Ahzab Suresi 40.Ayet Bağlamında Nübüvvet, Velayet ve Hatemiyet Meselesi

Nübüvvet ve Risâlet meselesi İslam’ın en önemli inanç esaslarından birini oluşturur. Hz.Adem ile başlayıp Hz. Muhammed ile sona ermiştir. Peygamberlik müessesesi insanlık tarihi kadareskidir. İnsanları yaratan Yüce Allah onları başıboş bırakmamış, kendilerine yol gösteren Peygamberlergöndermiştir. Peygamberler, müteâl/aşkın bir varlık olan Allah ile insan arasındaki iletişiminsağlanmasının yanında, kitlelere sosyal ve psikolojik açıdan yol gösterme, tarihe yön verme ve toplumubütün kurum ve kuruluşlarıyla yeniden yapılandırmada kendilerine biçilen, oldukça zor başarılabilenbir rol üstlenmişlerdir. Öte yandan Hz. Muhammed’in vefatından sonra onun mirasını kimlerintemsil edeceği konusu gündeme geldiği gibi, sona eren misyonunun da, nübüvvet mi risâlet miolduğu konusu tartışılmıştır. Buna bağlı olarak vahyin kesilip kesilmediği, Kur’an vahyinin dışındailhamın Peygamberlerin dışındaki insanlara da gelip gelmediği meselesi üzerinde yanlış algılamalarortaya çıkmıştır. Aynı şekilde nübüvvet velayet konusu, nübüvvetle birlikte tartışılmış, peygamberliğinrisâleti ile velayeti kıyaslama konusu yapılmış, velayet ile nübüvvetin efdaliyeti gündeme getirilmiştir.Bu çalışmamızda nübüvvet- velayet ve hatemiyet konusundaki yanlış algılamaları ele alacağız.
Anahtar Kelimeler:

hatemiyet, velayet, nübüvvet

___

  • en-Nedvî, Abd el-Bari, Tasavvuf ve Hayat, (Çev: Mustafa Ateş), İstanbul,1974.
  • Abduh, Muhammed, Risaletü't-Tevhid, Kahire 1960.
  • Abdülbaki, Muhammed Fuad, el-Mu'cemu'l-Müfehres li Elfazi'l-Kur'tini'l-Kerim, İstanbul, 1984.
  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, Muhakkik, Nasuru’d Din el-Elbanî, Beyrut,H.1400.
  • Abdülhamid, İrfan, -Dirasat fi'l-Fırak ve '1-Akaidi'l-İslamiyye, Bağdad, 1967. İslam 'da İtikadi Mezhepler ve Akaid Esasları (Çev. M. Saim Yeprem), İstarnbul,1994.
  • Abdülhamid, Muhsin, İslam 'a Yönelen Yıkıcı Hareketler (Çev. M. Saim Yeprem-Hasan Güleç), Ankara, 1981.
  • Ahmet Cevdet, Kısas-ı Enbiya ve Tevarihu’1 Hülefa (haz. Mahir İz), İstanbul,1972.
  • Aliyyu'l-Kari, Şerhu'l-Emali, İstanbul, Ts.
  • el-Alusi, Ebu'l-Fadl Şahabüddin Muhammed el-Bağdadi, Ruhu 'l-Meani fi Tejsfri'l- Kur'ani'l-Azim ve's-Seb'i'l-Mesani, Beyrut, Ts.
  • Schimmel, Annemarie, Tasavvufun Boyutları, (Çev: Ender Gürol), İstanbul,1982.
  • Aslan, Abdülgaffar, Kur'an'da Vahiy, Ankara, 2000.
  • Atay, Hüseyin, İslam'ın İnanç Esasları, Ankara, 1992.
  • Aydın, Mehmet, İslam'ın Evrenselliği, İstanbul, 2000.
  • el-Bağdadi, Ebu Mansur Abdülkahir, el-Fark Beyne 'l-Fırak, Beyrut, 1994;Mezhepler Arasındaki Farklar (Çev. Ethem Ruhi Fığlalı), Ankara,1991.
  • el-Bağdadi, Ebu Mansur Abdülkahir, Usulu'd-Din, Beyrut, 1981.
  • Baljon, J.M.S, Kur'an 'ın Yorumunda Çağdaş Yönelimler (Çev. Şaban Ali Düzgün), Ankara, 1994.
  • Berki, Şakir, "İslamiyet ve Sahte Dinler", İslam, Sayı:24, Mart Nisan, Ankara, 1959.
  • Buharî, Muhammed b. İsmail el-Buharî, Sahihu’l Buharî, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992/1413
  • el-Cevheri, İsmail b. Hammad, es-Sıhhah ( thk. Ahmed Abdülgaffar Attar), Beyrut, 1984.
  • Cürcani, Seyyid Şerif, et-Ta'rifat, (Thk Abdurrahman Ümeyra), Beyrut, 1987.
  • Cürcani, Şerhu'l-Mevakıf, Mısır, 1907.
  • Darimî, Ebu Muhammed Abdullah,Abdurrahman ed-Darimî,ÇağrıYayınları, İstanbul, 1992/1413.
  • Daudi, Khalid Zaferullah, "Hatm-i Nübüvvet, Literatür", Türkiye Diyanetİslam Ansiklopedisi (DİA), İstanbul, 1997.
  • ed-Deyyani, Muhammed Fevzi, Cemal ala'l-Celill, İstanbul, 1257.
  • Draz, Abdullah, Kur'an'ın Anlaşılmasına Doğru (Çev. Salih Akdemir), Ankara, 1983.
  • Elik, Hasan, Kur' an 'ın Korunmuşluğu Üzerine, İstanbul, 1998.