“Yazarın Ölümü” ve “Geri Dönüşü”: Yazarın Rolü Üzerine Bir Değerlendirme

Bu çalışmada, yazarın on dokuzuncu yüzyıldaki “Tanrı-anlatıcı” konumunda olan geleneksel rolü ve bu rolün yirminci yüzyılın başlarında edebiyat ve felsefe uzamında açığa çıkan yeni gelişmelerle birlikte nasıl değişikliğe uğradığı tartışmaya açılacaktır. Yazarın değişen konumunun metnin ve okurun konumuyla birlikte ne tür bir ilişki içinde olduğu gösterilmeye çalışılacaktır. Bununla birlikte, bu konumun sadece metin ve okur konumuna yönelik ortaya çıkan yeni gelişmelerle sınırlandırılamayacağı, yazarın, kendisine atfedilen geleneksel rolden sıyrılma arzusunda olduğu da ifade edilecektir. Bu çalışma, yazarın otoritesine karşı yeni bir yazar figürünü tartışabilmeyi, yazarın yenilenmesi için kuramsal alanda bir imkân sunabilmeyi amaçlamaktadır

The Death and Return Of The Author: An Assessment On The Role Of The Author

In this study, the traditional role of author that was named “the God-narrator” in the nineteenth century and how this role changed together with the new developments emerged in the space of literature and philosophy in the early twentieth century will be discussed. It will be tried to show what kind of relationships are there between the changing position of author and the position of text and reader. At the same time, the author-position can not be limited with new developments emerged in the positions of text and reader, it is also related with the authors’ desires to liberate themselves the traditional role that was attributed to them. This study aims to discuss a new figure of author against the authority of author and also to offer an opportunity in the theoretical field for the author’s renewal

___

  • BARTHES, Roland (1977), Image-Music-Text, Der: Stephen Heath, Çev: Stephen Heath, Fontana, London.
  • BARTHES, Roland (2013), “Yazarın Ölümü”, Dilin Çalışma Sesi, Çev: Ayşe Ece – Necmettin Kamil Sevil –Elif Göktepe, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2013.
  • BECKETT, Samuel (2010), Hiç İçin Metinler, Çev: Uğur Ün, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BECKETT, Samuel (2011) Üçleme, Molloy, Malone Ölüyor, Adlandırılamayan, Çev: Uğur Ün, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BLANCHOT, Maurice (1993), Yazınsal Uzam, Çev: Sündüz Öztürk Kasar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • CULLER, Jonathan, Barthes,(2008), Çev: Hakan Gür, Dost Yayınları, Ankara.
  • DERRIDA, Jacques (2009), Edebiyat Edimleri, Otonom Yayınları, Çev: Mukadder Erkan-Ali Utku, İstanbul.
  • Gilles Deleuze, Kritik ve Klinik, Çev: İnci Uysal, Norgunk Yayınları, 2007, İstanbul, s. 9.
  • DELEUZE, Gilles ve Félix GUATTARI (1987), A Thousand Plateaus, Çev: Brian Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  • DELEUZE, Gilles (2007), Kritik ve Klinik, Çev: İnci Uysal, Norgunk Yayınları, İstanbul.
  • ERKAN, Mukadder (2005), Samuel Beckett: İfadenin Arayüzeyi/Arayüzeyin İfadesi, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • FOUCAULT, Michel (2000), Özne ve İktidar, Çev: Işık Ergüden, Osman Akınhay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FOUCAULT, Michel (2006), “Yazar Nedir?”, Sonsuza Giden Dil, Çev: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • KRISTEVA, Julia (1980), Desire in Language: A Semiotical Approach to Literature and Art, Çev: Thomas Gora, Alice Jardine and Leon S. Roudiez, Der: Leon S. Roudiez, Columbia University Press, New York.
  • KRISTEVA, Julia (1986), The Kristeva Reader, Çev: Leon S. Roudiez, Der: Toril Moi, Columbia University Press, New York.
  • MELVILLE, Herman (1999), MobyDick, Çev: Sabahattin Eyuboğlu, Mina Urgan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • PARLA, Jale (2005), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • PEREZ, Rolando (2008), An(arşi) ve Şizoanaliz, Çev: Şervan Adar Avşar, Versus Yayınları, İstanbul.
  • RİFAT, Mehmet (2012), Entelektüel Anlatıyı Mı Savunuyorum?, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • ZAOUI, Pierre (2014), “Yokoluş Neşesi veya Deleuze ve Foucault’nun Tuhaf ‘mêphunai’si”, Teorik Bakış, Çev.:Sibel Yardımcı, sayı:3, İstanbul.