Irkçılığın Avrupa’daki Gelişimi ve Uluslararası Hukuka Etkisi: James Lorımer Örneğİ

Avrupa tarihinde sömürgecilik anlayışının gelişiminde önemli bir yeri olan ırkçı düşünce yapısı, medenileşme seviyesinin altında kabul edilen sömürge halklarına yönelik uygulanan ayrımcı ve dışlayıcı davranış ile tutumların arkasındaki temel motivasyon kaynağını oluşturmuştur. Hristiyanlık ve antik Yunan medeniyeti çerçevesinde şekillendiği kabul edilen Avrupa kültürünün, diğer kültürlerden ve medeniyetlerden üstünlüğünü kendine referans almış olan ırkçılık yaklaşımı Kıta’da özellikle 18. Yüzyıl’ın sonlarından itibaren etkisini hissettirmeye başlamıştır. Başta fen bilimleri alanında olmak üzere pek çok bilimsel çalışmayı da etkilemiş olan söz konusu ırkçı düşünceler, İskoçyalı bir hukukçu olan James Lorimer’in de çalışmalarında temel çıkış noktasını oluşturmuştur. Uluslararası hukukun temelde gelişmeci/ilerlemeci uluslar olarak adlandırdığı Avrupalı devletlerin hukuku olduğunu savunmuş olan Lorimer, Avrupa kıtasının dışındaki devletleri ve ulusları ise genel olarak barbar ve yabani/vahşi olarak nitelemiştir. Özelde kadın erkek eşitliğine genelde ise insanlar arasındaki eşitlik düşüncesine karşı olan Lorimer, uluslararası hukukun eril nitelikteki devletlerin bir ürünü olduğunu ve bu çerçevede insanlığın genel gelişiminin de eril bir nitelik arz ettiğini savunmuştur. Lorimer’in 19. Yüzyıl’da ortaya koyduğu söz konusu düşünceler, Avrupa’da günümüzde özellikle göçmenleri ve azınlıkları hedef alan kültürel ırkçılık yaklaşımı çerçevesinde yeniden gündeme gelmekte ve tartışılmaktadır.

Development of Racism in Europe and Its Effect on International Law: The Case of James Lorimer

The racist thought, which has an important place in the development of colonial mentality in European history, has established the basic motivation source behind discriminatory and exclusionary behavior and attitudes against colonial people considered below the level of civilization. This racist approach, referencing the superiority of European culture, which is considered to be shaped within the framework of Christianity and ancient Greek civilization, from other cultures and civilizations, started to become effective in the continent especially with the end of 18th century.These racist thoughts, which influenced a large number of scientific studies especially in life sciences, were the basis of the studies of James Lorimer, a Scottish lawyer. Urging that international law was indeed the law of European states, which he called progressive nations, Lorimer labelled other non-European states and nations as barbaric and savage. Lorimer, who was against the idea of equality between men and women in particular and equality between people in general, argued that international law was a product of states of a masculine nature, thus, the general  development of humanity had a masculine characteristic. These thoughts, as suggested by Lorimer in the 19th century, are now raised and discussed on the basis of cultural racism approach targeting especially immigrants and minorities in Europe.

___

  • Alver, F. (2003). Basında Yabancı Tasarımı ve Yabancı Düşmanlığı. İstanbul: Der Yayınları.
  • Bauman, Z. (1997). Modernite ve Holocaust. (çev. Süha Sertabiboğlu). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Bernasconi, R. (2014). Where is Xenophobia in the Fight Against Racism?. Critical Philosophy of Race, 2 (1), 5-19.
  • Canatan, K. (1990). Göçmenlerin Kimlik Arayışı: Konuk İşçilikten Yerleşik Göçmenliğe. İstanbul: Endülüs Yayınları.
  • Chukwuokolo, J. (2010). Afrocentrism or Eurocentrism: The Dilemma of African Development. OGIRISI: A New Journal of African Studies, 6, 24-39.
  • De Master, S. ve Le Roy, M. K. (2000). Xenophobia and the European Union. Comparative Politics, 32 (4), 419-436.
  • Dirlik, A. (1999). Is There History After Eurocentrism? Globalism, Postcolonialism, and the Disavowal of History. Cultural Critique, (42), 1-34.
  • Hammond, R. A. ve Axelrod. R. (2006). The Evolution of Ethnocentrism. The Journal of Conflict Resolution, 50 (6), 926-936.
  • Higgins, A. P. (1993). James Lorimer (1818-1890). Juridical Review, 45 (3), 239-256.
  • Kallis, A. (2013). Far-Right “Contagion” or a Failing “Mainstream”? How Dangerous Ideas Cross Borders and Blur Boundaries. Democracy and Security, 9 (3), 221-246.
  • Knop, K. (2016). Lorimer’s Private Citizens of the World. The European Journal of International Law, 27 (2), 447-475.
  • Kohut, A. ve Wike, R. (2008). Xenophobia on the Continent. The National Interest, (98), 46-52.
  • Koskenniemi, M. (2016). Race, Hierarchy and International Law: Lorimer’s Legal Science. The European Journal of International Law, 27 (2), 415-429.
  • Lorimer, J. (1883). The Institutes of the Law of Nations: A Treatise of the Jural Relations of Separate Political Communities-Vol. I. Edinburgh ve Londra: William Blackwood and Sons.
  • Maeso, S. R. ve Araújo, M. (2017). The (Im)plausibility of Racism in Europe: Policy Frameworks on Discrimination and Intergration. Patterns of Prejudice, 51 (1), 26-50.
  • Neff, S. C. (2016). Heresy in Action: James Lorimer’s Dissident Views on War and Neutrality. The European Journal of International Law, 27 (2), 477-492.
  • O’Donoghue, A. (2018). ‘The Admixture of Feminine Weakness and Susceptibility’: Gendered Personifications of the State in International Law. Melbourne Journal of International Law, 19 (1), 1-32.
  • Özbek, S. (2012). Irkçılık. İstanbul: Notos Kitap.
  • Özer, Y. Y. (2007). Immigrants and Xenophobia in the European Union (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara University Instute of European Studies.
  • Poliakov, L. (2011). Arî Miti: Avrupa’da Irkçı ve Milliyetçi Fikirlerin Tarihi. (çev. Yakup Kaya ve Ahmet Yıldırım). Ankara: Epos Yayınları.
  • Rydgren, J. (2003). Meso-Level Reasons for Racism and Xenophobia: Some Converging and Diverging Effects of Radical Right Populism in France and Sweden. European Journal of Social Theory, 6 (1), 45-68.
  • Shore, C. (1996/97). Ethnicity, Xenophobia and the Boundaries of Europe. International Journal on Minority and Group Rights, 4 (3/4), 247-262.
  • Simpson, G. (2016). James Lorimer and the Character of Sovereigns: The Institutes as 21st Century Treatise. The European Journal of International Law. 27 (2), 431-446.
  • Stolcke, V. (1999). New Rhetorics of Exclusion in Europe. International Social Science Journal, 51 (159), 25-35.
  • Taş, M. (1999). Avrupa’da Irkçılık: Göçmenler ve Aşırı Sağ Partiler. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Van der Valk, I. (2003). Racism, A Threat to Global Peace. International Journal of Peace Studies, 8 (2), 45-66.
  • Vorster, J. M. (2002). Racism, Xenophobia and Human Rights. The Ecumenical Review, 54 (3), 296-312.
  • Yakushko, O. (2009). Xenophobia: Understanding the Roots and Consequences of Negative Attitudes Toward Immigrants. The Counseling Psychologist, 31 (1), 36-66.