MÜZİK ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışmakta olan müzik öğretmenlerinin düşüncelerine göre, alanda görev yapan müzik öğretmenlerinin sahip oldukları mesleki alan yeterlik seviyelerini belirlemektir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ilinde MEB’e bağlı ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışmakta olan müzik öğretmenleri, örneklemini ise 55 özel ve devlet eğitim kurumundan ulaşılabilen 92 müzik öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacı ile Temel Eğitime Destek Projesi’nden yola çıkılarak hazırlanan “Müzik Öğretmenleri Mesleki Yeterlik Anketi” kullanılmıştır. Anket, 10 yeterlik alanı ve 47 önermeden oluşmaktadır. Anketten elde edilen verileri analiz etmek için frekans ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre: Kulak eğitimi yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin kulak eğitimi yeterliklerine sahip oldukları, ses eğitimi yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin, yeterli oldukları fakat bununla birlikte teknik açıdan eksiklikleri olduğu görülmektedir. Çalgı eğitimi yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin, piyanoyu etkin bir şekilde kullanamadıkları, bununla birlikte müzik öğretmenlerinin okul çalgılarından herhangi birini yeterli düzeyde kullanabildikleri görülmektedir. Ancak, çalgı topluluğunda çalma ve çalgı topluluğu yönetme yeterliklerinde eksiklikler bulunmaktadır. Toplu söyleme ve toplu çalma yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin tek sesli koro oluşturma ve çalıştırmada yeterli olduğu ancak çok sesli koro çalıştırma yeterliğinde yüksek seviyede olmadığı anlaşılmaktadır. Müzikal yaratıcılık yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin üretkenliğe yönelik yeterliklerde yetersiz kaldıkları görülmektedir. Özel öğretim yöntemleri ile müzik öğretimi yapma yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin, özel öğretim yöntemlerini bilmedikleri ve kullanmadıkları; genel müzik bilgisi ve kültürü yeterlik alanında, müzik öğretmenlerinin yeterli oldukları; teknoloji kullanımı ve materyal geliştirme yeterlik alanlarında, yeterli olmakla beraber eksikliklerinin olduğu görülmektedir.

SUMMARY

The main purpose of the research was to determine the proficiency level of the musicteachers working at the primary and secondary schools subordinated to the Ministry ofEducation considering the views and assessments of the other teachers officiating inthe relevant field. This study was based on a survey method. The population of the researchinvolved music teachers who are appointed at the primary and secondary schools under theMinistry of Education in Istanbul and the sample consisted of 92 music teachers selectedfrom 55 state and private schools within the same county. The data were collected by aninstrument namely, ‘The Professional Competence Survey for Music Teachers’ developedby the researcher in the light of ‘Special Field Adequacies within the Sustaining Project ofFormal Education’. The survey includes 10 sub-competency fields and 47 statements. Inorder to analyze the data collected, percentage and frequency analysis were performed. Theresults representing the survey are as follows: The outcomes carried by the survey suggestthat music teachers are professionally competent with audio, i.e. ear training when comparedto their vocal training adequacy. However, it is also worth mentioning that they have a lackof technical perfection or capability. In terms of instrumental training proficiency, the resultsindicate that those working in this field mastered playing any of the school instruments,notwithstanding they were less proficient in playing the piano effectively. However, musicteachers are considered to be highly accomplished at directing ‘mono-chorus studies’ whilethey are poor at the level of directing a ’polyphonic chorus’ as far as the relevant data isconcerned. Similarly, with respect to the criterion including professional competence by‘musical creativity’, namely ‘productive skills’, the fact that the above instructors failedto be adequate was also underlined. According to the results it is understood that musicteachers not only failed to know about ‘teaching through special teaching methods’ butalso had some deficiencies in the field of ‘mastery of material development’ plus ‘usingtechnological equipments during the instruction.Key words: Teacher competency, music teacher, music competency
Keywords:

-,

___

  • TEDEP, Temel Eğitime Destek Projesi (2003). MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Yöndem, S. ve Öztosun, Ö. (2004). Müzik Öğretmenlerinin Mesleki Yeterliklerine ve Müziksel Birikimlerine Bakış Açılarının Bazı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi, 19242004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.