GAZİANTEP HALK DANSI EZGİLERİNDE MÜZİKAL ANALİZ

Türk halk dansı ezgileri Türk halk müziğinin en önemli konularından biridir. Türk folklorunu oluşturan temel ögelerden biri olan ve sözlü sözsüz iki yapıda bulunan dans ezgileri, geleneksel özelliği ile halk ezgileri gibi kabul edilmektedir. Bu sebeple yöresel özellik ve tavırsal türü Türk halk müziği ile aynı özelliktedir. Türk halk danslarının ezgilerinin incelenmesi de buna bağlı olarak eser analizinde kullanılacak olan tümdengelim yöntemi olan tümden ayrıntıya doğru giden ve ezgiyi oluşturan cümleler, cümleleri oluşturan cümlecikler ile cümleciklerde bulunan motifleri karşılaştırılarak ezgi üzerinde bir oluşum fikriyle tümevarım sağlanacaktır.Bu yöntemde kullanılacak olan cümle, cümlecik ve motiflerin temel ezgide oluşturduğu soru-cevap periyotları ile ezginin makamsal yapısı, tempo/hız durumu, ezgide ses genişliği gibi diğer tespitlerle sürdürülen eser analizi, dans ezgileri arasındaki melodik kimlik hakkında yeni fikri çıktılar yapılabilmesini sağlayacaktır.  Yukarıda anlatılan müzikal çözümleme yöntemi ile Gaziantep halk dansı ezgileri incelenecek ve yine altı dans ezgisi üzerinde yapılan eser analizi örnekleri verilerek, ezgilerin benzer yapıları ve farkları ile sözlü/sözsüz ezgilerde çeşitli melodik kümelenme unsurları çıkarılacaktır. Elde edilecek sonuçlarla, Gaziantep halk dansı ezgilerinin yapısal durumuna dair hükümlerin ortaya çıkması ve yeni tespitlerle araştırmalara kaynak sağlaması düşünülmektedir.

MUSICAL ANALYSIS IN GAZIANTEP FOLK DANCE MELODIES

Turkish folk dance melodies are one of the most important subjects of Turkish folk music. One of the basic elements that make up the Turkish folklore and the two verbal/non-verbal dance tunes are considered as folk tunes with its traditional feature. For this reason, the local characteristics and attitude are similar to Turkish folk music. The analysis of the melodies of Turkish folk dances will be used in the analysis of the works, which will be used in the analysis of the deductive method that goes all the detail and the melody of the sentences, phrases and phrases in the sentence by comparing the phrase found in the expression of a formation on the melody will be provided.The sentence to be used in this method, clause(small sentence) and motif formed by the basic answer to the answer-answer periods, the modal structure, tempo / speed status, melody sound width continued with other determinations such as the sound analysis, the new melodic identity between dance melodies will be able to make output. With the musical analysis method described above, Gaziantep folk dance melodies will be examined and the samples of the work analysis on the six dance melodies will be given, and similar melodies and melodies will be produced in verbal / non-verbal melodies with similar structures and differences of melodies. With the results to be obtained, it is thought that the provisions on the structural status of the Gaziantep folk dance melodies will emerge and provide new researches with new findings.

___

  • KaynakçalarAND,Metin (2003). Oyun ve Bügü, İstanbul: Yapıkredi Yayınevi.AND,Metin (1992). Türk Köylü Dansları. İstanbul:İzlem Yayınları,BAYKURT,Şerif (1965).Türk Halk Oyunları, Ankara:Halkevleri Yayınevi.BAYKURT,Şerif (1995). Anadolu Kültürleri ve Türk Halk Dansları. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası, CANGAL, Nurhan (2008). Müzik Formları, Ankara: Arkadaş Yayınevi. DEMİRSİPAHİ. Cemil (1975). Türk Halk Oyunları. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları, EKİCİ, Metin (2003). “Halkbilimi Araştırmalarında Üçüncü Boyut”. Ankara:Millî Folklor Uluslar Arası Halkbilimi Dergisi. Sayı; 60.EROĞLU, Türker (1999). Halk Oyunları El Kitabı. İstanbul :Mars Basım Hizmetleri.GÜZELOĞULLARI,Neslihan (2005)Gaziantep Halk Oyunlarının Yapısı ve İşlevleri, İzmir:Ege Üniv.S.B.Enst.GAZİMİHAL, Mahmud Ragıp (1929) Şarki Anadolu Türküleri ve Oyunları, İstanbul: Evkaf Matbaası.GAZİMİHAL, Mahmud Ragıp (1959). Barak Oyunları ve Senem, İstanbul:Türk Folklor Araştırmaları Dergisi, Cilt.6, sayı,121, KAŞKARLI, Mahmud (1986).Divanü Lügat-it Türk (Çev:Besim ATALAY), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. KILINÇ, Yılmaz (2012). Belgelerle Gaziantep), İstanbul:Biltur Yayınları,ÖZGÜR, Ülkü (1999) Müziksel İşitme-Okuma, Ankara: Sözkesen Matbaası ÖZTUNA, Yılmaz (1969).Türk Musıkisi Ansiklopedisi, İstanbul: Kitapyurdu Yayınları,SACKS, Curt. (2010). World History of Dance (Çev. Bessie Schönberg),USA:TAN,Nail (1985).Folklor (Halkbilimi), İstanbul:Halk Kültürü Yayınları,.Makale:Helvacı,A.(2003).(30-31).http:muzikegitimcileri/bildiri/A-Helvacı.html.Temmuz KÖPRÜLÜ,Gamze (2017)Türk Musıkisinde Usulatında Velvele Kavramı, İstanbul:Rast Müzikoloji Dergisi.Yayla,A.(2003).Müziksel algılama ve Bellek, Gazi ÜniversitesiXII. Eğitim Bilimleri Kongresi Antalya
  • İnternet Kaynakları:TDK Büyük Türkçe Sözlük,http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=T