Kur’an’da Bir Dinî Tecrübe Olarak Allah’tan Yardım Dileme Ve O’na Muhtaçlık “İstiâne” “İstiğâse” ve “Fakr İlâ’llâh”

Bu araştırmanın ana muhtevasını “istiâne” “istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”, ifadelerinin geçtiği veAllah-kul ilişkisinin anlatıldığı âyetler oluşturmaktadır. Bu âyetler, müfessirlerin yorumları doğrultusundadeğerlendirilerek, “istiâne” “istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”, kelimeleri aracığıyla anlatılmak istenendinî tecrübe türünün mahiyeti ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada “istiâne” “istiğâse” ve“fakr” ifadeleri çerçevesinde tasavvuf literatüründe teşekkül eden kavramlara yer verilmiştir. “İstiâne”“istiğâse” ve “fakr ilâ’llâh”, ifadeleriyle Kur’an’da anlatılmak istenen dinî tecrübe türlerinin, dinpsikolojisinde karşılığı olan dinî duygu ve eğilimler incelenmiştir.

___

  • Abduh, Muhammed, Fâtiha Sûresi ve Amme Cüzü Tefsiri, Çev. Ömer Aydın, İşaret Yayınları, İstanbul, 2012.
  • Akay, Hasan, İslâmî Terimler Sözlüğü, İşaret Yayınları, İstanbul, 1995.
  • Akdemir, Betül, “Dinî Tecrübede Güvenilirlik Ölçütleri, Genç Akademisyenler İlâhiyat Araştırmaları Sempozyumu, (1-2 Mayıs İstanbul) M. Ü.İ.F.V. Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Akpınar, Arif, Yaratıcıyla Dayanışma Hastalıklara Pozitif Bakış, Bilge Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Akyüz, Vecdi, İbadet İlkeleri, İlke Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Allport, Gordon W., Birey ve Dini, Çev. Bilal Sambur, Elis Yayınları, Ankara, 2004.
  • Alper, Hülya, İmanın Psikolojik Yapısı, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Altun, Ahmet, Duanın Sırları, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2008.
  • Apaydın, H. Yunus, “Namaz Oruç”, İlmihal, Haz: Heyet, T.D.V. Yayınları, Ankara, 2010.
  • Apaydın, Halil, “İbadet Psikolojisi”, Tabula Rasa-Felsefe&Teoloji, sayı: 9, 2003.
  • Armaner, Neda, İnanç ve Hareket Bütünlüğü Bakımından Din Terbiyesi, M.E.B., İstanbul, 1967.
  • Ateş, Süleyman, İslâm Tasavvufu, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul, tsz.
  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul, 1991.
  • Baydar, Ahmet, Din ve Dua, Beyan Yayınları, İstanbul, 2009.
  • Bayrakdar, Mehmet, İslâm İbadet Fenomenolojisi, Akçağ Yayınları, Ankara, 1987.
  • Bayraklı, Bayraktar, Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur’an Tefsiri, Bayraklı Yayınları, İstanbul, 2001.
  • Beheştî, İman ve Sosyal Hayat, Çev. Belli değil, Şura Yayınları, İstanbul, 1990.
  • Beyzâvî, el-Kâdi Nâsiruddîn, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1988.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Kur’anı Kerim’in Türkçe Meali Âlisi ve Tefsiri, Bilmen Yayınevi, İstanbul, 1985.
  • Boutroux, Emile, Çağdaş Felsefede İlim ve Din, Çev. Hasan Katipoğlu, İstanbul, 1998.
  • Brodbeck, Rabia Christine, Ruhun Özlemi Sonsuz Kulluk, Çev. İlknur Ataman, Sufi Kitap, İstanbul, 2009.
  • Carrel, Alexis, Dua, Çev. M. Alper Yücetürk, Yağmur Yayınevi, İstanbul, 2001.
  • Cebecioğlu, Ethem, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Rehber Yayıncılık, Ankara, 1997.
  • Cengil, Muammer, “Depresyonu Önlemede Dini İnancın Koruyucu Rolü”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi”, sayı: 2003.
  • Certel, Hüseyin, “İslâmî İbadetlerin Psiko-Sosyal İşlevleri”, EKEV Akademi Dergisi, sayı: 3/1, 1998.
  • Certel, Hüseyin, Din Psikolojisi, Andaç Yayınları, Ankara, 2003.