YÂRAN KÜLTÜRÜNÜN KENT YAŞAMINA ETKİSİ: ÇANKIRI ÖRNEĞİ

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de kentleşmenin toplum hayatı üzerindeki rolüne değinerek, toplumsal bazı değer yargıları, norm ve gelenek göreneklerin kent hayatına etkilerini araştırmaktır. Bu bağlamda birinci bölümde kentleşmenin ve kent kavramının tanımlanması ile kentin tarihsel gelişimine değinilmekte, kentleşmenin doğal sonucu olarak ortaya çıkan bir takım ekonomik, sosyal, siyasal, teknolojik ve psikolojik etmenlere değinilmektedir. Çalışmanın ikinci kısmı Yâran kültürü ve yâran sohbet geleneğini tanıma, Yâran’ın tarihsel gelişimi, temel dayanakları, toplumsal hayata etkileri, yaran terbiyesinin dayandığı temel normlar ile bu kültürün yaşatılma biçimlerine değinilmiş. Son kısımda ise Türkiye genelinde bir takım suç istatistiklerinin tablolaştırılarak verilmesi ve suç oranları ile Türkiye ortalaması ve Çankırı ili oranlarının karşılaştırılması ile Çankırı da geniş bir yaşama alanı bulan Yâran kültürünün bu oranlar üzerine hangi temel kabullerle katkı sağladığı üzerinde durulmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Kent, Sosyal Hayat

___

  • ABSARILIOĞLU, Ahmet ( 2007), “ Gelenekten Evrensele Yâran”, Kayıkçı Ofset, Çankırı.ALTINAY, F. Reyhan ( 2004), “ Çankırı ve Simav’da Yâren Geleneği”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.77-85.AKBIYIK, Abuzer ( 2004), “ Urfa ‘ Sıra Gecesi’nden, Çankırı ‘ Yaran Meclisi’ne’”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.233-245.DEMİRCİ, Ercan (2013), “ Kentleşmenin Bir Sonucu Olarak Gecekondu ve Gecekonduya Alternatif Çözümler”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.DERDİMAN, R. Cengiz ( 2010), “Kentleşmenin Suça Etkisi ve Kentlilerin Suçla Mücadelesinin Sosyal ve Hukuki Boyutları”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, s.3, ss.49-73.DURAN, Hakkı ( 2004), “ Yâran Kurumunun Tarihsel Kökenleri ve Günümüzdeki Durumu”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.169-179.ELBİR, Bilal ve SARGIN, Hatice ( 2004), “ Yâran Kültürü ve Yâran Manzumelerinde Sosyal ve Tarihi Yansımalar”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.142-168.GÖKULU, Gökhan ( 2010), “ Kent Güvenliği Kentleşme ve Suç İlişkisi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Dergisi, s.1, ss.209-226.KIYMAZ, Ahmet ( 2004), “ Yâren Kültürü’de Türk Kültürü Ritüelleri”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.130-141.MUMFORD, Lewis ( 2013), “Tarih Boyunca Kent, Kökenleri, Geçirdiği Değişimler ve Geleceği”, Ayrıntı, İstanbul.TEZCAN, Mahmut ( 2004), “ Türk Kültürünün Simgesi Olarak Çankırı Yâran Kültürü”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.18-31.TUNÇER, Polat ( 2015), “ Türkiye’de Kentleşme Politikaları”, The Journal of Academic Social Science Studies, s.1, ss.275-290. Doi: 10.9761/ JASSS3024ONAT, Hasan ( 2005), “ Çankırı’da Ahilik, Yâran ve Günümüz Açısından Anlam ve Önemi”, Geçmişten Geleceğe Çankırı, III. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.93-104.SEZAL, İhsan (1990), “Kentleşme”, Ağaç, İstanbul.ŞENER, İbrahim ( 2004), “ Bir Esnaf Teşkilatı Olarak Ahilik’in Tarihçesi ve Tasavvufi Yönü”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss.7-17.YELKEN, Ramazan ( 2004), “ Geleneksel Yaran Kültürü ve Sivil Toplum Bağlamında Taşıdığı Değer”, Yâran Kültürü ve Çankırı, II. Çankırı Kültürü Bilgi Şöleni Bildirileri, ss. 97-107.