İSLAM FIKHINA GÖRE KADINLARIN ÂDET VE LOHUSALIK GÜNLERİNDE MESCİTLERE GİRİŞ SORUNU

Âdetli ve lohusa kadınların mescitlere girip giremeyeceği sahabe döneminden günümüze kadar tartışa gelinen bir konudur. Günümüzde kadınlar, toplumun her sahasına girmiştir. Camiler de bu alanlardan biridir. Hatta kadınların camiye girmesi, Kur'an eğitimi almak veya vermek, çeşitli kültürel etkinliklere katılmak, toplantı yapmak, dinlenmek, sığınmak, turistik ziyaret yapmak, bakım ve onarım yapmak gibi sebeplerle zorunlu hale gelmiştir. Bu yüzden bu konu çağdaş İslam hukukçuları tarafından da ele alınmakta ve çözüm aranmaktadır. Bu bakımdan konunun açıklığa kavuşması kadınlar ve bilim dünyasına katkı sağlayacaktır. Bu konuda klasik fıkhî mezhepler farklı görüşler sergilemektedir. Bazı İslam âlimleri, bu halde olan kadınların, mescitlere giremeyeceklerini iddia ederken, diğer bazıları ise birtakım gerekçelerle oralara girebileceklerini beyan etmişlerdir. Her iki grup da kendi görüşlerini destekleyen deliller ileri sürmüşlerdir. Bu çalışmamızda konumuzla alakalı görüş sahiplerinin ileri sürdükleri delilleri ve yorumları bilimsel açıdan delilleriyle beraber inceleyerek sonucunda kendi görüşümüzü açıklamayı hedeflemekteyiz.

Women's going to the Mosque in case of Menstruating and Puerperal in Islamic Fiqh

It has been discussed whether the menstruaous and puerperal women can enter the mosque or not between Islamıc sects from the era of the Sahaba to present . Nowadays, women have entered every field of society and mosque is one of these areas. To enter the mosque for women has become necessary for reasons such as to learn and teach Quran, to participate in various cultural activities, to have a meeting, to have a rest, to take shelter, to have a touristic visit, to make maintaice and repairs. That's why this issue has been discussed and tried to figure out by the contemporary Islamic jurists. In this respect, to clarify the mentioned matter will contribute to women and science world. There are several approaches expressed on this matter by the muslim fuqaha (scholars). While some of them claimed that menstruaous and puerperal women can't enter to the mosques, others agree with the opinion that they can. Each of them has provided evidence which support their own opinions about it. In this article, as a modern and responsible scientist, we will evaluate the evidence presented by each side scientifically, and we aim to explain our own opinion about the topic.

___

  • Atar, Fahrettin, İslam İlmihali, İFAV, İstanbul, 2011.
  • Bayraktar, İbrahim, ,Bayram', DİA, Ankara, 1992, V, 259-261.
  • Behûtî, Mansur b. Yunus b. İdris el-Behûtî, er-Ravdu'l-murbi' şerhu zâdü'lmüsteğnî, Daru'l-Fikr, Beyrut, ty.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Büyük İslam İlmihali, Çelik Yay., İstanbul, ty.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu's-Sahihu'l-Muhtasar, Tah. Mustafa Dîb el-Buğâ, Dâru İbn Kesîr, Beyrut, 1987.
  • Cessâs, Ebu Bekir Ahmed b. Ali er-Râzi, Ahkâmu'l-Kur'an, Dâru'l-fikr, Beyrut, 1993.
  • Cezîrî, Abdurrahman, el-Cezîrî, Kitâbu'l-Fıkhi Alê'l-Mezâhibi'l-Ebeati, İstanbul: Çağrı Yay., 1986.
  • Dalgın, Nihat, Gündemdeki Tartışmalı Dini Konular, Ensar Yay., İstanbul, 2009.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı, Güncel Dini Meseleler İstişare Toplantısı 1 , 'Sonuç Bildirgesi' İstanbul: 15-18 Mayıs 2002.
  • Döndüren, Hamdi, Delilleriyle Aile İlmihali, Altınoluk Dergisi Yay., İstanbul, 1995.
  • Duman, Soner, Şâfiî İbadetler İlmihali, Mirac Yay., İstanbul, 2013.
  • Ebu Davud, Süleyman b. Eş'as es-Sicistânî, es-Sünen (Sünen-i Ebi Davud), Dâru'l-Kitâbi'l-Arabî, Beyrut, ty.
  • Ebu'l-Hüseyn Müslim b. Haccac, Sahîhu Müslim, Tah. Muhammed Fuad Abdülbaki, Beyrut, 1955.
  • El-Azîm Âbâdî, Muhammed Şemsülhak, Avnu'l-ma'bûd, Beyrut, 1995.
  • Erdoğan, Mehmet, Fıkıh Terimleri Sözlüğü, Rağbet Yay., 1998.
  • Feyrûzâbâdî, Mecdüddin Muhammed b. Yakub, el-Kâmûsu'l-Muhît, Mü- essetü'r-Risale, Beyrut, 1987.
  • Haçkalı, Abdurrahman, ,Kadınların İbadet Hayatı İle İlgili Bazı Meseleler', Güncel Dini Meseleler İstişare Toplantısı, İstanbul, 15-18 Mayıs 2002, ss.283-299.
  • Hattâbî, Ebû Süleyman Ahmed b. Muhammed, Meâlimü's-Sünen, Dâru İbn Hazm, Beyrut, 1997.
  • Heyet, İlmihal, DİB. Yay, Ankara, 2006.
  • İbn Hazm, Ebû Muhammed b. Ahmed, el-Muhallâ, Daru'l-Fikr, Mısır, 1970.
  • İbn Kesîr, Ebu'l-Fida İsmail b. Ömer el-Kuraşî, Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm, Tah. Sami b. Muhammed Selame, Daru Taybe, Arabistan, ty.
  • İbn Kudâme, Ebu Muhammed Abdullah b. Ahmed el-Makdesî, el-Muğnî, Dâru'l-Fikr, Beyrut, 1405.
  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezîd, Sünen, Tah. Muhammed Fuad Abdülbakî, Dâru'l-Fikr, Beyrut, ty.
  • İbnü'l-Münzir, Ebû Bekr Muhammed b. İbrahim, el-İşrâf alâ Mezahibi'lUlema, Tah. Ebu Hammad sağir Ahmed el-Ensari, Mektebetü mektebi's-sakafiyye, İmârat, 2004.
  • İbn Rüşd, Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed el-Kurtubî, Bidâyetü'lmüctehid ve nihâyetü'l-muktesid, Matbaatu Mustafa el-Babi el-Halebî, Mısır, 1975.
  • İbn Teymiyye, Takıyuddîn Ahmed, el-Fetâvâ'l-Kübra, Beyrut, 1987.
  • İbnü'l-Hümâm, Kemâlüddîn b. Abdülvahid, Şerhu Fethu'l-Kadîr, Dâru'lFikr, Beyrut, 1977.
  • Karaman, Hayreddin ve diğerleri, Kur'an Yolu Türkçe Meal ve Tefsiri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay. Ankara, 2006.
  • Kâsânî, Alâüddîn Ebû Bekr b. Mes'ûd, Bedâiu's-sanâi' fî Tertîbu'şerâi', Dar'l-Kütübi'l-Arabî, Beyrut,1982.
  • Mevsılî, Abdullah b. Mahmud, Kitabu'l-İhtiyâr li Ta'lî'l-Muhtâr, Dâru'lMa'rife, Beyrut, 2002.
  • Meydânî, Abdülğanî b. Tâlib, el-Lübâb fî Şerhi'l-Kitâb, Tah. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid, el-Mektebetü'l-İlmiyye, Beyrut, ty.
  • Müslim b. el-Haccâc, el-Müsnedü's-Sahîhi'l-Muhtasar, Tah. Muhammed Fuad Abdülbakî, Dâru İhyâi't-Türâsi'l-Arabî, Beyrut, ty.
  • Nesâî, Ebu Abdurrahman Ahmed b. Şuayb, Sünenü'n-Nesâi'l-Kübrâ, Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1991.
  • Nevevî, Ebû Zekeriyyâ Muhyiddîn b. Şeref, el-Mecmu' Şerhu'l-Mühezzeb, Beyrut, ty.
  • Şafiî, Muhammed b. İdris, el-Ümm, Beyrut, 1973.
  • Şahin, Osman, ,Cuma Namazı Mükellefiyeti', İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, 2015, sayı: 25, ss.419-451.
  • , Fetvâ Âdâbı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara, 2016.
  • , Kur'an-ı Kerim'deki Müşkil İfadeler ve Çözüm Yolları, Yüksek Lisans Tezi, Samsun, 1996.
  • Şevkânî, Muhammed b. Ali, Neylü'l-Evtâr, Tah. Isâmüddin es-Sabâbatî, Dâru'l-hadîs, Mısır, 1993.
  • Şirbînî, Muhammed el-Hatib, el-İkna', Daru'l-fikir, Beyrut, 1995.
  • Tekin, Abdülkadir, Süfyan es-Sevrî'nin Usûlü ve Fıkhî Görüşleri, Fecr Yay., Ankara, 2015.
  • Tirmizî, Ebu İsa Muhammed b. İsa, el-Câmiu's-Sahih Sünen-i Tirmizî, Tah. Ahmed Muhammed Şakir vd., Daru İhyâi't-Türâsi'l-Arabî, Beyrut, ty.
  • Topal, Şevket, İslam İbadet Esasları, ,Temizlik (Tahâret)', Ed. Talip Türcan, Ankara: Grafiker Yay., 2013.
  • Yaman, Ahmet, ,Âdet Gören Kadının İbadeti', Marife, Yaz, 1998, sayı:2, ss.5-13.
  • Yemenî, Yahyâ b. Ebi'l-Hayr, el-Beyân fî Mezhebi'l-İmâmi'ş-Şâfiî, Dâru'lMinhâc, Beyrut, 2000.
  • Zeylaî, Cemalüddin Ebu Muhammed Abdullah b. Yusuf b. Muhammed ez-Zeylaî, Nasbu'r-râye li ehâdîsi'l-hidaye, Tah. Muhammed Avvâme, Müessesetü'r-reyyân, Beyrut, 1997.
  • Zuhaylî, Vehbe, el-Fıkhu'l-İslâmî ve Edilletühu, Şam: Dâru'l-Fikr, 1985.