POSTMODERN ROMANIN “NASIL”LIĞI BAĞLAMINDA ORHAN PAMUK’UN “KIRMIZI SAÇLI KADIN” ROMANI

Postmodernizm, modernizmin sonrası ve ötesi anlamına gelen bir sözcük olup modernizme bir karşı duruşun da ifadesidir. Postmodern söylemin ve kültürün romana yansıması, romanı oluşturan kurgusal unsurların bütününde gözlemlenebileceği için bu unsurların izahı, aynı zamanda modern/modernist roman anlayışının mukayesesi de olacaktır. Nobel Edebiyat Ödülü sahibi Orhan Pamuk’un romancılığı genelde postmodern yapıdadır. O; romanda konu, izlek ve yapı yönlerinden bu akımın bütün yansımalarını kullanmaya çalışır. Orhan Pamuk’un son çıkan romanı Kırmızı Saçlı Kadın’da aşk, kıskançlık ve baba-oğul ilişkileri, tarihsel olaylar, mitolojik unsurlar vb. ön plana çıkar. Yazar, bu romanda postmodern romanın birçok özelliğini kullanır: üstkurmaca, metinlerarasılık, gerçek bilginin deformasyonu, tarih, gizem ve gerilim, imge, çoğulculuk vb. Bu çalışmada postmodern roman hakkında bilgiler verildikten sonra konunun izleksel ve kurgusal bağıntılarının postmodern unsurlarla harmanlandığı gösterilecektir. Bu yazıda amaç, postmodern romanın nasıllığı ve nasıl kurgulanıp ele alındığını gözler önüne sermek; Orhan Pamuk’un Kırmızı Saçlı Kadın adlı romanını postmodern unsurlar açısından incelemektir.
Anahtar Kelimeler:

Orh, PAM, KIR, SAÇ

___

  • Pamuk, Orhan (2016). Kırmızı Saçlı Kadın. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karabulut, Mustafa; Biricik, İbrahim (2017). “Postmodern Edebiyatın ‘Ne’liği”. HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi [Journal of Academic Literature], Gelenek ve Postmodernizm Özel Sayısı, Yıl 3, Sayı 7, 2017, s. 35-45.
  • Eliuz, Ülkü (2016). Oyunda Oyun Postmodern Roman. İstanbul: Kesit Yay.