ÖTEKİLEŞEN GÖÇMENLER

Yabancılaşma olarak da ifade edilen ötekileşmede kişinin kendisine ait olmayan bilgilerin, düşüncelerin, görüşlerin etkisinde kalması suretiyle kendine, toplumuna, kültürüne farklı bir gözle bakması durumu söz konusudur. Böyle bir değişim ve dönüşüm geçiren kimse kendisini, toplumunu, kültürünü, kısaca aidiyet hissettiği unsurları küçük görebilir, bunlardan dolayı aşağılanma duygusuna kapılabilir. Ötekileşme konusunun arka planında birçok faktör vardır ve kavrama etkisi olan faktörlerin tespit ve tahlilini yapmak disiplinlerarası bir çalışma gerektirmektedir. Bu çalışmada ötekileşme konusu göç ve göçmenlik kapsamında ele alınacak ve adı geçen olgunun edebiyat alanındaki yansımalarına ışık tutulacaktır. Söz konusu bağlamda Fakir Baykurt’un Koca Ren, Jamal Mahjoub’un Cinlerle Yolculuk ve Mohsin Hamid’in Gönülsüz Köktendinci adlı romanlarında ötekileşmenin ne şekilde kurgulandığı ve okurlara sunulduğu üzerinde durulacaktır. Adı geçen eserlerdeki karakterler üzerinden Batılı devletlere göç etmiş Müslüman göçmenlerin girdikleri sosyal, kültürel, ekonomik ve daha birçok bakımdan farklı yeni ortamın onlar üzerinde nasıl bir etki meydana getirdiği ve bunun onlarda ne şekilde bir değişim ve dönüşüme yol açtığı anlaşılmaya gayret edilecektir.

___

  • Acun, Fatma (2007). “Görsel Verilerde Kadın İmajı (1923-1960)” SDE Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 16, s.91-112. Amicis, De Edmondo (2013). İstanbul, Çeviren: Beynun Akyavaş, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara. Aydın, Mustafa - Özcan, Nihat Ali - Kaptanoğlu, Neslihan (2007). Riskler ve Fırsatlar Kavşağında Irak’ın Geleceği ve Türkiye, TEPAV Ortadoğu Çalışmaları II. Bauman, Zygmunt (2012). Sosyolojik Düşünmek, Çeviren: Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Baykurt, Fakir (2003). Koca Ren, Adam Yayınları, İstanbul. Ezer, Özlem (2012). Üç Kadın Seyyahımızın Kaleminden Doğu, Batı ve Kadın, Kitap Yayınevi, İstanbul. Gautier, Théophile (2007). İstanbul Dünyanın En Güzel Şehri, Çeviren: Nuriye Yiğitler, Profil Yayıncılık, İstanbul. Hamid, Mohsin (2008). The Reluctant Fundamantalist, Published By the Penguin Group, London. Kaya, Ayhan (2006). “Göç: Güvenlik ve Korkunun İktidarı Olgusu” Uluslararası Göç Sempozyumu, Sistem Matbaacılık, İstanbul, s. 23-28. Kentel, Ferhat (2012). “İslamofobi Vesilesiyle Türkiye’nin Fobilerine Bakmak” İslamofobi Kolektif Bir Korkunun Anatomisi Sempozyum Tebliğleri, Editörler: Osman Alacahan-Betül Duman,Ankamat Matbaacılık, Ankara, s. 261-276. Kundakçı, F. Seda (2013). “Heteroseksizm ve Ötekileştirme Eleştirisi”, Liberal Düşünce, Yıl: 18, Sayı: 71, s. 65-79. Mahjoub, Jamal (2004). Travelling With Djinns, Published by Vintage, London. Metin, Abdullah (2013). Oksidentalizm İki Doğu İki Batı, Pınar Yayınları, İstanbul. Said, W. Edward (2008). Şarkiyatçılık, Çeviren: Berna Ülner, Metis Yayınları, İstanbul. Şirin, İbrahim (2006). Osmanlı İmgeleminde Avrupa, Lotus Yayınevi, Ankara. Taşar, Murat (t.y.). “Batı’nın Kendi Kimliğini İnşa Etme Sürecinde Öteki Olarak Doğulu Kadın ve Harem”, s. 153-175. Tosun, Cemal (2016). “Alman Medyasında Müslüman Kadın Algısı”, Dini Araştırmalar, Kadın Özel Sayısı, s. 255-269. Türkçe Sözlük (2011). Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. Ulağlı, Serhat (2006). İmgebilim “Ötekinin” Bilimine Giriş, Sinemis Yayınları, Ankara. Uluç, Güliz (2009). Medya ve Oryantalizm, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul.