Niyâzî-i Mısrî ve “Risâle-i Etvâr-ı Seb’a” Adlı Eseri

Niyâzî-i Mısrî, başta Divan’ı olmak üzere çok sayıda eser kaleme almış, eserleriyle tasavvuf veedebiyata büyük katkıları olmuştur. Mısrî’nin eserlerinin bir kısmı çalışılmış olmakla beraber, birkısmı henüz çalışılmamıştır. Bunlardan biri de Mısrî’nin “Risâle-i Etvâr-ı Seb’a” adlı eseridir. Mısrî,risâleyi mensubu bulunduğu Halvetî geleneğe uyarak müridin manevî gelişiminde onlara yol göstericive gördükleri rüyâları kendileri ta’bir edebilmeleri için rehber kitap olarak kaleme almıştır.Bundan önceki çalışmamızda, Niyazî-i Mısrî’nin “Etvâr-ı Seb’a” adlı risâlesinde mânevî gelişimin evrelerindegörülen rüyâ ve vâkıât hakkındaki yorumlarını araştırmıştık. Bu çalışmada ise, Niyazî-iMısrî’nin fikrî mücadelesi ve eserlerini araştırarak “Risâle-i Etvâr-ı Seb’a” adlı eserini inceledik.

___

  • Adam, Hüdaverdi, “Nübüvvet'e Dair İki Mesele Nebi İle Rasul Arasındaki Fark ve Kadın'ın Peygamberligi”, Sakarya Ünivresitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 1, Sakarya 1996.
  • Aydemir, Abdullah, Hz. Mûsa (Çocukluk ve Genlik Çağı) I, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, III, İzmir.
  • Armağan, Mustafa, “Bursa'da İki Rakip Sürgün: Niyazî-i Mısrî ve Vâni Mehmed Efendi” Bursa' da Dünden Bugüne Tasavvuf Kültürü - 2, Bursa Kültür Sanat ve Turizm Vakfı Yayınları, Bursa Kitaplığı: 12, Bursa 2003.
  • Aşkar, Mustafa, Niyazî-i Mısrî ve Tasavvuf Anlayışı, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1998.
  • _______ “Tarikat-Devlet ilişkisi, Kadızâdeli ve Meşâyıh Tartışmaları Açısından Niyazî-i Mısrî ve Döneme Etkileri”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 1, sayı: 2, Ankara 1999.
  • _______ “Niyazî-i Mısrî”, DİA, c. XXXIII, İstanbul 2007.
  • Bağdatlı, İsmail, Hediyyetü’l-Ârifîn ve Esmâü’l-Müellifîn ve Âsâru’l-Musannifîn, c. II, İstanbul 1955.
  • Baktır, Mehmet, “Cahız'ın Nübüvvet Anlayışı”, s. 258. C. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. X/2 – Sivas 2006.
  • Bursalı, Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, c. 1, Meral yayınları, İstanbul tsz.,
  • Çakmak, “Muharrem, “Niyazî-i Mısrî’nin “Etvâr-ı Seb’a” Adlı Risâlesi’nde Seyr ü Sülûk’un Evrelerinde Görülen Rüyâ/Vâkıât”, Turkish Studies İnternational Periodical For Languages Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 11/5, Ankara 2016.
  • Muslu, Ramazan, “Halvetiyye’de “Atvâr-ı Seb‘a” Yazma Geleneği ve Sofyalı Bâlî’nin Atvâr-ı Seb‘a Risâlesi”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 8, sayı: 18, Ankara 2007.
  • Şimşek, Selami, Osmanlı’nın İkinci Başkenti Edirne’de Tasavvuf Kültürü, Buhara Yay., 2. Bsk. İstanbul 2012.
  • Tatçı, Mustafa, Malatya’nın Gönül Sultanı Niyazî-i Mısrî, Malatya Valiliği Malatya Kitaplığı Yayınları, 2013 Malatya.
  • _______ Türk Edebiyatında Tasavvufî Rüyâ Tâbirnâmeleri, Akçağ Yayınları, Ankara 1995.
  • _______ “Sürgünlerde Bir Veli: Niyâzî Mısrî (k.s.)”, Keşkül Üç Aylık Tasavvuf ve Kültür Sanat Dergisi, Sayı: 21, İstanbul 2012.
  • Teber, Ömer Faruk, XVI. Yüzyılda Kızılbaşlık Farklılaşması, (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2005.
  • Tuğrulca, Orhan, Niyazî-i Mısrî Bilge’nin Sofrası, Bilsam Yayınları, İstanbul 2012.
  • Turyan, Hasan, Bursa Evliyaları ve Tarihi Eserleri, Bursa 1982.
  • Vassâf, Hüseyin, Sefine-i Evliyâ, c. 5, Kitabevi Yayınları, İstanbul 2006.
  • Yeşilyurt, Temel, “Kelam Açısından Velâyet-Nübüvvet İlişkisi”, Harran üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, II, Şanlıurfa 1996.
  • Yılmaz, Hasan Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Yayınları, İstanbul 2010.
  • Yüksel, Hasan Avni, Türk İslâm Tasavvuf Geleneğinde Rüyâ, MEB Yayınları, İstanbul 1996.