SOSYAL MEDYANIN KÜLTÜREL MİRASI AKTARIM ARACI OLARAK KULLANIMI: KAPADOKYA ALAN BAŞKANLIĞI VE NEVŞEHİR İL KÜLTÜR VE TURİZM MÜDÜRLÜĞÜ ÖRNEĞİ

İletişim teknolojilerinin sürekli gelişimi sonucunda insan, kendisini sanal bir evren içerisinde var etme çabasında bulmuştur. İletişim teknolojilerinin kullanımı ile insana dair yaşam deneyimleri olabildiğince medyada yeniden oluşturularak davranış şekillerini belirleyen kılavuz haline gelmiştir. Bu durum topluma bir kimlik kazandıran, dayanışma ve birlik duygusu veren, toplumda düzeni sağlayan, maddi ve manevi değerlerin bütünü olan kültürün medya tarafından yeniden inşa edilerek gelecek kuşaklara aktarılması sonucunu da ortaya koymuştur. Çalışmada Kapadokya Bölgesi’nin sosyal medya aracılığıyla belleğe alınması, tanıtılması ve nesillere aktarılması konusu araştırılmıştır. Kapadokya Alan Başkanlığı ve Nevşehir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Twitter ve Instagram hesapları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Kurumların sosyal medyayı tek yönlü bir iletişim aracı olarak kullandığı ve en çok tanıtım filmi paylaşımı yaptıkları görülmüştür. Kapadokya Alan Başkanlığı’nın sosyal medya araçları ve mesaj dağılımına bakıldığında Twitter’da 46, Instagram’da 14, içeriğin ve Nevşehir İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün sosyal medya araçları mesaj dağılımına bakıldığında Twitter’da 23 içeriğin paylaşıldığı görülmüştür. Çalışma, bu konuda araştırma yapacak akademisyenlere ve yöneticilere katkılar sağlaması bakımından önemlidir.

USE OF SOCIAL MEDIA AS A CULTURAL HERITAGE TRANSFER TOOL: EXAMPLE OF CAPPADOCIA AREA PRESIDENCY AND NEVŞEHİR PROVINCIAL DIRECTORATE OF CULTURE AND TOURISM

___

  • Acıelma, B. & Güngör, Ş. (2021). Kültürel Mirasın Korunması ve Turizm İlişkisi Bağlamında Altınköy Açık Hava Müzesi. Kültürel Miras Araştırmaları Dergisi, 2(2): 72-77.
  • Akgöz vd.(2020). Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Önemi: Kırgızistan Örneği, Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl: 2021 Cılt: 13 Sayı:1: 43-54.
  • Akpirinç E.& Mancı A. R. (2019). Yerel halkın kültürel miras farkındalığı ve deneyimi: Şanlıurfa örneği, International Journal of Contemporary Tourism Research, Vol 3: No: 2: 245-260.
  • Alyakut, Ö. (2019). Kültürel turizm kapsamında somut olmayan kültürel miras tanıtım filminin analizi, Journal of Recreation and Tourism Research, 6 (3): 214-237.
  • Arslan, A. (2020). Sözlü kültür ürünlerinin aktarımında medya, toplum ve kuşaklararası etkileşim, USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2, Sayı 4, Issue 4, Aralık 2020: 1037-1053.
  • Assmann, J. (2015). Kültürel Bellek. (A. Tekin, Çev.), Ayrıntı Yayınları.
  • Boyd, M. D. & Ellison, B. N (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of computer mediated communication, Volume 13, Issue 1: 210-230.
  • Böke, K. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Alfa Yayıncılık.
  • Cereci, S. (2019). Kültürel mirasın medya yoluyla korunması / ERASMUS Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Uluslararası Akademik Çalışmalar Sempozyumu (5-6 Nisan 2019, İzmir, Türkiye), Tam Metin Bildiri Kitabı: 7-18.
  • Ceylan, D. (2019). Frankfurt Okulu’nun “Kültür Endüstrisi” Eleştirisi Bağlamında Kitle İletişim Araçları, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1721623
  • Çalışkan, M. & Mencik, Y. (2015). Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. Akademik Bakış Dergisi, 50:254-277.
  • Diker, O. (2016). Kültürel miras ile kültürel miras turizmi kavramları üzerine kavramsal bir çalışma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 30, Eylül 2016: 365-374.
  • Duğan, Ö. & Aydın, B. O. (2018) Sosyal Medyanın Turizmde Tanıtım Amaçlı Kullanımı: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Örneği, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3.
  • Halaç, H. H. & Saatci İzci, B. (2021). Kent Sanal Turlarında Kültürel Mirasın Değerlendirilmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 985-1004.
  • Halaç, H.H. & Bademci, F. (2021). Altyapı sporcularının sosyal medya ve kültürel miras ilgilerinin değerlendirilmesi, Kültür Araştırmaları Dergisi, 2021, 10: 181-198.
  • İslamoğlu, H. & Altunışık, R. (2008). Tüketici Davranışları, Beta Yayıncılık
  • Kalaycı, İ. & Öğütçü, S. & Karauguz, G. (2016). 3D model of hittite yalburt monument, World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium (WMESS 2016): 1-6.
  • Kandemir, S. (2022). Kültürel Bellek Aktarıcısı Olarak Instagram: Trt Arşiv Örneği, TRT Akademi Dergisi, 7(14): 82-103.
  • Kaplan, AM. & Haenlein, M. (2010). Users of The World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, Business Horizons 53 (1), 59-68.
  • Kırcova, İ. & Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlama ,1. Baskı, Beta Basım Yayım
  • Kocakaya, E. & Dönmez, Y. (2022). Z kuşağının kültürel miras algısı: Safranbolu örneği, ANASAY, Yıl 6, Sayı 21: 119-140.
  • Kurtar, C. & Somuncu, M. (2013). Kentsel Kültürel Mirasın Korunması ve Sürdürülebilirliği: Ankara Hamamönü Örneği, Ankara Araştırmaları Dergisi, 1(2): 35-47.
  • Muşkara, Ü. (2017). Yeni medyanın kültürel miras konulu uygulamaları, Erdem: 89-110.
  • Nora, P. (2006). Hafıza Mekânları. (M. E. Özcan, Çev.), Dost Kitabevi Yayınları.
  • Odabaşı, Y. & Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, 5.Baskı, MediaCat.
  • Ökten, S. (2022). Kültürel Diplomasi ve Medya, Kültürel Diplomasi ve İletişim 97-145, İletişim Başkanlığı Yayınları.
  • Özkan, B.İ. & Hassan, A. (2017). Türkiye’deki somut olan kültürel mirasın pazarlama sorunu, JRTR, (Special Issue 1): 145-155.
  • Öztemiz, S. & Yılmaz, B. (2017). Kültürel bellek kurumlarında dijitalleştirme: kültürel miras ürünlerine yönelik uygulamalar üzerine bir araştırma, DTCF Dergisi 57.1 (2017): 493-523.
  • Rzayeva, S. (2018). Küreselleşme kapsamında iletişim teknolojileri ve somut olmayan kültürel miras ilişkisi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, Number:5, Autumn: 45-55.
  • Şahin, S. & Özdemir, Ö. (2018). İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri internet sitelerinde Türkiye’nin somut olmayan kültürel miras ürünlerinin tanıtılması, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 7 Sayı: 2: 563-583.
  • Şendeniz, Ö. (2015). Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak: Fotoğraf, Bellek ve Sosyal Medya İlişkisi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 5: 21-31.
  • Taşkıran, H.B. (2022). Kültürel Bellek Aktarımında Dijital Medyanın Kullanımı: Türkiye’nin En Çok Ziyaret Edilen Müzeleri Üzerine Bir İnceleme, Global Media Journal TR Edition, 12 (24): 1-29.
  • Themistocleous, K. (2017). Model Reconstruction for 3D Vizualiza¬tion of Cultural Heritage Sites Using Open Data from Social Media: The Case Study of Soli, Cyprus, Journal of Archaeological Sciences 14: 774-781.
  • Tören, E. & Kozak, N. & Demiral, G. N. (2012). Eskişehir’in kültürel miras varlıklarının korunmasında kamu kurumlarının rolü. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(2): 69-88.
  • Türk Dil Kurumu, www.tdk.gov.tr.
  • Uğurlu vd. (2019). Kent kültürünü ve tarihini görselleştirmede sosyal medyanın rolü: Gaziantep hikayeleri uygulamalı örneği, Conference Paper · April 2019: 555-569.
  • Uslu, A. & Uysal, M (2020). Kültürel mirasın etkileşimli keşfi için mobil artırılmış gerçeklik ve web tabanlı görselleştirme teknolojilerinin kullanılması: Sfenks heykeli örneği, AKÜ FEMÜBİD, 20,065502:1024-1031.
  • Uslu, A. & Kiper, T. (2006). Turizmin kültürel miras üzerine etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3 (3): 305-314.
  • Ülger, D.K. & Külcü, Ö. (2016). Dijitalleştirme çalışmalarına kültürel miras ölçeğinde genel bir bakış: VEKAM Örneği, Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 2 (1): 42-55, 2016.
  • Vargün, Ö. & Nuhoğlu, M. (2019). Kültürel miras eğitiminde bilgi iletişim teknolojilerinin rolü ve mobil uygulamalar. UNIMUSEUM, 2 (2): 45-53.
  • Vatan, A. & Zengin, B. (2015). Söğüt ilçesi’nde kültürel miras ve yerel halkın turizme bakış açısı, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 10, Mart 2015: 634-650.
  • Vecco, M. (2010). A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible, Journal of Cultural Heritage 11 (2010) : 321–324.
  • Yılmaz vd. (2017). Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 16, Yıl: 2017: 86-100.
  • Yorgancılar, S.(2018). Kültürün yeniden üretim aracı olarak sosyal medya’nın gençliğe etkisi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Yıl Year :8 Cilt Volume:9 Sayı Issue :16: 2511-2532.
  • Zelan, Z. (2022). Yeni Medyanın Kültürel Bellek Aktarım Aracı Olarak Kullanımı: Kültür Portalı Örneği. Eren Dergisi, 1.
  • Zencirkıran, M. & Keser, A. (2018). Örgütsel Davranış, Dora Yayıncılık.
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2011
  • Yayıncı: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

DİJİTAL SÜREÇLERİN DOĞAL VE KÜLTÜREL MİRAS TURİZMİNİN GELİŞİMİNE ETKİSİ

Cihan YARALI, Özge ÖZÇELİK BALOĞLU

SOSYAL MEDYANIN KÜLTÜREL MİRASI AKTARIM ARACI OLARAK KULLANIMI: KAPADOKYA ALAN BAŞKANLIĞI VE NEVŞEHİR İL KÜLTÜR VE TURİZM MÜDÜRLÜĞÜ ÖRNEĞİ

Neşe ACAR, Rıza GÜNAYDIN

SÜRDÜRÜLEBİLİR GASTRONOMİ KAPSAMINDA MERSİN MUTFAĞINA ÖZGÜ YÖRESEL TATLILARIN STANDART REÇETELERİNİN VE KABUL EDİLEBİLİRLİĞİNİN BELİRLENMESİ

Cevat ERCİK, Gülser YAVUZ, Kemal ENES

KÜLTÜREL MİRAS BAĞLAMINDA NEVŞEHİR’İN “HAFIZA MEKÂNLARI”: ÖZEL MÜZELER

Burcu TÜYSÜZ

ÜNİVERSİTELERİN İHTİSASLAŞMA EKOSİSTEMİ VE DÖNÜŞÜMSEL BİR MODEL ÖNERİSİ: NEVŞEHİR HACI BEKTAŞ VELİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Mehmet CANSIZ, Neval KARANFİL, Utku Eren BAĞCI

KÜLTÜREL MİRAS YÖNETİMİ VE ÜNİVERSİTE MÜZELERİ: SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA ÇERÇEVESİNDE CAMBRIDGE ÜNİVERSİTE MÜZE SİSTEMİNİN ANALİZİ

Burak HERGÜNER

DOĞAL VE KÜLTÜREL MİRASIN ÖĞRETİMİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN YERİ VE ÖNEMİ

İlyas KARA, Ahmet TOKMAK

DOĞAL MİRASIN KÜLTÜREL MİRAS İLE BULUŞMASI: VOLKANİZMA VE TARİHÖNCESİ YERLEŞİM STRATEJİLERİ İLİŞKİSİ AÇISINDAN VOLKANİK KAPADOKYA

Fevzi Volkan GÜNGÖRDÜ

KÜLTÜREL MİRASIN AKTARIMINDA DİJİTAL TEKNOLOJİLERİN KULLANIMI

Meral BÜYÜKKURU

YENİDEN İŞLEVLENDİRMEDE YAPININ FİZİKSEL ÇEVRE DENETİMİ PERFORMANSININ KULLANICI ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Gökhan UŞMA, Fatma Seda CARDAK