FELSEFENİN OİDİPUS'U METAFİZİK; TARİHSEL KURGU VEGÜNÜMÜZ İSLAM DÜŞÜNCESİ

Felsefe, varlığa ilişkin köken sorularına metafizik çerçevesinde cevap vermeye çalışır. Antik Yunan'da metafizik ya da prote philosophia verilen cevapları Aristoteles'le doruk noktasına ulaştırmıştır. Bizim iddiamız, Aristoteles'in özellikle Metafizik adlı kitabında tarihsel bir kurgu kullanarak kendi teorisini hakikat olarak sunduğudur. Bunun yanında açıklanabilir olma da bir teorinin en önemli unsuru haline gelir. Modern dönemdeyse bu tarihsel kurgu tam tersi bir biçimde kullanılır. Açıklanabilir olma ve tarihsel kurgu hakikatin filozof tarafından inşa edilen mi yoksa keşfedilen mi olduğu sorusunu gündeme getirir. İddiamız her iki dönem birbirlerinden farklı olsalar da felsefenin metafizikle ilerleyen tarafının kaçınılmazcasına kendisini yok etmeye doğru gidişini ifade ettiğidir. Yazımız son olarak bu sorunun İslam düşüncesi bağlamında tartışmasını yapacaktır. Bu tartışma kısmında İslam düşüncesinin tekrar canlandırılması için tarihsel kurgunun önemine vurgu yapılacaktır. Bunun yanında, Ömer Türker'in bir yazısı bağlamında günümüz Türkiye'sindeki İslam düşüncesi üzerine bir takım eleştirilerde bulunulacaktır

METAPHYSICS AS OEIDIPUS OF PHILOSOPHY, HISTORICAL FICTIONAND CONTEMPORARY ISLAMIC THOUGHT

Philosophy tries to answer the questions regarding the source of being. This endeavour reached the highest point with Aristotle in ancient Greece. Our claim is that Aristotle contructs his ontologic theory as the truth by using a historical fiction. Furthermore, being explicable becomes the most important feature of a theory. In modern period this historical fiction has been used in the opposite way. Being explicable and the historical fiction brings a question in mind: Is the truth is constructed or explored by philosopher? Our claim is that although different from each other, both periods show that the metaphysical aspect of philosophy inevitably runs its own destruction. Lastly in this article we discuss this situation within the perspective of Islamic thought. In this section we emphasize the importance of historical fiction in order to resurrect Islamic thought. Furthermore, through an article of Omer Turker we criticise contemporary Islamic thought in Turkey

___

Aristoteles; Fizik, çev. Saffet Babür, YKY, 2005.

-----; Nikamakhos'a Etik, çev. Saffet Babür, Ayraç Yayınevi, 1998.

-----; Metafizik, çev. Ahmet Arslan, Sosyal Yayınları, 1996.

-----; Topikler, 1. Kitap.

Bıçak, Ayhan; Evren Tasavvuru, Dergâh Yayınları, 2002.

Camus, Albert; Başkaldıran İnsan, çev.: Tahsin Yüceli Can Yayınları, 1994.

Collingwood, R. G; Doğa Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, İmge Kitabevi, 1999.

-----; Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yayınları, 2007.

Çoraklı, Eyüp; Historia: Antikçağ'da Araştırma Fikrinin Doğuşu, Alfa, 2017.

Davidson, Thomas; Greklerde Eğitim Düşüncesi, çev. Ahmet Aydoğan, Say Yayınları, 2008.

Duralı, Teoman; Felsefe-Bilim, Felsefe-Bilime Giriş, Çantay Kitabevi.

Eliada, Mircea; Dinler Tarihine Giriş, çev. Lale Arslan, Kabalcı Yayınevi, 2003.

Hegel, Tinin Görüngübilimi, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınları, 2011.

Heidegger, Platon'un Hakikat Doktrini, İz Yayıncılık, yayına hazırlayan: Ahmet Aydoğan, 2001.

Horkheimer, Max; Akıl Tutulması, çev.Orhan Koçak, Metis, 2013.

-----; Theodor W. Adorno; Aydınlanmanın Diyalektiği, çev: Oğuz Özügül, Kabalcı Yayınevi, 1995.

Kant, Immanuel; Critique of Pure Resaon, tr. Paul Guyer, Allen W. Wood, Cambridge University Press, 1998

-----; Conflict of the Faculties, tr. Mary J. Gregor, Abaris Books, 1979.

Kosseleck, Reinhart; Kritik ve Kriz, çev. Eylem Yolsal Murteza, Otonom Yayıncılık, 2008.

Laberthonniere; Descartes Üzerine Tetkikler, Çev. Mehmet Karasan, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1977.

McIntyre, Alasdair; Ethik'in Kısa Tarihi, çev. Solmaz Zelyut Hünler, Paradigma, 2001.

Platon; Gorgias, çev. Melih Cevdet Anday, Remzi Kitabevi, 1996.

Türker, Ömer; Metafiziği Yeniden Düşünmek, künyesi yok.