Sinemada Ürün Yerleştirme Uygulamaları Bağlamında Arif V 216 Filminin Değerlendirilmesi

Ürün yerleştirme uygulamaları medya üretimlerinde sıklıkla kullanılan reklam stratejilerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ürün yerleştirme uygulamaları ile firmalar; kendi markalarına, ürünlerine veya hizmetlerine ait tanıtım ve reklam yapmak veya hedef kitlelerine bu marka veya hizmete yönelik farkındalık kazandırmayı amaçlamaktadır. Ürün yerleştirme uygulamaları için sıklıkla tercih edilen alanlardan biri de sinema filmleridir. Sinema filmlerinde en çok uygulanan sponsorluk türlerinden biri olan içerik entegrasyonu Türkiye’de 1980’li yıllardan itibaren uygulama alanı bulmuş, teknolojinin gelişimine paralel olarak bütün medya içeriklerinde görülmeye başlanmıştır. Sinema filmleriyle başlayan serüven günümüzde televizyon programları ve dijital platformlarla devam etmektedir. Sinema sektöründe ürün yerleştirme yaygın olarak kullanılan bir reklam tekniğidir. Arif V 216 filmi söz konusu tekniğin kullanıldığı filmlerden oluşan geniş evrenin temel karakteristiklerini yansıtması nedeniyle örneklem olarak seçilmiştir. Filmde ürün yerleştirme tekniğinin kullanım yerleri ve biçimi içerik analizi tekniğiyle tespit edilmiştir. Çalışmada ürün yerleştirme uygulamaları ve türleri ele alındıktan sonra filmde yer alan Arçelik marka ürünlerin ve hizmetlerin analizi yapılmış, sinema filmleri ve sponsorluk ilişkisi değerlendirilmiştir.

AN EVALUATION OF ARİF V 216 FILM IN THE CONTEXT OF PRODUCT PLACEMENT APPLICATIONS IN CINEMA

Product placement applications are one of the advertising strategies frequently used in media productions. Companies aim to promote and advertise their brands, products and services or want to raise awareness about this brand or service to their target audience with product placement applications. One of the most preferred areas for product placement applications is motion pictures. Content integration is one of the most applied sponsorship types in all media content in parallel with the development of technology in motion picture production implemented in Turkey since the 1980s. The adventure that started with movies continues today with television and digital platforms. In the study, after the product placement practices and types were discussed, the analysis of the Arçelik brands, products and services in the movie and the relationship between films and sponsorship were evaluated.

___

  • Akkan, Erdem (2009). Pazarlama İletişiminde Ürün Yerleştirme ve Üniversite Öğrencilerinin Ürün Yerleştirmeye İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. (Anadolu Üniversitesi Sos. Bil. Ens. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Arçelik Web Sayfası, 2017, arcelikglobal.com Erişim Tarihi: 01.08.2022.
  • Aydın, Duygu ve Ota, Nermin (2009). “Sinemanın Reklam Aracı Olarak Kullanımı “Türk Filmlerinde Marka Yerleştirme Uygulamaları” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi. 36: 7-23.
  • Balasubramanian, Siva K. (1994). “Beyond Advertisingand Publicity: Hybrid Mes- sages and Public Policy Issues” Journal of Advertising 23(4): 29-46. Baruönü, Kıvanç (2018). Arif V 216 (Film).
  • Barut, Basri ve Kurtbaş, İhsan (2009). “2000 Yılı Sonrası Bazı Hollywood Filmlerinde Kullanılan Ürün Yerleştirme Uygulamalarına “İçerik Analizi Yöntemiyle” Eleştirel Bir Bakış “Örneklem Film: Die Another Day”, Marmara İletişim Dergisi 14: 143-162.
  • Bolat, Nursel (2018). “Ürün Yerleştirmede Kavramsal Boyutlar ve Ürün Yerleştirme Ortamları İncelemesi.” Teoriden Pratiğe Ürün Yerleştirme Uygulamaları. Nursel Bolat (ed.) içinde. Konya: Literatürk Academia Yayınları: 13-44.
  • Box Office, 2022 boxofficeturkiye.com ErişimTarihi: 12.08.2022
  • Çakın, Ömer (2018). “Bir Ürün Yerleştirme Mecrası Olarak Instagram ve Instagram Fenomenleri.” Teoriden Pratiğe Ürün Yerleştirme Uygulamaları. Nursel Bolat (ed.) içinde. Konya: Literatürk Academia Yayınları: 197-216.
  • Demir, Özcan (2019). Ses Tasarımının Komedi Filmlerinde Anlatı Üzerine Etkisi: Aile Arasında Filmi Örneği. sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi , 10 (1) , 85-109 . DOI: 10.32001/sinecine.545794
  • Gerçek, İnci Sena ve Tanyıldızı İmik, Nuray (2012). “Marka Farkındalığı Yaratmada Türk Sinemasında Ürün Yerleştirme Uygulamaları: Anadolu Kartalları, Kolpaçino Bomba ve Aşk Tesadüfleri Sever Filmleri Üzerinde Bir Araştırma” The Journal of Academic Social science Studies 5(3): 1095-1109.
  • Goldenberg, Jacob, vd. (2011). Reklamın Şifresini Kırmak. Çev., Haluk Mesci. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Gupta, Pola. B. ve Gould, Stephen. J. (1997). “Consumer Perceptions of the Ethics and Acceptability of Product Placement in Movies: Product Category and Individual Differences”, Journal of Current Issues and Research in Advertising 19 (1): 37-50.
  • Gürel, Emet ve Alem, Jale (2006). “Fütüristik Ürün Yerleştirme”, Pi-Pazarlama ve İle-tişim Kültürü Dergisi, 5(16): 20-30.
  • Hackley, Chris (2010). Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Approach. London: Sage Publications.
  • Hang, Haiming ve Auty, Susan (2011). “Children Playing Branded Video Games: The Impact of Interactivity on Product Placement Effectiveness.” Journal of Consumer Psychology, 21: 65-72.
  • Karrh, James A. (1998). “Brand Placement: A Review”, Journal of Current Issues and Research in Advertising 20 (2): 31-49.
  • Küçükerdoğan Gül, Rengin (2005). Reklam Söylemi. İstanbul: Es Yayınları.
  • Mutlu, Erol (2008). İletişim Sözlüğü, Ankara: Sofos.
  • Okay, Aydemir (2005). Sponsorluğun Temelleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Oskay, Ünsal (2013). Yıkanmak İstemeyen Çocuklar Olalım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), www.rtuk.org.tr Erişim tarihi: 11.01.2014.
  • TGRT Haber, (2017). tgtrhaber.com Erişim Tarihi: 13.08.2022.
  • Tiwsakul, Rungpaka, vd. (2005). “Explicit, Non-Integrated Product Placement in British Television Programmes”, International Journal of Advertising 24 (1): 95-111.
  • Tosun Babür, Nurhan (2010). İletişim Temelli Marka Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.