RENÉ GUÉNON'DA MODERN İNSANIN ANLAM VE HAKİKAT PROBLEMİ

Modernite bireycilikle şekillenen, hayatının gayesi ilerlemecilikle ifade edilen, ahlâki alanda yararcı ve evrene, kendine, ötekine yabancılaşmış bir insan profili ortaya çıkarmıştır. Bu nedenle modern insan anlam ve hakikat problemi içindedir. René Guénon'a ve onun öncüsü olduğu Gelenekselci Ekol'e göre anlam ne insan zihninde ne de doğadadır ancak varlığı aşkın özlerde ve varlığı belirleyen metafizik ilkelerde bulunmaktadır. Modernite öncesi dönemlerde insanlık vahiy ve hikmet merkezli metafizik öğretiler ve teolojiler sayesinde varlığın özlerine ve metafizik ilkelere ilişkin bilgi sahibiydi. Modernite ile insanlık şüphenin neden olduğu bir kopuşla, birey-üstü hiçbir bilgi kaynağını tanımayan ve fenomenal alanla sınırlı bilginin varlığın anlamına dair bir çerçeve sunmadığı bir belirsizliğe terk edilmiştir. Gelenekselci Ekol Moderniteyi insanî hakikatten bir sapma olarak tanımlamaktadır. René Guénon'a göre problem modernitenin temel niteliklerinden neşet eder ve postmodern çözüm arayışları problemin temelleri bakımından bir sorgulamaya girişmemektedirler. René Guénon düşüncesi, modernitenin temellerine ve onun varlık felsefesine, epistemolojisine, ahlâkına, insan tanımına ilişkin eleştiriler getirmekte ve modern insana anlam ve hakikat probleminin çözümünde Geleneksel Öğretileri ve Geleneksel bir eğitim metodu olan inisiyasyonu adres göstermektedir. Bu çalışmada modern bireyi kuran temel nitelikleri, bu niteliklerin anlam problemiyle ilişkisini ve Guénon'un insanın anlam ve hakikat problemine sunduğu çözümü ele alacağız.

MEANING AND TRUTH PROBLEM OF MODERN HUMAN IN RENÉ GUÉNON

Modernity formed a human profile which shaped by individualism, whose aim of life is progress, pragmatist in morality, alienated to the universe, to the other and even to himself. In spite of this modern human being struggles with the problem of Meaning and Truth. According to René Guénon and Traditionalist School which begins with him, the Meaning and the Truth is neither in human mind nor in nature but the Meaning and the Truth is in transcendental essences of Being and in metaphysical principles which determines it. Before modernity humanity is aware of these transcendental essences and metaphysical principles under the revelation centered and wisdom based theological and metaphysical doctrines. With Modernity, because of doubt, humanity broke with Tradition, refused all supra-individual source of knowledge and limited himself with the phenomenological section of being which he no longer has any konwledge about being in itself. Traditionalist School counts modernity as a deviation from the Truth of humanity. According to René Guénon problem is originated from the foundations of modernity and non of the postmodern solutions investigates the foundations of modern deviation. René Guénon critisizes these foundations, its ontological, epistemological and antropological definitions and adresses Tradition and initiation as a Traditional method of education in order to solve the Meaning and the Truth problem of modern individual. This dissertation deals with basic qualities which construct modern individual, relation of these qualities with Meaning problem and Guénon's solution of Meaning and Truth problem of modern individual.

___

Neşe Demirdeler, Erdem Dönmez; "Yabancı'da Saçma Kavramı", Sakarya Edebiyat. 31 Aralık 2012.

Bacon, F.; Novum Organum: Tabiatın Yorumu ve İnsan Alemi Hakkında Özlü Sözler, Ankara: Doruk Yayıncılık, 1999.

Boris Hessen Henryk Grossmann; Sosyoeconomic Roots of Scientific Revolution.

Bumin, T.; Tartışılan Modernlik Descartes ve Spinoza. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1996.

Calinescu, M.; Five faces of modernity: Modernism, avant-garde, decadence, kitsch, postmo- dernism. Durham: Duke University Press, 1987.

Dejean, J.; Ancients against moderns: Culture wars and the making of fin de siecle, Chicago: University of Chicago Press, 1997.

Descartes, R.; Felsefenin İlkeleri, İstanbul: Say Yayınları, 2014.

Doğan, B. B.; Klasik Liberal Teoride Bireyciliğin Yeri ve Önemi ile Bireycilik ve Kalkınma So- runsalı Arasındaki Etkileşimler, (2010, Aralık). Aralık 27, 2015 tarihinde Mevzuat Dergisi Yıl 13 Sayı.152: http://www.mevzuatdergisi.com/2010/08a/01.htm adresinden alındı

Duralı, T.; Sorun Nedir, İstanbul: Dergah Yayınları, 2011.

Evkuran, M.; René Guénon Düşüncesinde Temel Konu ve Kavramlar, Bilimname X , 93-115, 2006/1.

Goff, J. L.; Ortaçağda Entelektüeller, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1994.

Guénon, R.; Doğu ve Batı, İstanbul: Ağaç Yayıncılık, 1991.

----; İnisiyasyona Toplubakışlar 1-2, Ankara: Hece Yayınları, 2010.

----; Niceliğin Egemenliği ve Çağın Alametleri, İstanbul: İz Yayıncılık, 1990.

----; Symbolism of The Cross, Ghent Newyork: Sophia Perennis et Universalis, 1996.

----; The Multiple States of Being, Newyork: Sophia Perennis, 2004.

----; Yatay ve Dikey Boyutların Sembolizmi, İstanbul: İnsan Yayınları, 2001.

----; Modern Dünyanın Bunalımı, İstanbul: Hece Yayınları, 2014.

Gündoğan, A. O.; Albert Camus ve Başkaldırma Felsefesi, İstanbul: Birey Yayınları, 1997.

----; Bergson. İstanbul: Say Yayınları, 2007.

----; Saçmadan Başkaldırı Ahlâkına, Akademik Araştırmalar Vol 3 , 1, 1996. İncil, Matta, 12/30.

Gürsoy, K.; Jean Paul Sartre Ateizminin Doğurduğu Problemler, Ankara: Akçağ Yayınları, 1987.

Heidegger; Düşünmek Ne Demektir. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2013.

----; Varlık ve Zaman. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008.

Henri Bergson; Gabriel Marcel, René Guenon; Doğu Metafiziği. R. Guenon içinde, Metafizik Nedir (s. 95-119). İstanbul: Birey Yayıncılık, 1999.

Hira, İ.; Sosyal Bilimler: Yasa Koyucu Tasarımdan Yorumcu Tasarıma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi Sayı: 3 2000 / 2 , 81-96, 2000.

Hobbes, T.; Leviathan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2007.

Hume, D.; İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Soruşturma. İstanbul: Biblos Yayınları, 2014.

Husserl, E.; Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Ankara: BilgeSu Yayınları, 2010.

Hüsamettin İnaç; Muhittin Demiray;. Siyasal Bir İdeoloji Olarak Neo-liberalizm. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Vol. 1 , s. 163-184, 2004.

James, W.; The Varieties of Religious Experience, A. Mentor Book. The New American Library, 1958.

Jaspers, K.; Felsefeye Giriş, İstanbul: Dergah Yayınları, 1981.

Jürgen Habermas, Seyla Benhabib; Modernity versus Postmodernity. New German Critique, No. 22, Special Issue on Modernism , 3-14, Winter, 1981.

Kierkegaard, S.; Korku ve Titreme, İstanbul: Ara Yayıncılık, 1990.

Koç, E.; Gabriel Marcel Üstüne, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2014.

----; Bir Umut Metafiziği Olarak Gabriel Marcel Felsefesi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sos- yal Bilimler Dergisi , 171-194, 2008.

Küçük, M.; Modernite Versus Postmodernite, Ankara: Vadi Yayınları, 1994.

Locke, J.; İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme 1-2, Ankara: Öteki Yayınevi, 2000.

Musgrave, A.; Sağduyu Bilim ve Şüphecilik, İstanbul: İthaki Yayınları, 2013.

Özel, M.; Birey-Burjuva-Zengin, İstanbul: İz Yayınları, 1994.

Pieper, A.; Etiğe Giriş, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012.

Schuon, F.; Beşer Tecellisi, İstanbul: İnsan Yayınları, 2012.

----; Dinlerin Aşkın Birliği, İstanbul: Ruh ve Madde Yayınları, 1992.

Toulmin, S.; Kozmopolis Modernitenin Gizli Gündemi. İstanbul: Paradigma Yayınları, 2002.

Turgut, İ.; William James ve Pragmatizm. İhsan Turgut, William TC. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 0907 o BY 87 o 009 o 025, İlahiyat Fakültesi Dergisi Vol. 4 , s. 73-84, 1987.

Yayla, A.; Liberalizm . Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları, 1992.

Yıldırım, M.; Modernizm, postmodernizm ve kamu yönetimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi Vol. 7, No.1, 2010.