Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin unutulan barış elçileri; Marunîler, yapılanlar ve yapılamayanlar üzerine kesitsel bir bakış

Tarih boyunca göçler ve sorunlar adası olarak bilinen Kıbrıs adasında bugüne kadar pek çok topluluk yerleşmiş, yaşamış ve egemenlik sürmüştür. Yahudiler ve Ermeniler yanında özellikle azınlıklar bağlamında adada adından söz edilmesi gereken bir azınlık topluluk ise Marunîlerdir.1974 Kıbrıs Barış Harekâtına kadar ağırlıklı olarak Asomatos ve Kormacit köyünde yaşayan Marunîler harekâtın ardından yaşadıkları köyleri terk etmezler ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde yaşamaya devam ederler. Halen KKTCde ağırlıklı olarak Koruçam (Kormacit) da yaşayan Marunî azınlık toplumlararası çatışmalara ve huzursuzluklara inat barış ve dostluk havasını korumaya devam etmektedirler. Dini inançlarını herhangi bir kısıtlamaya uğramadan yerine getiren Marunîler başta Avrupa Birliği, Güney Kıbrıs Rum Yönetimi ve Yunanistan olmak üzere bazı ülkeler tarafından kaşınarak sorun haline getirilmeye çalışılsa da KKTCde barış ve hoşgörü ortamı içinde yaşamak ve Kıbrıslı Türklerle herhangi bir sorunları bulunmamaktadır. KKTCnin en güzel renklerinden birisi olan Marunîlerin gerek hoşgörü gerekse inanç turizmi bağlamında lokomotif görevi taşıdığı açıktır. Bu çalışma kapsamında Marunîlerin KKTCdeki sosyal hayatlarına yer verilecek, sayıları gittikçe azalan bu toplumun KKTC sosyal hayatına, inanç turizmine ve özellikle KKTCnin meşruiyetinin tanınması çalışmalarına katkısı ortaya konulacak; çalışmanın tamamlanması aşamasında sözlü tarih kaynaklarından da istifade edilecektir.

A cross-sectional view of the forgotten peace ambassadors of TRNC; Maronites and things that were done and could not be done

A good many societies, communities and the people have lived, dominated and had the sovereignty so far on the island of Cyprus known as the island of the immigrations and the problems throughout the history In addition to the Jewish and the Armenian communities, the other society of the minority to be mentioned here is the Maronites. Maronites who have lived mostly in th Asomatos and in Kormakitis up to 20 July 1974 Peace Operation don t leave their villages and go on living in Turkish Republic of Northern Cyprus. Maronites living in Kormakitis now make an effort to keep the atmosphere of peace and friendship in spite of the provocation of communal disputes, and the discomfort. The Maronite society who follows their religious beliefs with no restriction in TRNC has almost no problem with Turkish Cypriots even if their situation is itched by EU, Greece and some Greek Cypriots. Maronites being one of the most beautiful colors of TRNC is evidently a potential power for the tolerance and the religion tourism. This article aims at focusing on Maronite community on the island, and their effect on TRNC social life, economy, belief tourism, and the recognition of TRNC.

___

  • Arşiv Kaynakları
  • Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi (BCA)
  • Kıbrıs Türk Milli Arşivi (KTMA)
  • Basılı Kaynaklar
  • ADALI, Kutlu. (1963) Dağarcık. Lefkoşa.
  • ALASYA, Halil Fikret. (1964). Kıbrıs Tarihi ve Kıbrıs’ta Türk Eserleri, Ankara
  • ÇEVİKEL, Nuri. (2006). Kıbrıs; Akdeniz’de Bir Osmanlı Adası (1570–1878), 47 Numara Tarih İnceleme Yay., İstanbul
  • DURRELL, Lawrence. (1992). Acı Limonlar; Kıbrıs–1956, Belge Yay, İstanbul.
  • ERDÖNMEZ, Celal. (2004). Şer’iyye Sicillerine Göre Kıbrıs’ta Toplum Yapısı 1839–1856,Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi,Isparta.
  • GÜRKAN, Haşmet Muzaffer. (2006). Kıbrıs Tarihinden Sayfalar, Galeri Kültür Yay., Lefkoşa.
  • HILL, Sir George. (1949). A History Of Cyprus, Volume I, Cambridge University Press.
  • HILL, Sir Hamilton (2007). Kıbrıs’ın El Kitabı, Lefkoşa
  • KESER, Ulvi. (200). Kıbrıs’ta Yeraltı Faaliyetleri ve Türk Mukavemet Teşkilatı, IQ Yay., İstanbul
  • PARKER, Robin (1962). Aphrodite’s Realm, Zavallis Press, Lefkoşa.
  • OBERLING, Pierre (1989). The Cyprus Tragedy, Rüstem and Brothers Press Yay., Lefkoşa.
  • STEVENSON, Esme-Scot (2010). Kıbrıs’taki Yuvamız, (Yayına Hazırlayan Ulvi Keser), Ankara.
  • ŞENGİL, Mustafa. (2010). Dinler tarihi Açısından Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Marunîler, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • THOMASON, S. G. (2001). Language Contact; An Introduction, Georgetown University Press,Washington DC.
  • Makaleler
  • ATAN, Atilla. (1986).”Kıbrıs-Yeni Bir Türk Devletinin Doğuşu”, Belgelerle Türk Tarihi Dergisi, Sayı 14, Ankara, s.56.
  • BRADSWELL, Monica. (1939).”A Visit to Some of the Marunie Villages of Cyprus”, Eastern Churches Quarterly, Volume III, No 5, s.304–308
  • BOWRON, Edward (1937).”The Marunies of Cyprus”, Eastern Churches Quarterly, Volume II, No 1, s.10–12
  • ERZEN, Afif. (1971).”Kıbrıs Tarihine Bir Bakış”, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Milletlerarası Birinci Kıbrıs Tetkikleri Kongresi, Ankara, s.82.
  • HOURANI, Guita G. (2007).”An Abridgment of the History of the Cypriot Marunie Community”, Lübnan, s.15
  • International Peace Research Center. (2010). Cypriot Marunie Arabic and Sanna Project, Oslo
  • ÖĞÜN, Gülay. (1991).”Kıbrıs’ta İslam Hâkimiyeti ve Selçuklular Zamanında Kıbrıs İle Ticaret İlişkileri”, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kıbrıs’ın Dünü Bugünü Uluslararası Sempozyumu,Lefkoşa, s.29.
  • ÖZYURT, Ahmet. (1994).”Hep Sıcak Bir Ada; Kıbrıs”, Atlas Dergisi, Sayı 15, İstanbul, s.32.
  • Süreli Yayınlar
  • AB Haber
  • Belgelerle Türk Tarihi Dergisi
  • Birgün Pazar
  • Cumhuriyet (Kıbrıs)
  • Cyprus UK Monthly Magazine
  • Eastern Churches Quarterl
  • Haberdar
  • Kıbrıs
  • Kıbrıs PostasıYenigün
  • Poli
  • Simerini
  • Star Kıbrıs
  • The English School Magazine
  • Yeni Çağ
  • Yenidüzen
  • Sözlü Tarih Çalışmaları
  • Filiz Besim ile 28 Nisan 2012 tarihinde Lefkoşa’da yapılan görüşme.
  • Antonis Pekris ile 18 Mart 2011 tarihinde Koruçam’da yapılan görüşme
  • Maria Skollou ile 25 Mart 2008 tarihinde Koruçam’da yapılan görüşme
  • Elektronik Kaynaklar
  • www.maruniesofcyprus.com
  • www.http/hayem.org/indeks.htm
  • www.inek.org.cy/images/attachments/articles
  • www.haberkktc.com
  • www.karpasha.com
  • www.maruniesofdcyprus.com
  • www.cyprusembassy.fi/Cyprus/filemanager/ExploitationMarunieproperties.pdf
  • http://grhomeboy.wordpress.com/2007/07/07/greek-cypriot-houses-destroyed-in-occupied-karpasia/
  • www.youthboard.org.cy/english/sup_b.pdf.
  • www.disisleri.org.tr
  • www.timeturk.com/tr/2012/05/08/kktc-de-bazi-yerlesim-birimleri-Marunilere-acilacak.html
  • E- Diğer Kaynaklar
  • Kıbrıs Maruni Başpiskoposu H. E. Youssef Soueif tarafından 14 Nisan 2010 tarihinde Lefkoşa’da yapılan konuşma
  • AB Bilgi Merkezi e-Bülteni