ÇİN’İN SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRASI VE KORUNMASINA YÖNELİK YAKLAŞIMLARI

Sahip olduğu geniş coğrafyası, köklü ve uzun tarihi, tarihteki önemli buluşları ile dikkat çeken Çin’in bünyesinde çok sayıda farklı etnik grup barındırması, somut ve somut olmayan kültürel mirasının çeşitliliğine sebep olmuştur. Çin geleneksel kültürüne önem vermekte ve bu bağlamda Çin hükümeti kültürel değerlerini koruma yönünde stratejiler izlemektedir. Çin hükümetinin 2004 yılında UNESCO Somut Olmayan Kültürel Mirasın korunması sözleşmesini imzalayarak soyut kültürel varlık ve değerlerin yerel ve uluslararası düzeyde tanınırlığını artırmayı amaçlamıştır. Aynı zamanda kültürel değer ve varlıkların korunmasını anlayışı ve bilincini halk tabanında da oluşturmak adına 2006 yılında “Çin Kültürel Miras Günü” olarak her yıl Haziran ayında kutlanan özel bir gün belirlemiştir. Çin’in Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Hakkında Yasasının yürürlüğe girmesi Çin’in resmi olarak sahip olduğu mirası koruma konusunda ne kadar kararlı olduğunun bir göstergesidir. Bugün UNESCO’nun Somut Olmayan Kültürel Miras listesinde Çin’in 40’ın üzerinde kültürel miras öğesinin bulunması Çin’in kültürel değerlerinin zenginliği ve çeşitliliğini göstermektedir. Çin teknolojiyi somut olmayan kültürel miras öğelerinin korunması, anlatılması ve tanıtılmasında da sıklıkla kullanmaktadır. Bu çalışmada; öncelikle somut olmayan kültürel miras terimi ve korunması ele alınarak, Çin’in Somut Olmayan Kültürel Miras öğelerinin UNESCO’daki listesi ve Çin’in somut olmayan kültürel mirası korumasına yönelik yaklaşımları incelenmiştir.

___

  • Akkuş, Ç. (2020). Türk dünyası öğrencilerinin Unesco somut olmayan kültür mirası değerlerine ilişkin bilgi ve deneyim düzeylerinin karşılaştırılması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 608-624. DOI: 10.30783/nevsosbilen.772492.
  • Amato, F., Martellozzo, F., Nolè, G., Murgante, B. (2017). Preserving cultural heritage by supporting landscape planning with quantitative predictions of soil consumption. Journal of Cultural Heritage, 23, 44–54. DOI:10.1016/j.culher.2015.12.009.
  • Ch’ng, E., Cai, S., Leow, F. T., Zhang, T. E. (2019). Adoption and use of emerging cultural technologies in China’s museums. Data in brief, 25 (2019) 104067. https://doi.org/10.1016/j.culher.2018.11.016 .
  • Chang, J., Long, C., Lu, S., Han, R. (2023). Does government positively support the spatial distribution of ICH? Evidence of data from the Yangtze Delta Region of China. Sustainability, 15(1), 697. https:// doi.org/10.3390/su15010697.
  • Chen, J., & Gao, N. (2013). Retrospect and prospect of research on the protection of intangible cultural heritage in China. Archives Science Study, 5, 58–62.
  • Corrinne, D. F. (2015). Eski Çin’in yeniden keşfi. (E. Gökteke, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • David Chipperfield Architects (2007, 09 13). 07 Mayıs 2023 tarihinde https://divisare.com/projects/18422-david-chipperfield-architects-christian-richters-liangzhu-culture-museum adresinden erişildi.
  • Kafesoğlu, İ. (1992). Türk Millî Kültürü. Boğaziçi Yayınları.
  • Kolaç, E. (2009). Somut olmayan kültürel mirası koruma, bilinç ve duyarlılık oluşturmada Türkçe eğitiminin önemi. Millî Folklor, Sayı 82, 19-31.
  • Liangzhu Bowuyuan Jianjie Web Sitesi: 07 Mayıs 2023 tarihinde https://www.lzmuseum.cn/BoWuYuanJianJie/index.html adresinden erişildi.
  • Oğuz, M. Ö. (2013). Terim olarak somut olmayan kültürel miras. Millî Folklor, 2013, Yıl 25, Sayı 100.
  • Qing, L. & Zheng, L. (2018). On protection of intangible cultural heritage in China from the intellectual property rights perspective. Sustainability, 10, 4369.
  • Robbins C. (2010). Beyond preservation: new directions for technological innovation through intangible cultural heritage. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 6.2, 115–118.
  • Rusalic, D. (2009). Making the intangible tangible: the new interface of cultural heritage. The Institute of Ethnography SASA.
  • Tian, M. & Tang, G. The conception and practice of [memory of china] project. Journal of the National Library of China, 1, 3–9.
  • Torres, M. (2002). UNESCO: Universal Declaration on Cultural Diversity. UNESCO.
  • Tunçer, M.(2017). Dünden bugüne kültürel miras ve koruma. Gazi Kitapevi.
  • Uzunel, Ö. & Özdemir, B. Ş. (2022). Somut kollektif hafızanın kayıt altına alınmasında çağdaş teknolojilerin kullanımı: Lazer tarayıcılar. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, Dijitalleşme Özel Sayısı, 270-286. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1125202.
  • Wu, Y. & Huang, Y. (2020, 11 04). Liangzhu Museum attracts young people with AR, VR technologies. https://news.cgtn.com/news/2020-11-04/Liangzhu-Museum-attracts-young-people-with-AR-VR-technologies-V90pnmfS7K/index.html.
  • Yan, W. & Yichang, H. (2020). Liangzhu Museum attracts young people with AR, VR technologies. CGTN.
  • Yang, A. (2021). International journal of frontiers in sociology, digital protection mode of intangible cultural heritage in China. International Journal of Frontiers in Sociology, Vol. 3, Issue 16,104-113.DOI: 10.25236/IJFS.2021.03161.
  • Yang, A. (2021). Digital protection mode of intangible cultural heritage in China. International Journal of Frontiers in Sociology, Vol.3, Issue 16, 104-113. DOI: 10.25236/IJFS.2021.031616.
  • Zhai, S., Liu D., Xu, X. (2019). Long-term preservation of intangible cultural heritage digital resources under the scope of rescue protection. Library Tribune 1, 9–15.
  • Zhou, M., Geng, G., Wu, Z. (2012). Digital preservation technology for cultural heritage. Springer.
  • Zhou, Y., Sun, J., Huang, Y. (2019). Digital preservation of ıntangible cultural heritage in China: a survey. Preservation, Digital Technology & Culture, 48(2), 95-103. https://doi.org/10.1515/pdtc-2019-0004.
  • UNESCO (2023). Somut olmayan kültürel mirasın korunması sözleşmesi. https://ich.unesco.org/doc/src/00009-TR-PDF.pdf
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi