Pakistan Medreselerine Model Olarak İmam-Hatip Okulları: Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme
Bu makalede Türkiye’nin İmam Hatip okullarının Pakistan medrese eğitim sistemiyle karşılaştırılıp,bu ülkede uygulanabilirliğinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada görüşme, katılımlıgözlem ve doküman analizi yoluyla yapılan nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Aynı zamandaaraştırma konusu gereği bir karşılaştırmalı eğitim çalışmasıdır. İmam Hatip modeli İslam eğitim geleneğininSelçuklu-Osmanlı-Türkiye çizgisinde geldiği noktayı temsil etmektedir. Bu modelin zihni temellerini“gelenek” ile “modern” referanslar arasında bir uyum bulma çabası oluşturmaktadır. Bu okullarsahip olduğu özellikler sayesinde özellikle 11 Eylül sonrasında başta Pakistan olmak üzere pek çokMüslüman ülkeye model olarak gösterilmektedir. 11 Eylül terör saldırılarından sonra küresel güvenliğinve istikrarın önemli bir konusu haline gelen ve şiddet söylemli iddialara maruz kalan Pakistanmedreseleri Hint altkıtası İslam eğitim geleneğinin bir parçasıdır. Bu kurumlar devletin herhangi biretkisinden bağımsız olarak ülkedeki çeşitli İslami gruplar tarafından açılan ve yürütülen genel eğitimsisteminin yanında paralel bir eğitim sistemidir. Her iki ülkeye ait temel farklılıklarla birlikte bu kurumlarınİmam Hatip okullarıyla aralarında yönetimsel ve eğitim sürecine ilişkin pek çok konudafarklılıklar vardır. Bu nedenle İmam Hatip modelinin bütün özelliklerinin bir blok olarak alınıp Pakistan’ataşınması uygulanabilir gözükmemektedir. Bunun yerine öncelikle müfredat, eğitim anlayışı,yaklaşımı, materyali, yöntem ve teknikleri gibi konularda tecrübe aktarımı daha yararlı olacaktır.
___
- 9/11 Komisyon Raporu (2004). National Commission on Terrorist Attacks Upon the United
States, The 9/11 Commission Report, Washington.
- Afzal, M. M. (2011). “Integration of Curricula of Madrassa and Mainstream Systems of
Education at Elementary Level In Pakistan: An Analytical Study”, Phd Dissertation,
International Islamic University, Islamabad.
- Ahmad, M. (2004). “Madrassa Education in Pakistan and Bangladesh” Lamiaye, Satu P,
Wirsing, Robert G., Malik, Mohan (Eds), Religious Radicalism and Security in South
Asia içinde (101-1151), Honolulu: Asia-Pacific Center for Security Studies,
- Akam, S. (2010). A “model” Islamic education from Turkey? Reuters, 24.02.2010
http://www.reuters.com/article/2010/02/24/us-turkey-islam-educationidUSTRE61N00O20100224
erişim tarihi: 01.05.2012.
- Akdeniz, S. (1971). “Milli Eğitimimizde İmam-Hatip Okullarının Yeri ve Köy Enstitüleri”,
İstanbul: Tohum yayınları
- Akşam, (2009). http://aksam.medyator.com/2009/12/24/haber/3130/dunya/haber.html erişim
tarihi: 26.08.2010
Akşit, B. (1993). Türkiye’de Din Eğitimi, Osmanlı Döneminde Medrese Tartışmaları ve
Cumhuriyet Döneminde İmam Hatip Okulları, derleyen Richard Tapper, Çağdaş
Türkiye’de İslam içinde (99-132), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
- Ali, S. (2009). Islam and Education: Conflict and Conformity in Pakistan’s Madrasas, Karachi:
Oxford University Press.
- Allana, G. (1982). Bir Milletin Yaratıcısı Cinnah, Ahmet Edip Uysal (çev), Ankara: Kültür
Bakanlığı yayınları.
- Aşlamacı, İ. (2013). “Pakistan Medreselerine Bir Model Olarak İmam Hatip Liseleri” Doktora
Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Bano, M. (2007). Beyond Politics The Reality of A Deobandi Madrasa In Pakistan. Journal
of Islamic Studies, 18:1, 43–68.
- CIA, World Factbook, 2012 https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
geos/pk.html erişim tarihi: 09.03.2013.
- Cockcroft, A., Andersson, N., Milne, D., Omer, K., Ansari, N., Khan, A., Chaudhry, U.
(2009). Challenging The Myths About Madaris in Pakistan: A National Household
Survey of Enrolment and Reasons for Choosing Religious Schools, International Journal
of Educational Development 29, 342–349.
- Cohen, S. P. (2004). The Idea of Pakistan, Washington D.C. Brookings Institution Press.
- Çakır, R., İ. Bozan ve B. Talu (2004). İmam-Hatip liseleri: Efsaneler Gerçekler, İstanbul: Tesev
yayınları.
- Daryal, A. M. (1971). İmam hatip okullarının eğitimimize getirdikleri, Milli Eğitimimizde
İmam-Hatip Okullarının Yeri ve Köy Enstitüleri, içinde (48-53) İstanbul: Tohum yayınları.