Bu çalışmada, Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değeri Kant’ın matematik yüce anlayışı merkezinde tartışılmaktadır. Bu amaçla önce yüce hakkındaki yaklaşımların tarihsel serencamı ana hatlarıyla da olsa ele alınmakta ve Kant’ın bu tartışmada meselenin gerek tarihsel gerekse çağdaş boyutu açısından ne gibi bir önem arz ettiği ortaya konmaktadır. Ardından “imgelem” kavramının Saf Aklın Eleştirisi’ndeki önemli bazı işlevleri detaylı bir biçimde incelenmektedir. Buna bağlı olarak Yargı Gücünün Eleştirisi’ndeki matematik yüce anlayışı “imgelem” merkezinde ortaya konmaktadır. Makalenin konusu açısından önem arz etmesine binaen, müziğin Kant felsefesindeki konumu belirlenmeye çalışılmakta ve hem müziğe karşı takındığı olumsuz tavır hem de konuyla ilgili ikircikli ifadeleri dikkate alındığında, Kant’tan yola çıkılarak müzik hakkında fikir üretmenin meşru olup olmadığı sorusu cevaplandırılmaktadır. Ardından, ağır zeybeklerin karakteristik müzikal özellikleri tanıtılmakta ve oluşturulan teorik zemine yaslanarak bu türe ait olan eserlerin matematik yüce üzerinden nasıl değerlendirilebileceği gösterilmektedir. Sonuç olarak Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değerinin yüce üzerinden değerlendirilebileceği, Kant’ın tanımladığı şekliyle matematik yüce anlayışına ağır zeybeklerin çok önemli birer örnek teşkil ettikleri temellendirilmektedir.

In this study the aesthetic value of slow zeybeks, one of the authentic musical form of Anatolia, is discussed through Kantian mathemathical sublime. For this purpose, firstly, the historical background of sublime is outlined and the importance of Kant’s position in this issue is revealed both by its historical and contemporary aspects. Secondly, some functions of imagination in the Critique of Pure Reason are ascertained in its detail. Depending on this, mathematical sublime is analyzed through imagination in the Critique of The Power of Judgment. Due to its importance for our study, status of music in Kant’s philosophy is ascertained, so the question whether it is legitimate to speak on music on the basis of Kant’s views is answered considering his negative attitude towards music and indecisive statements about the issue. Then, characteristic musical features of slow zeybeks are elaborated, and based upon this background, the question of how to evaluate folk songs belonging to this genre through mathematical sublime is answered. As a result, it is revealed that the aesthetic value of slow zeybeks, one of the authentic musical form of Anatolia, can be evaluated in the context of the sublime, and that slow zeybeks constitute an excellent example of the mathematical sublime as defined by Kant.

"> [PDF] A Study on The Aesthetic Value of Slow Zeybeks in The Context of Kantian Mathematical Sublime | [PDF] Kantçı Matematik Yüce Bağlamında Ağır Zeybeklerin Estetik Değeri Üzerine Bir İnceleme Bu çalışmada, Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değeri Kant’ın matematik yüce anlayışı merkezinde tartışılmaktadır. Bu amaçla önce yüce hakkındaki yaklaşımların tarihsel serencamı ana hatlarıyla da olsa ele alınmakta ve Kant’ın bu tartışmada meselenin gerek tarihsel gerekse çağdaş boyutu açısından ne gibi bir önem arz ettiği ortaya konmaktadır. Ardından “imgelem” kavramının Saf Aklın Eleştirisi’ndeki önemli bazı işlevleri detaylı bir biçimde incelenmektedir. Buna bağlı olarak Yargı Gücünün Eleştirisi’ndeki matematik yüce anlayışı “imgelem” merkezinde ortaya konmaktadır. Makalenin konusu açısından önem arz etmesine binaen, müziğin Kant felsefesindeki konumu belirlenmeye çalışılmakta ve hem müziğe karşı takındığı olumsuz tavır hem de konuyla ilgili ikircikli ifadeleri dikkate alındığında, Kant’tan yola çıkılarak müzik hakkında fikir üretmenin meşru olup olmadığı sorusu cevaplandırılmaktadır. Ardından, ağır zeybeklerin karakteristik müzikal özellikleri tanıtılmakta ve oluşturulan teorik zemine yaslanarak bu türe ait olan eserlerin matematik yüce üzerinden nasıl değerlendirilebileceği gösterilmektedir. Sonuç olarak Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değerinin yüce üzerinden değerlendirilebileceği, Kant’ın tanımladığı şekliyle matematik yüce anlayışına ağır zeybeklerin çok önemli birer örnek teşkil ettikleri temellendirilmektedir.

"> Bu çalışmada, Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değeri Kant’ın matematik yüce anlayışı merkezinde tartışılmaktadır. Bu amaçla önce yüce hakkındaki yaklaşımların tarihsel serencamı ana hatlarıyla da olsa ele alınmakta ve Kant’ın bu tartışmada meselenin gerek tarihsel gerekse çağdaş boyutu açısından ne gibi bir önem arz ettiği ortaya konmaktadır. Ardından “imgelem” kavramının Saf Aklın Eleştirisi’ndeki önemli bazı işlevleri detaylı bir biçimde incelenmektedir. Buna bağlı olarak Yargı Gücünün Eleştirisi’ndeki matematik yüce anlayışı “imgelem” merkezinde ortaya konmaktadır. Makalenin konusu açısından önem arz etmesine binaen, müziğin Kant felsefesindeki konumu belirlenmeye çalışılmakta ve hem müziğe karşı takındığı olumsuz tavır hem de konuyla ilgili ikircikli ifadeleri dikkate alındığında, Kant’tan yola çıkılarak müzik hakkında fikir üretmenin meşru olup olmadığı sorusu cevaplandırılmaktadır. Ardından, ağır zeybeklerin karakteristik müzikal özellikleri tanıtılmakta ve oluşturulan teorik zemine yaslanarak bu türe ait olan eserlerin matematik yüce üzerinden nasıl değerlendirilebileceği gösterilmektedir. Sonuç olarak Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değerinin yüce üzerinden değerlendirilebileceği, Kant’ın tanımladığı şekliyle matematik yüce anlayışına ağır zeybeklerin çok önemli birer örnek teşkil ettikleri temellendirilmektedir.

In this study the aesthetic value of slow zeybeks, one of the authentic musical form of Anatolia, is discussed through Kantian mathemathical sublime. For this purpose, firstly, the historical background of sublime is outlined and the importance of Kant’s position in this issue is revealed both by its historical and contemporary aspects. Secondly, some functions of imagination in the Critique of Pure Reason are ascertained in its detail. Depending on this, mathematical sublime is analyzed through imagination in the Critique of The Power of Judgment. Due to its importance for our study, status of music in Kant’s philosophy is ascertained, so the question whether it is legitimate to speak on music on the basis of Kant’s views is answered considering his negative attitude towards music and indecisive statements about the issue. Then, characteristic musical features of slow zeybeks are elaborated, and based upon this background, the question of how to evaluate folk songs belonging to this genre through mathematical sublime is answered. As a result, it is revealed that the aesthetic value of slow zeybeks, one of the authentic musical form of Anatolia, can be evaluated in the context of the sublime, and that slow zeybeks constitute an excellent example of the mathematical sublime as defined by Kant.

">

A Study on The Aesthetic Value of Slow Zeybeks in The Context of Kantian Mathematical Sublime

Bu çalışmada, Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değeri Kant’ın matematik yüce anlayışı merkezinde tartışılmaktadır. Bu amaçla önce yüce hakkındaki yaklaşımların tarihsel serencamı ana hatlarıyla da olsa ele alınmakta ve Kant’ın bu tartışmada meselenin gerek tarihsel gerekse çağdaş boyutu açısından ne gibi bir önem arz ettiği ortaya konmaktadır. Ardından “imgelem” kavramının Saf Aklın Eleştirisi’ndeki önemli bazı işlevleri detaylı bir biçimde incelenmektedir. Buna bağlı olarak Yargı Gücünün Eleştirisi’ndeki matematik yüce anlayışı “imgelem” merkezinde ortaya konmaktadır. Makalenin konusu açısından önem arz etmesine binaen, müziğin Kant felsefesindeki konumu belirlenmeye çalışılmakta ve hem müziğe karşı takındığı olumsuz tavır hem de konuyla ilgili ikircikli ifadeleri dikkate alındığında, Kant’tan yola çıkılarak müzik hakkında fikir üretmenin meşru olup olmadığı sorusu cevaplandırılmaktadır. Ardından, ağır zeybeklerin karakteristik müzikal özellikleri tanıtılmakta ve oluşturulan teorik zemine yaslanarak bu türe ait olan eserlerin matematik yüce üzerinden nasıl değerlendirilebileceği gösterilmektedir. Sonuç olarak Anadolu’nun özgün müzikal formlarından biri olan ağır zeybeklerin estetik değerinin yüce üzerinden değerlendirilebileceği, Kant’ın tanımladığı şekliyle matematik yüce anlayışına ağır zeybeklerin çok önemli birer örnek teşkil ettikleri temellendirilmektedir.

Kantçı Matematik Yüce Bağlamında Ağır Zeybeklerin Estetik Değeri Üzerine Bir İnceleme

In this study the aesthetic value of slow zeybeks, one of the authentic musical form of Anatolia, is discussed through Kantian mathemathical sublime. For this purpose, firstly, the historical background of sublime is outlined and the importance of Kant’s position in this issue is revealed both by its historical and contemporary aspects. Secondly, some functions of imagination in the Critique of Pure Reason are ascertained in its detail. Depending on this, mathematical sublime is analyzed through imagination in the Critique of The Power of Judgment. Due to its importance for our study, status of music in Kant’s philosophy is ascertained, so the question whether it is legitimate to speak on music on the basis of Kant’s views is answered considering his negative attitude towards music and indecisive statements about the issue. Then, characteristic musical features of slow zeybeks are elaborated, and based upon this background, the question of how to evaluate folk songs belonging to this genre through mathematical sublime is answered. As a result, it is revealed that the aesthetic value of slow zeybeks, one of the authentic musical form of Anatolia, can be evaluated in the context of the sublime, and that slow zeybeks constitute an excellent example of the mathematical sublime as defined by Kant.

___

Allison, Henry E; Kant’s Theory of Taste: A Reading of the Critique of Aesthetic Judgment. USA: Cambridge University Press, 2001.
Aydın, Ali Fuat; “Kadıoğlu Zeybeği.” Halkbilimi [Folklore] 17, (2002): 52-57.
______; “TRT THM Repertuarında Bulunan Üç Ayrı ‘Aydın Zeybeği’ Üzerine.” [On Three Separate ‘Aydın Zeybeği’ in TRT THM Repertoire]. Halkbilimi 18 (2003): 55-68.
Doran, Robert; The Theory of the Sublime from Longinus to Kant. United Kingdom: Cambridge University Press, 2015.
Escoubas, Eliane; “Kant or the Simplicity of the Sublime.” In Of the Sublime, Presence in Question, edited by Rodolphe Gasche and Mark C. Taylor, translated by Jeffrey S. Librett, 55-70. USA: State University of New York Press, 1993.
Forsey, Jane; “Is a Theory of the Sublime Possible?” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 65 (4), (2007): 381-389.
Gibbons, Sarah L; Kant’s Theory of Imagination. 2nd edition. USA: Oxford University Press, 1999.
Hakalmaz, Orhan; Ege Bölgesi Ağır Zeybeklerinin İncelenmesi [An Analysis of Slow Zeybeks of Aegean Region]. MA diss., Istanbul Technical University, Istanbul, 1992.
Kant, Immanuel; Critique of Pure Reason. Translated by Paul Guyer and Allen W. Wood. USA: Cambridge University Press, 2000.
______; Critique of the Power of Judgment. Translated by Paul Guyer and Eric Matthews. USA: Cambridge University Press, 2002.
______; Prolegomena to Any Future Metaphysics. Translated by Gary Hatfield. United Kingdom: Cambridge University Press, 2005.
Kearney, Richard; Strangers, Gods and Monsters: Interpreting Othernesss. London and New York: Routledge, 2003.
Longuenesse, Béatrice; Kant and the Capacity to Judge. Translated by Charles T. Wolfe. Princeton: Princeton University Press, 1998.
______; The Inhuman: Reflections on Time. Translated by Geoffrey Bennington and Rachel Bowlby. USA: Stanford University Press, 1991.
______; Lessons on the Analytic of the Sublime. Translated by Elizabeth Rottenberg. USA: Stanford University Press, 1994.
Makkreel, Rudolf A; “Imagination and Temporality in Kant’s Theory of the Sublime.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 42 (3), (1984): 303-315.
Nancy, Jean-Luc; “The Sublime Offering.” In Of the Sublime, Presence in Question, edited by Rodolphe Gasche and Mark C. Taylor, translated by Jeffrey S. Librett, 25-53. USA: State University of New York Press, 1993.
Öztürk, Okan Murat; Zeybek Kültürü ve Müziği [Zeybek Culture and Music]. İstanbul: Pan Yayıncılık, 2006.
______; “Ağır Zeybeklerin Ritmik Özelliklerinin Geleneksel Usûl Teorisi Bağlamında İncelenmesi” [Analyzing Rhythmic Peculiarities of Slow Zeybeks in the Context of Traditional Usûl Theory]. The Journal of Musicology 5, (2014): 11-26.
Parret, Herman; “Kant on Music and the Hierarchy of the Arts.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 56 (3), (1998): 251-264.
Porter, James I; The Sublime in Antiquity. United Kingdom: Cambridge University Press, 2016.
Reed, Arden. “The Debt of Disinterest: Kant’s Critique of Music.” MNL: Modern Language Notes, 95 (3), (1980): 563-584.
Rogozinski, Jacob; “The Gift of the World.” In Of the Sublime, Presence in Question, edited by Rodolphe Gasche and Mark C. Taylor, translated by Jeffrey S. Librett, 133-156. USA: State University of New York Press, 1993.
Schueller, Herbert M; “Immanuel Kant and the Aesthetics of Music.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 14 (2), (1955): 218-247.
Shaw, Philip; The Sublime. London and New York: Routledge, 2006.
Signell, Karl L; Makam: Modal Practice in Turkish Art Music. New York: Da Capo Press, 1986.
TRT; Türk Halk Müziğinden Seçmeler-1 [Selections from Turkish Folk Music-1]. 3. Baskı, Ankara: TRT Müzik Dairesi Yay. [TRT Music Office Publications], 2004.
______; Türk Halk Müziğinden Seçmeler-2 [Selections from Turkish Folk Music-2]. 2. Baskı, Ankara: TRT Müzik Dairesi Yay. [TRT Music Office Publications], 2005.
Turhan, Salih; Halk Müziğimizde Oyun ve Saz Havaları Cilt 1 [Dance Music and Instrumental Songs in our Folk Music Volume 1]. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları [T.R. Ministry of Culture and Tourism Publications], 2007.
______; Halk Müziğimizde Oyun ve Saz Havaları Cilt 4 [Dance Music and Instrumental Songs in our Folk Music Volume 4]. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları [T.R. Ministry of Culture and Tourism Publications], 2007.
Weatherston, Martin; “Kant’s Assessment of Music in The Critique of Judgment.” British Journal of Aesthetics 36 (1), (1996): 56-65.