TOPLUMSAL BİR SÜREÇ OLARAK SANAT YAPITI

Sanatın toplumsal bir süreç ve üretim olduğu yönünde sosyolojik bir yaklaşım bulunmaktadır. Eğer bu yaklaşım kabul edilirse, o zaman sanat yapıtı da toplumsal bir praksis3 ve onun ürünü olmalıdır. Bu perspektifin, sanat felsefesinin analiz formlarından nasıl bir farklılık arz ettiği tartışılmalıdır. Zira yüzyıllar boyunca, sanat yapıtına dair çözümlemede belirleyici ifadeler ve kavramlar Estetik alanından gelmiştir. Sosyolojinin bugün ulaştığı aşama sanatsal üretimin, sanatçının toplumsal bir özne olarak rolünün ve sanat yapıtının hangi sosyolojik süreçlerin tezahürü olarak belirdiği hususunda çok önemli kavramsal temeller sunmaktadır.

___

  • AKAY, Ali (2001), Sanatın ve Sosyolojinin Ruh Hali, Bağlam Yay. İstanbul. AKAY, Ali (2005), “Başka Bir Sosyolojik Bakış”, İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi,Cilt 3, Sayı 10, s. 65-70) BENJAMIN, Walter (2005), “TheWork of Art in the Age of MechanicalReproduction”, translation: Harry Zohnhttps://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/be njamin.htm BROWN, Richard Harvey (1986), “Toward a Sociology of Aesthetic Forms: A Commentary”, New LiteraryHistory,Vol. 17, No. 2, InterpretationandCulture s. 223-228 BÜRGER, Peter- SHAW, Michael (1985-1986), “TheInstitution of 'Art' as a Category in theSociology of Literature, CulturalCritique, No. 2, s. 5-33 GEAHIGAN, George (1997), “TheDiscipline of Art Criticism: ImplicationsforPractice”, Visual ArtsResearch, Vol. 23, No. 2, s. 145-157 HORKHEIMER, Max (2012), Geleneksel ve Eleştirel Kuram, Çev: M. Tüzel, YKY, İstanbul. HÜNLER, Hakkı (2011), Estetik’in Kısa Tarihi, Doğu Batı Yay., Ankara. JAMESON, Fredric (2005), Kültürel Dönemeç,Çev: K. İnal, Dost Yay., Ankara. KAHRAMAN, Hasant Bülent (2009), “Resmi Görmeyi Bilmek İçin”, Sabah, 03.01.2009 54|M. Kubilay AKMAN KÖSEMEN, İkbal Begüm (2012), “Nesne ile Meta Arasında Sanat”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, Cilt XXXIII, Sayı II, s. 205-220 KUSPIT, Donald (2006), Sanatın Sonu,Çev: Y. Tezgiden, Metis Yay., İstanbul. MITIAS, Michael H. (1979), “Ambiguities in IdentifyingtheWork of Art”, TheJournal of Aestheticsand Art Criticism,Vol. 38, No. 1, s. 51-60 NALBANTOĞLU, Hasan Ünal (2002), “Etik, Estetik, Teknik”, Defter Dergisi, Sayı: 45, s. 187-229 NOVALIS (1969), NovalisWerke, Verlag C. H. Beck, Munchen. PELTZ, Richard (1966), “OntologyandtheWork of Art”, TheJournal of Aestheticsand Art Criticism,Vol. 24, No. 4, s. 487-499 SAW, Ruth (1961), “What Is a "Work of Art"?”, Philosophy,Vol. 36, No. 136, s. 18-29 SHINER, Roger A. (1982), “TheMental Life of a Work of Art”, TheJournal of Aestheticsand Art Criticism,Vol. 40, No. 3, pp. 253-268 ÖTGÜN, Cebrail (2008), “Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 2. Sayı,s. 159-178 ÖZTÜRK, Ali (2013), İmajoloji / Bir Disiplin Denemesi, Elis Yay., Ankara. WOLFF, Janet (2000), Sanatın Toplumsal Üretimi,Çev: A. Demir, Özne Yay., İstanbul. ZANGWILL, Nick (1995), “The Creative Theory of Art”, AmericanPhilosophicalQuarterly,Vol. 32, No. 4, s. 307-323