Meister Eckhart Batı Hristiyanlığının, yaşadığı çağda tartışmalara neden olan fikirleriyle günümüze kadar etkisini devam ettiren mistik düşünürleri arasındadır. Bu makalede, Eckhart’ın Tanrı ile varlık öğretisi merkeze alınarak Latince eserleri ve Almanca vaazları karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Öncelikle aklın varlıktan üstünlüğünü esas alan Paris Üniversitesi’ndeki dersleri ile varlığın Tanrıyla özdeşleştirildiği Opus tripartitum metinleri arasındaki temel farklar ele alınmaktadır. Akabinde Latince eserlerdeki fikri çeşitliliği yansıtan Almanca vaazlardaki birlik öğretisi ekseninde, varlık anlayışının yeniden yorumlanmasının imkânı tartışılmaktadır. Böylece Eckhart’ın farklı dönemlerde ileri sürdüğü birbiriyle çelişen ifadelerinin neden olduğu çeşitli tasavvurlar karşısında, Almanca vaazların bütüncül bir okumayı mümkün kıldığı görüşü temellendirilmektedir. Bu doğrultuda saf akıl olan tanrılığın ilkesi varlık olarak tanımlanamazken, varlığa getiren ve getirilen birliğini ifade eden varlık ise tamamen Tanrıdan ibarettir. Var olan her şey özünde bulunan ilahi etki sayesinde Tanrı ile birdir. Eckhart iki yönlü Tanrı anlayışını tüm varoluş katmanlarına uyarlayarak, insanın ruhun esasında ve saf bilişinde tanrılığın ilkesi ile bir olduğunu öne sürmektedir. Tanrı ve insan, bir tarafta var olmaktan aşkın ilkelerindeki tanımsızlık bakımından “hiçlik” ve diğer tarafta kendilerine yüklenen ortak isimler bakımından da “birlik” durumundadırlar. Ayrıca makalede varlık düşüncesinin mistik bağlamı, dini dil ve kavramların dönüştürülmesi üzerinden tahlil edilmektedir. Böylelikle Eckhart’ın entelektüel biyografisinin çeşitli evreleri bir bütün halinde değerlendirilmekte
ve bu doğrultuda düşüncesinin temel ilkeleri açıklanmaktadır.

Meister Eckhart is undoubtedly one of the most prominent and influential mystics of Western Christianity, both in his own time and in our own day. This study focuses on Eckhart’s teaching on God and being and comparatively analyses his Latin works and German sermons. Initially, the main differences between his lectures at the University of Paris, which are based on the superiority of intellect over being, and his Opus tripartitum, in which being is identified with God, are examined. Subsequently, the possibility of reinterpreting the understanding of being on the axis of the concept of unity in German sermons, which reflects the intellectual diversity in Latin works, is discussed. Accordingly, while the principle of divinity, which is pure intellect, cannot be defined as being, the being that expresses the unity that brings into being and is brought consists entirely of God. Eckhart applies his twofold conception of God to all degrees of existence, arguing that man is one with the principle of divinity in the essence of the soul and in pure self-cognition. God and man are on the one hand nothingness in terms of the indefiniteness of their transcendent principle, and on the other hand unity in terms of the common names that are attributed to them. The essay also analyses the mystical context of the idea of unity through the transformation of religious language and concepts. Thus, the various phases of Eckhart’s intellectual biography are evaluated as a whole and the basic concepts of his thought are explained accordingly.

"> [PDF] Tanrı "Var" Mıdır? Meister Eckhart Mistisizmine Giriş | [PDF] Does God Exist? An Introduction to Meister Eckhart's Mystic Meister Eckhart Batı Hristiyanlığının, yaşadığı çağda tartışmalara neden olan fikirleriyle günümüze kadar etkisini devam ettiren mistik düşünürleri arasındadır. Bu makalede, Eckhart’ın Tanrı ile varlık öğretisi merkeze alınarak Latince eserleri ve Almanca vaazları karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Öncelikle aklın varlıktan üstünlüğünü esas alan Paris Üniversitesi’ndeki dersleri ile varlığın Tanrıyla özdeşleştirildiği Opus tripartitum metinleri arasındaki temel farklar ele alınmaktadır. Akabinde Latince eserlerdeki fikri çeşitliliği yansıtan Almanca vaazlardaki birlik öğretisi ekseninde, varlık anlayışının yeniden yorumlanmasının imkânı tartışılmaktadır. Böylece Eckhart’ın farklı dönemlerde ileri sürdüğü birbiriyle çelişen ifadelerinin neden olduğu çeşitli tasavvurlar karşısında, Almanca vaazların bütüncül bir okumayı mümkün kıldığı görüşü temellendirilmektedir. Bu doğrultuda saf akıl olan tanrılığın ilkesi varlık olarak tanımlanamazken, varlığa getiren ve getirilen birliğini ifade eden varlık ise tamamen Tanrıdan ibarettir. Var olan her şey özünde bulunan ilahi etki sayesinde Tanrı ile birdir. Eckhart iki yönlü Tanrı anlayışını tüm varoluş katmanlarına uyarlayarak, insanın ruhun esasında ve saf bilişinde tanrılığın ilkesi ile bir olduğunu öne sürmektedir. Tanrı ve insan, bir tarafta var olmaktan aşkın ilkelerindeki tanımsızlık bakımından “hiçlik” ve diğer tarafta kendilerine yüklenen ortak isimler bakımından da “birlik” durumundadırlar. Ayrıca makalede varlık düşüncesinin mistik bağlamı, dini dil ve kavramların dönüştürülmesi üzerinden tahlil edilmektedir. Böylelikle Eckhart’ın entelektüel biyografisinin çeşitli evreleri bir bütün halinde değerlendirilmekte
ve bu doğrultuda düşüncesinin temel ilkeleri açıklanmaktadır.

"> Meister Eckhart Batı Hristiyanlığının, yaşadığı çağda tartışmalara neden olan fikirleriyle günümüze kadar etkisini devam ettiren mistik düşünürleri arasındadır. Bu makalede, Eckhart’ın Tanrı ile varlık öğretisi merkeze alınarak Latince eserleri ve Almanca vaazları karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Öncelikle aklın varlıktan üstünlüğünü esas alan Paris Üniversitesi’ndeki dersleri ile varlığın Tanrıyla özdeşleştirildiği Opus tripartitum metinleri arasındaki temel farklar ele alınmaktadır. Akabinde Latince eserlerdeki fikri çeşitliliği yansıtan Almanca vaazlardaki birlik öğretisi ekseninde, varlık anlayışının yeniden yorumlanmasının imkânı tartışılmaktadır. Böylece Eckhart’ın farklı dönemlerde ileri sürdüğü birbiriyle çelişen ifadelerinin neden olduğu çeşitli tasavvurlar karşısında, Almanca vaazların bütüncül bir okumayı mümkün kıldığı görüşü temellendirilmektedir. Bu doğrultuda saf akıl olan tanrılığın ilkesi varlık olarak tanımlanamazken, varlığa getiren ve getirilen birliğini ifade eden varlık ise tamamen Tanrıdan ibarettir. Var olan her şey özünde bulunan ilahi etki sayesinde Tanrı ile birdir. Eckhart iki yönlü Tanrı anlayışını tüm varoluş katmanlarına uyarlayarak, insanın ruhun esasında ve saf bilişinde tanrılığın ilkesi ile bir olduğunu öne sürmektedir. Tanrı ve insan, bir tarafta var olmaktan aşkın ilkelerindeki tanımsızlık bakımından “hiçlik” ve diğer tarafta kendilerine yüklenen ortak isimler bakımından da “birlik” durumundadırlar. Ayrıca makalede varlık düşüncesinin mistik bağlamı, dini dil ve kavramların dönüştürülmesi üzerinden tahlil edilmektedir. Böylelikle Eckhart’ın entelektüel biyografisinin çeşitli evreleri bir bütün halinde değerlendirilmekte
ve bu doğrultuda düşüncesinin temel ilkeleri açıklanmaktadır.

Meister Eckhart is undoubtedly one of the most prominent and influential mystics of Western Christianity, both in his own time and in our own day. This study focuses on Eckhart’s teaching on God and being and comparatively analyses his Latin works and German sermons. Initially, the main differences between his lectures at the University of Paris, which are based on the superiority of intellect over being, and his Opus tripartitum, in which being is identified with God, are examined. Subsequently, the possibility of reinterpreting the understanding of being on the axis of the concept of unity in German sermons, which reflects the intellectual diversity in Latin works, is discussed. Accordingly, while the principle of divinity, which is pure intellect, cannot be defined as being, the being that expresses the unity that brings into being and is brought consists entirely of God. Eckhart applies his twofold conception of God to all degrees of existence, arguing that man is one with the principle of divinity in the essence of the soul and in pure self-cognition. God and man are on the one hand nothingness in terms of the indefiniteness of their transcendent principle, and on the other hand unity in terms of the common names that are attributed to them. The essay also analyses the mystical context of the idea of unity through the transformation of religious language and concepts. Thus, the various phases of Eckhart’s intellectual biography are evaluated as a whole and the basic concepts of his thought are explained accordingly.

">

Tanrı "Var" Mıdır? Meister Eckhart Mistisizmine Giriş

Meister Eckhart Batı Hristiyanlığının, yaşadığı çağda tartışmalara neden olan fikirleriyle günümüze kadar etkisini devam ettiren mistik düşünürleri arasındadır. Bu makalede, Eckhart’ın Tanrı ile varlık öğretisi merkeze alınarak Latince eserleri ve Almanca vaazları karşılaştırmalı olarak incelenmektedir. Öncelikle aklın varlıktan üstünlüğünü esas alan Paris Üniversitesi’ndeki dersleri ile varlığın Tanrıyla özdeşleştirildiği Opus tripartitum metinleri arasındaki temel farklar ele alınmaktadır. Akabinde Latince eserlerdeki fikri çeşitliliği yansıtan Almanca vaazlardaki birlik öğretisi ekseninde, varlık anlayışının yeniden yorumlanmasının imkânı tartışılmaktadır. Böylece Eckhart’ın farklı dönemlerde ileri sürdüğü birbiriyle çelişen ifadelerinin neden olduğu çeşitli tasavvurlar karşısında, Almanca vaazların bütüncül bir okumayı mümkün kıldığı görüşü temellendirilmektedir. Bu doğrultuda saf akıl olan tanrılığın ilkesi varlık olarak tanımlanamazken, varlığa getiren ve getirilen birliğini ifade eden varlık ise tamamen Tanrıdan ibarettir. Var olan her şey özünde bulunan ilahi etki sayesinde Tanrı ile birdir. Eckhart iki yönlü Tanrı anlayışını tüm varoluş katmanlarına uyarlayarak, insanın ruhun esasında ve saf bilişinde tanrılığın ilkesi ile bir olduğunu öne sürmektedir. Tanrı ve insan, bir tarafta var olmaktan aşkın ilkelerindeki tanımsızlık bakımından “hiçlik” ve diğer tarafta kendilerine yüklenen ortak isimler bakımından da “birlik” durumundadırlar. Ayrıca makalede varlık düşüncesinin mistik bağlamı, dini dil ve kavramların dönüştürülmesi üzerinden tahlil edilmektedir. Böylelikle Eckhart’ın entelektüel biyografisinin çeşitli evreleri bir bütün halinde değerlendirilmekte ve bu doğrultuda düşüncesinin temel ilkeleri açıklanmaktadır.

Does God Exist? An Introduction to Meister Eckhart's Mystic

Meister Eckhart is undoubtedly one of the most prominent and influential mystics of Western Christianity, both in his own time and in our own day. This study focuses on Eckhart’s teaching on God and being and comparatively analyses his Latin works and German sermons. Initially, the main differences between his lectures at the University of Paris, which are based on the superiority of intellect over being, and his Opus tripartitum, in which being is identified with God, are examined. Subsequently, the possibility of reinterpreting the understanding of being on the axis of the concept of unity in German sermons, which reflects the intellectual diversity in Latin works, is discussed. Accordingly, while the principle of divinity, which is pure intellect, cannot be defined as being, the being that expresses the unity that brings into being and is brought consists entirely of God. Eckhart applies his twofold conception of God to all degrees of existence, arguing that man is one with the principle of divinity in the essence of the soul and in pure self-cognition. God and man are on the one hand nothingness in terms of the indefiniteness of their transcendent principle, and on the other hand unity in terms of the common names that are attributed to them. The essay also analyses the mystical context of the idea of unity through the transformation of religious language and concepts. Thus, the various phases of Eckhart’s intellectual biography are evaluated as a whole and the basic concepts of his thought are explained accordingly.

___

Albert, Karl; “Der philosophische Grundgedanke Meister Eckharts”, Tijdschrift voor filosofie, c. 27, 1965, s. 320-339.
Altmeyer, Claudia; Grund und Erkennen in deutschen Predigten von Meister Eckhart, Würzburg: Königshausen, 2005.
Biblia Sacra Vulgata, Deutsche Bibelgesellschaft, ed. Robert Weber, Roger Gryson, 2007, https://www.bibelwissenschaft.de/online-bibeln/biblia-sacra-vulgata/lesen-im-bibeltext/bibelstelle/
Daives, Oliver; Meister Eckhart: Mystical Theologian, Londra: Spck Publishing, 1991.
Eckhart, Meister; Die deutschen und Lateinischen Werke, Die deutschen Werke çev. Josef Quint, Georg Steer, c. I, II, III, IV, Stuttgart: Kohlhammer, 1986-2003.
______; Die deutschen und Lateinischen Werke, Die lateinischen Werke, çev. Ernst Benz, Karl Christ, Bruno Decker, Heribert Fischer, Bernhard Geyer, Josef Koch, Konrad Weiss, Albert Zimmermann; Loris Sturlese, c. I, III, IV, V, Stuttgart: Kohlhammer, 1964-2006.
______; Werke, çev. Ernst Benz, Karl Christ, Bruno Decker, Heribert Fischer, Bernhard Geyer, Josef Koch, Josef Quint, Konrad Weis, Nikolaus Largier, c. I, II Frankfurt am Main: Deutsche Klassiker, 2008.
______; Deutsche Predigten und Traktate, haz. ve çev. Josef Quint, Münih: Karl Hanser, 1963.
Flasch, Kurt; Meister Eckhart: Philosoph des Christentums, Münih: Beck, 2010.
Haas, Alois; Nimm dein selbes wahr: Studien zur Lehre von der Selbsterkenntnis bei Meister Eckhart, Freiburg: Aschendorff, 1971.
Jung, Christian; Meister Eckharts Philosophische Mystik, Marburg: Tectum, 2010.
Kern, Udo; Der transzendentale Aufklärer Meister Eckhart, Berlin: Lit, 2018.
Ludwig Müller, Gerhard; “Analogie”, Lexikon für Theologie und Kirche, c. I, Freiburg: Herder, 2006, s. 579-582.
McGinn, Bernard; Die Mystik im Abendland, c. III, Freiburg: Herder, 1999.
Mojsisch, Burkhard; Theorie des Intellekts bei Dietrich von Freiberg, Hamburg: Meiner, 1977.
Ruh, Kurt; Geschichte der abendländischen Mystik, Die Mystik des deutschen Predigerordens und ihre Grundlegung durch die Hochscholastik, c. III, Münih: Beck, 2006.
Tillich, Paul; A History of Christian Thought. From its Judaic and Hellenistic Origins to Existentialism, New York: Touchstone, 1972.
Witte, Karl Heinz; Meister Eckhart, Leben aus dem Grunde des Lebens, Eine Einführung, Freiburg: Herder, 2016.