yapılan Resmi Yapıların Mimarisinin Değerlendirilmesi, Tarih İçinde Ankara Eylül 1981 Seminer Bildirileri, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, Ankara.
  • ASLANOĞLU, İ. (1992) 1923-1950 Yılları Arasında Çalışan Yabancı Mimarlar, Ankara Konuşmaları, Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Ankara.
  • BOZDOĞAN, S. (2002) Modernizm ve Ulusun İnşası, çev. T. Birkan, Metis Yayınları,İstanbul.
  • CANGIR, A., ed. (2007) Cumhuriyet’in Başkenti, Ankara Üniversitesi Kültür ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • CENGİZKAN, A. (2002) Modernin Saati, Boyut Yayıncılık ve Mimarlar Derneği 1927, Ankara.
  • CENGİZKAN, A., der. (2009) Fabrika’da Barınmak, Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Türkiye’de İşçi Konutları: Yaşam, Mekan ve Kent, Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • EGLI, E.A. (1930) Mimari Muhit, Türk Yurdu, c: 30, s: 224; 32-3.
  • EGLI, E.A. (1936) Das Türkische Wohnhaus, La Turquie Kemaliste (14) 19.
  • EGLI, E.A. (1942) Türkische Baukunst in Geschichte und Gegenwart, Yayınlanmamış Ders Notları ve Manuskript, Zürich (Wissenschaftshistorische Sammlungen ETH Zürich Hs. 785.1).
  • EGLI, E.A. (1969) Im Dienst Zwischen Heimat und Fremde, Einst Und Dereinst, Erinnerungen, yayımlanmamış kitap, Meilen (Wissenschaftshistorische Sammlungen ETH Zürich Hs. 787.1).
  • FRANCK ATALAY, O. (2004) Ernst Egli: Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarı ve Eğitimcisi 1930-1936, Arredamento Mimarlık (3) 110-9.
  • KESKİNOK, Ç. (2000) Atatürk Orman Çiftliği: Kuruluşu, Sorunları ve Çözüm İçin Öneriler, Mimarlık (292) 43-6.
  • KURUYAZICI, H. (2008) Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bir Mimar Arif Hikmet Koyunoğlu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • NICOLAI, B. (1998) Moderne Und Exil, Deutschsprachige Architekten in der Turkei 1925-1955, Verlag für Bauwesen, Berlin.
  • ÖZTAN, Y. (1993) Atatürk Orman Çiftliği’nin Ankara Kentinin Yeşil Alan Sistemi İçin İşlevi, Dünü Bugünü ve Geleceği İle Atatürk Orman Çiftliği, Ziraat Mühendisleri Odası Yayını, Ankara
  • ÖZTOPRAK, İ. (2006) Atatürk Orman Çiftliği’nin Tarihi, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara.
  • TEKELİ, İ. (2007) Türkiye’nin Yaşadığı Hızlı Kentleşmenin Öyküsünü Modernist Meşruiyet Kavramını Merkeze Alarak Kurma Yolunda Bir Deneme, 80. Yılda Cumhuriyet’in Türkiye Kültürü, TMMOB Mimarlar Odası ve SANART Yayını, Ankara.
  • YASA YAMAN, Z. (2009) Bauhaus ve Söylemleştirilen İç Mekan Anlayışı: Yeni Yaşam, Yeni Dekorasyon, Yeni Mobilya, Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı, der. A. Artun, E. Aliçavuşoğlu, İletişim Yayınları, İstanbul.