Zekeriyya b. İsmail el-Yûsufî. el-Cevâbü’l-Latîf alâ Kitâbi’ş-Şeyh Muhammed Avvâme Hükmü’l-ameli bi’l-hadîsi’d-daîf. Kahire: Merkezü İhyâ li’l-Buhûs ve’d-Dirâsât, 1441/2020, 416 sayfa.

Hadis usulünün güncelliğini koruyan konularından biri olan zayıf hadisin amele kaynaklığı ve şer‘î delil oluşuyla ilgili tartışmalara Hükmü’l-amel bi’l-hadîsi’d-daîf beyne’n-nazariyye ve’t-tatbîk ve’d-daʻvâ adlı eseriyle katılan Muhammed Avvâme’ye göre mütekaddim âlimler zayıf hadisle ameli caiz, hatta müstehap görürler, zayıf hadisler kitaplara sadece nakletmek için değil amel edilmek için de kaydedilmiştir. İlk defa Şevkânî (ö. 1834) tarafından dillendirilen “zayıfla hiçbir şekilde amel edilemeyeceği” görüşünün Sıddîk Hasan Han (ö. 1890), Tâhir el-Cezâirî (ö. 1920), Ahmed Muhammed Şâkir (ö. 1958) ve Elbânî (ö. 1999) ile devam ettirildiğini belirten Avvâme, çalışmasında mütekaddim âlimlerin yolunu takip ederek “muasırların hatalı görüşleri”nden sakınacağını söyler.
Anahtar Kelimeler:

Avvame, Hadis, Cevap

Zekeriyya b. İsmail el-Yûsufî. el-Cevâbü’l-Latîf alâ Kitâbi’ş-Şeyh Muhammed Avvâme Hükmü’l-ameli bi’l-hadîsi’d-daîf. Kahire: Merkezü İhyâ li’l-Buhûs ve’d-Dirâsât, 1441/2020, 416 sayfa.

Hükmü'l-amel bi'l-hadîsi'd-daîf beyne'n-nazariyye ve't-tatbîk ve'd-daʻvâ discusses the debate about the weak hadith, which is one of the subjects of the hadith method, which is still up-to-date, and its being a religious evidence. According to Muhammad Avvâme, who participated in the study, advanced scholars consider it permissible and even recommended to do with weak hadiths, weak hadiths are recorded in books not only for transmission but also for practice. The view that "weakness cannot be acted upon in any way", first voiced by Şevkani (d. 1834), is supported by Siddik Hasan Han (d. 1890), Tahir al-Cezâirî (d. 1920), Ahmed Muhammed Şakir (d. 1958) and Elbânî (d. 1999), Avvâme says that he will avoid “the wrong views of the contemporaries” by following the path of the previous scholars in his work.
Keywords:

Awwame, Hadith, Response,

___

  • Zekeriyya b. İsmail el-Yûsufî. el-Cevâbü’l-Latîf alâ Kitâbi’ş-Şeyh Muhammed Avvâme Hükmü’l-ameli bi’l-hadîsi’d-daîf. Kahire: Merkezü İhyâ li’l-Buhûs ve’d-Dirâsât, 1441/2020, 416 sayfa.
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-4973
  • Başlangıç: 1963
  • Yayıncı: Marmara Üniversitesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Brett Wilson. Milliyetçilik Çağında Kur’an Tercümeleri: Türkiye’de Yazılı Kültür ve Modern İslâm (trc. Ceren Can Aydın). İstanbul: Alfa Yayınları, 2018, 326 sayfa.

Gülnur KÜLÜNKOĞLU

Taha Abdurrahman. Dini Amel ve Aklın Yenilenmesi (trc. Mehmet Emin Güleçyüz). İstanbul: Pınar Yayınları, 2019, 296 sayfa.

Muhammet ATEŞ

Fikret Özçelik, Hadis Usûlünde Râvî Değerlendirme Metodu -İbn Ebî Hâtim Örneği-, İstanbul: Nida Yayıncılık 2020, 490 sayfa.

Muhammet İkbal ASLAN

أصول فقه الإباضية معالم ومصادر [İbazıyye’nin Fıkıh Usûlü: Özellikler ve Kaynaklar]

Ertuğrul BOYNUKALIN

İbn Sînâ Felsefesinde Şiir-Poetika ve Tragedya

Ferruh ÖZPİLAVCI

Elizabeth Urban. Conquered Populations in Early Islam. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020, 217 sayfa.

Rumeysa YAŞAR

Fred M. Donner. İslâm’ın Doğuşunda Muhammed ve İnananlar. (trc. Ekrem Berkay Ersöz). Ankara: Phoenix Yayınevi, 2021, 326 sayfa.

Necmettin Salih EKİZ

Sadruşşerîa’nın Ta‘dîl Teşebbüsüne Tarihsel Arka Plan Denemesi ve İdrakin Mahiyeti Tartışmaları Üzerinden Temellendirilmesi

Güvenç ŞENSOY

Ahmet Yaşar Ocak. Tasavvuf, Velâyet ve Kâinatın Görünmez Yöneticileri: Tarihsel, Sosyolojik ve Eleştirel Bir Yaklaşım. İstanbul: Alfa, Nisan 2021. 446 sayfa.

Abdullah Taha ORHAN

Zekeriyya b. İsmail el-Yûsufî. el-Cevâbü’l-Latîf alâ Kitâbi’ş-Şeyh Muhammed Avvâme Hükmü’l-ameli bi’l-hadîsi’d-daîf. Kahire: Merkezü İhyâ li’l-Buhûs ve’d-Dirâsât, 1441/2020, 416 sayfa.

Osman ÇAVUŞ