Resimli Çocuk Kitaplarında Artırılmış Gerçeklik Kullanımı ve Bir Uygulama Örneği

Bu çalışmanın amacı artırılmış gerçeklik teknolojisi ile resimli çocuk kitapları arasındaki ilişkinin incelenmesi, bir uygulama örneği ile desteklenerek çocuk edebiyatındaki öneminin aktarılmasıdır. Dijital teknolojideki gelişmelerin görsel medyayı derinden değiştirmesiyle, internetin hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesi ve paralelinde akıllı cep telefonları, tablet gibi taşınabilir araçların geniş kitleler tarafından kullanılıyor olması, geleneksel çocuk kitaplarında da etkisini göstermiştir. Artırılmış gerçeklik uygulamalarının çocuklar için etkileyici bir görsel dünyanın kapılarını açması da bütün bunların bir yansımasıdır. Çalışmada artırılmış gerçeklik teknolojisinin geçmişine ve artırılmış gerçeklikle tasarlanmış kitapların atası sayılabilecek hareketli kitaplarla ilgili tarihsel sürece ait veriler toplanarak ortaya konmuştur. Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile üretilmiş resimli çocuk kitaplarının gelişimini aktarmak amacıyla literatür taraması yapılmış ve kronolojik olarak sunulmuştur. Çalışmanın dâhilinde, Hezârfen Ahmet Çelebi’nin Galata Kulesi’nden uçuşuyla ilgili bir hikâye olan ve minyatür sanatından izler taşıyan çocuk kitabı projesi tasarlanarak, artırılmış gerçeklik uygulaması yapılmıştır. Yapılan bu uygulamanın yaratım süreci ve teknik altyapısı ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Araştırmanın sonucunda toplanan bilgiler ve resimli kitap projesi deneyimi ışığında, artırılmış gerçeklik teknolojisinin çocuk edebiyatında kullanımının önemi aktarılmış, bu alandaki eksikliklerden bahsedilerek bazı öneriler sunulmuştur.

Use of Augmented Reality in Illustrated Children's Books and an Application Example

This study aims to examine the relationship between augmented reality technology and illustrated children's books and convey the importance of children's literature by being supported with an application example. With the developments in digital technology deeply transforming visual media and the internet becoming an indispensable part of our lives, along with the widespread use of portable devices such as smartphones and tablets, it has also had an impact on traditional children's books. The opening of impressive visual worlds for children through augmented reality applications also reflects all of these. The study collected and presented data related to the history of augmented reality technology and the historical process of pop-up books, considered the predecessor of books designed with augmented reality. A literature review was conducted in chronological order to present the development of illustrated children's books produced with augmented reality technology. As part of the study, an augmented reality application was developed for a children's book project inspired by Hezârfen Ahmet Çelebi's flight from the Galata Tower, featuring traces of miniature art. The creation process and technical infrastructure of this application were also provided. Based on the information collected during the research and the experience gained from the illustrated book project, the study highlights the importance of using augmented reality technology in children's literature and provides suggestions to address the shortcomings in this field.

___

  • AKUT Bana Bunu Öğretti. (2021, Mart 29). Retrieved from Gaga Yayınları: https://gagayayinlari.com/urun/bana-bunu-akut-ogretti/
  • Alyousify, A. L., & Mstafa, R. J. (2022). AR-assisted childrens book for smart teaching and learning of Turkish alphabets. Virtual Reality & Intelligent Hardware, 263-277.
  • Arth, C., Gruber, L., Grasset, R., Langlotz, T., Mulloni, A., Schmalstieg, D., & Wagner, D. (2015). The history of mobile augmented reality. Graz: TU - Institute of Computer Graphics and Vision .
  • Bal, M. (2016). Düşünme ve Varoluş Bakımından Çağdaş İnsanın Doğayla Bağını Frank Baum’un Oz Büyücüsü Masalı Yoluyla Anlamak. Mavi Atlas, 158-172.
  • Billinghurst, M., Kato, H., & Poupyrev, I. (2001). The MagicBook - Moving Seamlessly between Reality & Virtuality. IEEE Computer Graphics and Applications, 6-8.
  • Billinghurst, M., Kato, H., & Poupyrev, I. (2001). The MagicBook: transitional AR interface. Computers & Graphics, 745-752.
  • Bir Çocuk Bir Mucize. (2019, Eylül 14). Retrieved from Gaga Yayınları: https://gagayayinlari.com/urun/bir-cocuk-bir-mucize/
  • Caudell, T. P., & Mizell, D. W. (1992). Augmented reality: an application of heads-up display technology to manual manufacturing processes. Proceedings of the Twenty-Fifth Hawaii International Conference on System Sciences, 2, pp. 659-669. Hawaii.
  • Chan, R., & Chen, K. (2019). Using augmented reality flashcard to learn vocabulary in early childhood education. Journal of Educational Computing Research, 1812-1831.
  • Chen , K., & Xue, F. (2022). The Renaissance of Augmented Reality in Construction: History, Present Status & Future Directions. Smart and Sustainable Built Environment, 575-592.
  • Cieza, E., & Lujan, D. (2018). Educational mobile application of augmented reality based on markers to improve the learning of vowel usage and numbers for children of a kindergarten in Trujillo. Procedia computer science, 352-358.
  • Dalim, C. S., Dey, A., Piumsomboon, T., Billinghurst, M., & Sunar, S. (2016). TeachAR: An interactive augmented reality tool for teaching basic English to non-native children. IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (pp. 82-86). IEEE .
  • Dictionary, W. O. (2023, 12 1). Retrieved from WordSense Online Dictionary : https://www.wordsense.eu/augere/
  • Freeman, W. (2014, Mart 10). Augmented Reality Could Revolutionize Children's Books. Retrieved from Insider: https://www.businessinsider.com/augmented-reality-could-revolutionize-childrens-books-2014-3
  • Gökyay, O. Ş. (1996). Evliya Çelebi Seyahatnamesi. Yapı Kredi Yayınları.
  • Güleç Çakmak, H., & Gönen Sofuoğlu, M. (1997). 1974-1993 Yılları Arasında Türkçe Basılmış Olan Resimli Öykü Kitaplarının Resimlendirilme ve Fiziksel Özellikleri Yönünden İncelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 42-53.
  • Gil, K., Rhim, J., Ha, T., Doh, Y. Y., & Woo, W. (2014). AR Petite Theater: augmented reality storybook for supporting children's empathy behavior. IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality-Media, Art, Social Science, Humanities and Design (pp. 13–20). Munich, Germany: IEEE.
  • Karaata, E. (. (2018). Nazan Erkmen İllüstrasyonlarında Anadolu ve Mezopotamya Sanatının Etkisi. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 33-38.
  • Keş, Y., & Sarıca, S. (2014). Hareketlı̇ Kı̇tap İllüstrasyonlarının Tarı̇h Boyunca Farklı Kullanımları Üzerı̇ne Bı̇r İnceleme. Art-e Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 266-283.
  • Konak, R. (2014). Minyatür sanatında boşluk ve mekân anlayışı. Akdeniz Sanat, 34-54.
  • Magnenat, S., Ngo, D., Zünd, F., Ryffel, M., Noris, G., Rothlin, G., . . . Sumner, R. W. (2015). Live Texturing of Augmented Reality Characters from Coloured Drawings. IEEE Transactions On Visualization And Computer Graphics, 1201-1210.
  • Matrakçı Nasuh - İstanbul. (2021, Ocak 19). Retrieved from Wikipedia: http://bit.ly/3Uxn3mV
  • Norman, J. (2001, Şubat 1). L. Frank Baum's "The Master Key" Imagines a Kind of Augmented Reality. Retrieved from History of information: https://historyofinformation.com/detail.php?id=4233
  • Palta, M. (2014, Şubat 21). Geleneksel Sanatı, Dijitalle Birleştiren Genç Bir İllüstrator; Murat Palta. (T. Yarışmaları, Interviewer)
  • Rambli, D. R., Matcha, W., & Sulaiman, S. (2013). Fun Learning with AR Alphabet Book for Preschool Children. Procedia Computer Science, 211-219.
  • RightSlope. (2013, Kasım 16). Augmented Reality For Kids Books: Alphabets. Retrieved from Youtube: shorturl.at/aILN4
  • Rubin, E. G. (2005, Nisan). Pop-up and Movable Books In the Context of History. Retrieved from Pop-up Lady: shorturl.at/fnzAB
  • Selvi, H. Z., & Keskin, G. B. (2017). Matrakçı Nasuh’ un Galata Ve İstanbul Minyatürlerinin Harita Tekniği Açısından İncelenmesi. İstem, 25-39.
  • Şahin, G. (2014). Okulöncesi Dönem Çocuk Kitaplarında Görsel Bir Uyaran Olarak Resim. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature & History of Turkish or Turkic, 9(3), 1309-1324.
  • ThinkTech, S. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Harekât Sahasında Kullanımı. ThinkTech STM Teknolojik Düşünce Merkezi.
  • Tomi, A. B., & Rambli, D. R. (2013). An Interactive Mobile Augmented Reality Magical Playbook: Learning Number with the Thirsty Crow. Procedia Computer Science, 123-130.
  • Toprak, F. A. (2020). Güncel Sanatta Bir İfade Aracı Olarak Minyatür. In Minyatür 2.0: Güncel Sanatta Minyatür (pp. 60-71). İstanbul: Pera Müzesi.
  • Zainuddin, N., & Idrus, R. M. (2016). The use of augmented reality enhanced flashcards for arabic vocabulary acquisition. 13th Learning and Technology Conference (pp. 1-5). IEEE.