HÜSNİYE’DE MEZHEBÎ MOTİFLER

Hüsniye, ülkemizde yaşayan Alevî/Bektaşî çevreler arasında Buyruk, Vilâyetnâme,Kumru ve Fütüvvetnâme kadar olmasa da, bazı yörelerde hâlâ okunanbir kaynaktır. Hüsniye’nin ortaya çıkışında, diğer bazı Alevî/Bektaşîklasiklerinde olduğu gibi, Anadolu’da yapılan Safevî propagandasının ciddi birrolü vardır. Eser, içerik olarak incelendiğinde, Safevî taraftarları tarafındanAnadolu’da kızılbaşlıktan ziyade, Şîîliği yaymak amacıyla yazıldığıanlaşılmaktadır.Hüsniye, daha çok Şîîliğe ait bir takım inançları, on iki imamlardan biri olanCa’fer es‐Sâdık’ın yanında yetişmiş olduğu anlaşılan Hüsniye isimli bircariyenin dilinden hasımlarına karşı savunmakta ve onun Abbasi halifesiHarun Reşid
Anahtar Kelimeler:

-

The Sectarian Patterns in Husniyya

Husniyya is still a reading source among the Alawi‐Bektashi communitiesin some regions although not much, such as Buyruk, Vilâyat‐nâme, Kumruand Futuwwatnâme. There is serious role of Safawid propaganda in Anatoliain occurence of Husniyya such as some other Alawi‐Bektashi classics.Husniyya had been written by aim to spread Shiism rather than Qizilbashismfrom Safavid supporters.Husniyya defends some creeds of Shia against her adversaries from tongue aconcubine who is called Husniyya and who grew up near İmam Ca’fer es‐Sâdık and contents the debates of her with Sunnite and Mu’tazilite scholars inthe period of Harun Rashid Abbasid Caliph