NIKAIA'DAN MUSA HEYKELİ:POLYHYMNIA

İznik Arkeoloji Müzesi'nde korunan ve olasılıkla Nikaia'da bulunan bir kadın torsosu makalenin konusunu oluşturmaktadır. Başı dışında oldukça iyi durumda günümüze ulaşmayı başarabilen heykel, bir kaideye yaslanır şekilde ayakta durmaktadır. Duruşu, elbisenin giyim tarzı ve kıvrımların işçiliği tipik Helenistik Çağ özellikleri gösteren torso, tip olarak Philiskos'un musalarından Polyhymnia'ya benzemektedir. Nikaia Musası, hem sağ elinde yer alan olası rulo, hem salt kalça etrafını örten ipek manto, hem de sol elin duruş şekli ile Polyhymnia tipinin yeni bir varyantı ve Philiskos musalarına en yakın tarihli örnek olmalıdır. Diğer bir ifade ile heykelimiz, İÖ 130-120 arasına tarihlenen Archelaos Kabartması'na göre biraz daha erken bir tarihtendir. Böylece orijinali İÖ 2. yüzyılın ortalarında yaratılmış olan tipin yeni bir varyantı daha literatüre kazandırılmıştır. Bu yeni varyant, özellikle Roma İmparatorluk Dönemi musa lahitlerinde tercih edilmiştir

A Muse Statue from Nikaia: Polyhymnia

The subject of the article is a female torso which was found possibly in Nikaia and is currently preserved at the Iznik Archaeological Museum. The sculpture, which has been able to reach today in a quite good condition except for the head, stands in a leaning position on a pedestal. It's position, the style of the dress and the work of the folds are typical of the Hellenistic period, and the torso is similar to Polyhymnia, from the muses of Philiskos. Nikaian Muse, should be a new variant of the Polyhymnia type and the closest example to the Philiskos muses, with the possible roll in the right hand, with a silk mantle covering only the hip side and also with the position of the left hand. In other words, this sculpture belongs to a slightly earlier time than the Archelaus relief dating to 130-120 BC. Thus, one more new variant of the type originally created in the middle of the 2nd century BC has been added to the literature. This new variant was especially preferred in the muse sarcophagi of the Roman Imperial period

___

Andreae 2001 Andreae, B., Skulptur des Hellenismus, München.

Atalay 1989 Atalay, E., Weibliche Gewandstatuen des 2. Jahrhunderts n.Chr. aus ephesischen Werkataetten, Wien.

Bieber 1981 Bieber, M., The Sculpture of the Hellenistic Age, New York.

Durugönül 1997 Durugönül, S., "Burdur Müzesi'nde Bir Yaslanan Musa (Müz)", TAD 31, 59-67

Elderkin 1936 Elderkin, G.W., "The Deification of Homer by Archelaos", AJA 40/4, 496-500.

Horn 1931 Horn, R., Stehende weibliche Gewandstatuen in der hellenistischen Plastik. RM. Ergh. 2, München.

Linfert 1976 Linfert, A., Kunstzentren hellenistischer Zeit. Studien an weiblichen Gewandfiguren, Wiesbaden.

Merker 1973 Merker, G.S., "A Hellenistic Muse in Jerusalem", Israel Exploration Journal 23/3, 178-180.

Pinkwart 1965a Pinkwart, D., "Das Relief des Archelaos von Priene", AntPl. IV, 55-65.

Pinkwart 1965b Pinkwart, D., Das Relief des Archelaos von Priene und die 'Musen des Philiskos, Kallmünz.

Pinkwart 1967 Pinkwart, D., "Die Musenbasis von Halikarnassos", AntPl. VI, 89-94.

Watzinger 1903 Watzinger, C., Das Relief des Archelaos von Priene, Dreiundsechzigstes Programm zum Winckelmannsfeste der archaeologischen Gesellschaft zu Berlin, Berlin.

Wegner 1966 Wegner, M., Die Musensarkophage, ASR 5/3, Berlin.