Peyzaj Mimarlığında Minimalist Yaklaşımlar ve Tasarım Kriterleri

Minimalizm, 1960 sonrası Post-Modern Dönem akımı olup, Fransızca kökenli olan “minimum” anlamına gelen “minimal” sözcüğünden türetilmiştir. Bir ihtiyaç veya birey için gerekli olan en az veya en küçük miktar olarak tanımlanmaktadır. Minimalizm, sadeliği ve nesnel yaklaşımı savunan bir akımdır. Sanatta ve mimaride sadelik, basitlik ve azlık kavramlarını öne çıkarmakta, kullanılan materyali minumuma indirgemektedir. Bunun nedeni modernizmin sonucu olarak gerçekleşen ve yaygınlaşan teknolojinin toplum üzerinde oluşturduğu, yoğun, sıkıcı kalabalığı, mental yorgunluğu ve stresi dağıtmaktır. Minimalizm akımının sadelik, basitlik, azlık kavramlarını ve indirgeyici yaklaşımını öne çıkarması, mimarlık ve peyzaj mimarlığında etkili olmuş ve son dönemlerde tasarımcıların minimalist tasarımlara yoğunlaşmasına neden olmuştur.  Çağdaş peyzaj mimarlığında, minimalizm akımının etkileri özellikle 1960’lı yıllardan sonra görülmeye başlanmıştır. Minimalizm akımı peyzaj mimarlığından sadelik, basitlik ve azlık kavramını ön plana çıkarırken, basit geometrik biçimlere ve saf renklere yer vermiştir. Minimalist tasarımlarda sadelikte bütünlük ve mükemmeliyetçilik anlayışı hâkimdir. Bu çalışma kapsamında minimalizm ve minimalist tasarım anlayışına Peyzaj Mimarlığı açısından bakılarak, temel kriterler ortaya konulmuştur. Bu kapsamda Türkiye dışında 13 farklı ülke ve 30’a yakın şehirden değişik dönemlerde incelenmiş peyzaj alanlarından minimalist tasarım özelliği gösteren tasarımlar örneklenmiştir. Ayrıca Türkiye’de çeşitli kentlerden incelenmiş peyzaj tasarımları üzerinde minimalizm kriterleri ortaya konulmuştur.  Amacı en az malzeme ile en sade, en ekonomik ve en işlevsel sonucun ortaya konulması olan minimalist tasarımların peyzaj çalışmalarında; bitki kullanımında, sert zemin uygulamalarında, donatı seçiminde ve tasarım sınırlarının belirlenmesindeki temel kriterleri değerlendirilmiştir. Minimalist tasarım anlayışının peyzaj çalışmalarında getirdiği yenilikler ve faydalı yönler üzerinde durulmuştur.

Minimalist Approaches and Design Criteria in Landscape Architecture

Minimalism is post-modern period post-1960, which originated in French. It is derived from the word “minimal” meaning “minimum”. It is defined as the minimum or minimum amount required for a requirement or individual. .Minimalism, a movement that advocates simplicity and objective approach. In art and architecture, simplicity, simplicity and scarcity bring forth the concepts and minimize the material used. The reason for this is to distribute the intense, boring crowds, mental fatigue and stress that the technology that is becoming widespread as a result of modernism is creating on the society. The concept of minimalism, simplicity, scarcity and reductionist approach of the current has been effective in architecture and Landscape Architecture, and recently has caused designers to concentrate on minimalist designs. In contemporary landscape architecture, the effects of minimalism have been seen especially since the 1960s. While the minimalism current highlights the concept of simplicity, simplicity and scarcity from landscape architecture, it includes simple geometric shapes and pure colors. In minimalist designs, the understanding of integrity and excellence is dominant. Within the scope of this study, basic criteria have been laid by considering the minimalism and minimalist design approach in terms of Landscape Architecture. In this context, designs showing minimalist designs from 13 different countries in Turkey and more than 30 cities have been examined in different periods. In addition, criteria for minimalism have been laid on Landscape Designs examined from various cities in Turkey. The basic criteria for the landscape studies of minimalist designs whose aim is to present the most basic, economic and functional results with the least material; plant use, hard ground applications, reinforcement selection and design limits were evaluated. The concept of minimalist design has been focused on the new and useful aspects of Landscape Studies

___

  • [1] Taşdemir, D. 2011. Çağdaş Peyzaj Mimarlarının Yaklaşımları Çerçevesinde Peyzaj Mimarlığının Gelişim Süreci, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • [2] Islakoğlu, M. 2006. Minimalizm Kavramı ve Mimarlıkta Minimalist Yaklaşımlar, Aralık, İzmir.
  • [3] Elgün, T. 1996. Bir Akım Olarak Minimalizm, Adam Sanat Dergisi, Sayı 126, Mayıs, İstanbul.
  • [4] Köksal, A. 2007. “Minimalist Ressam Ve Bir Besteci: Stella ve Glass”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı 47, Ankara, s.31-42.
  • [5] Döl, A.; Avşar, P. 2013. Minimalizim Akımı Kapsamında Nesne Anlayışının Yeniden Değerlendirilmesi, İdil, Cilt 2, Sayı 10, s.1-18
  • [6] Şahbaz, H. , 2006. Modern Seramik Sanatında Minimalizm, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, s.129. , Eskişehir, Türkiye
  • [7] Aydoğdu Ünlü, S. A. (2007). Cumhuriyet Dönemi Kentsel Açık Alanlarının Sanat Akımları Açısından İncelenmesi Üzerine bir Araştırma. İstanbul Örneği, İÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. , Türkiye
  • [8] Kirby, L. 2009. Contemporary Landscape Architecture History, Arkansas University, USA.
  • [9] Campbell, K. 2007. Icons of Twentieth Century Landscape Design, 166 p., USA.
  • [10] Amidon, J., 2001, Radical Landscapes: Reinventing Outdoor Space, Thames & Hudson Ltd., London.
  • [11] Akay, A. 2009. Sanat Tarihi Sıradışı Bir Disiplin, Y.K.Y., İstanbul, s.64.)
  • [12] Antmen, A. 2008. 20.YY. Batı Sanat Akımları, (1.Baskı), Sel Yayıncılık, İstanbul, s.182.
  • [13] O'Doherty, B. 2010. Beyaz Küpün İçinde Galeri Mekânının İdeolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul, s.17. [14] Erzen, J. N. 1997. “Minimalizm” Eczabaşı Sanat Ansiklopedisi, II, s.1260.
  • [15] Kavukcu, E. 2012. Minimal Bir Yaklaşımla Çözümsel Bir Arayış; Yalınlaştırma, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.72.
  • [16] Little, S. 2010. izmler Sanatı Anlamak, Yem Yayınları, İstanbul, s.139.
  • [17] Yılmaz, M. 2006. Sanatçıları Okumak ya da Postmodern Söyleşiler, Ütopya Yayınları, Ankara.
  • [18] Anonymous, 2017. Web sitesi: http://www.felsefeekibi.com, Erişim Tarihi: 15.11.2017.
  • [19] Anonymous, 2017a. Web sitesi: http://www.tr.wikipedia.org, Erişim Tarihi: 21.11.2017
  • [20] Anonymous, 2017b. Web sitesi: http://www.swagroup.com, Erişim Tarihi: 23.11.2017
  • [21]Anonymous, 2017c. Web sitesi: http://www.arkitera.com, Erişim Tarihi: 01.12.2017
  • [22] Anonymous, 2017d. Web sitesi: http://www.gardenvisit.com, Erişim Tarihi: 05.12.2017
  • [23] Anonymous, 2017e. Web sitesi: http://www.arkiv.com.tr, Erişim Tarihi: 15.12.2017
  • [24] Anonymous, 2017f. Web sitesi: https://www.houzz.com, Erişim Tarihi: 16.12.2017
  • [25] Anonymous,2014.https://www.houzz.co.uk/magazine/gardens-how-to-design-a-calming-minimalist-garden-stsetivw-vs~27788514 Erişim Tarihi: 24.03.19