BOETHIUS'UN FELSEFENİN TESELLİSİ ADLI ESERİNDE TANRISAL ÖNGÖRÜ, KADER VE ZAMAN İLİŞKİSİ

Boethius'un Felsefenin Tesellisi (Consolatio Philosophiae) adlı eseri şüphesiz en çok bilinen eserlerinden biridir. Bu metinde tanrısal öngörü, kader ve zaman arasında kurmuş olduğu bağlantı, zaman kavramına yaklaşımı sebebiyle oldukça önemlidir. Zaman, insanların tâbi olduğu fakat Tanrı'nın dâhil olmadığı bir durumdur ve dolayısıyla tanrısal öngörü zamanın ötesindedir. Buna karşın tanrısal öngörünün insanlar üzerindeki hâkimiyeti sürmektedir. Kader tanrısal öngörü ile insan arasındaki ilişkiyi sağlamaktadır fakat ne ölçüde insana seçim alanı bıraktığı tartışmalıdır. Sonsuz Tanrı her şeyi bir bütün olarak bildiğinden tanrısal öngörü zamanın ötesinde olmanın yanı sıra anlama gücünün bir sonucudur ve Tanrısal bilmenin sonuçlarından biridir. Boethius, Tanrı'yı zamanın dışında konumlandırışı ile kendinden sonraki pek çok düşünürü etkilemiştir, kader ve tanrısal öngörü arasındaki bağı zaman görüşü ile farklı bir konuma taşımıştır

THE RELATION BETWEEN DIVINE PROVIDENCE, FATE AND TIME IN BOETHIUS' CONSOLATION OF PHILOSOPHY

Boethius' Consolation of Philosophy is without a doubt one of his most known books. Because of his approach to time, the connection between divine providence, fate and time is important. Time is something only humans are subjected to but not God, therefore providence is apart from time. Nevertheless, providence has authority on humans. Fate is the link between providence and humans, but it is a problematic issuc that whether humans have free will and if so, to what extent. Since eternal God knows everything as a whole, providence is not only apart from time, but also a result of intelligence and of God's cognition. Boethius' stance in placing God out of time has influenced many other thinkers and separates the link between fate and providence

___

A Latin Dictionary Founded on Andrews' Edition of Freund's Latin Dictionary, Charlton T. Lewis, Charles Short, Oxford University Press, 1958.

Boethius; Felsefenin Tesellisi, çev. Çiğdem Dürüşken, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2006.

Chadwick, Henry; Boethius, The Consolations of Music, Logic, Theology and Philosophy, Oxford University Press, 1981.

Donato, Antonio; "Boethius's Consolation of Philosophy and the Graeco-Roman Consolatory Tradition", Traditio, Vol. 67 (2012), Cambridge University Press, p. 1-42.

Dürüşken, Çiğdem; "Sunuş", Felsefenin Tesellisi, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2006. Holy Bible; King James Version, Christian Art Publishers, 2012.

Kenny, Anthony; A New History of Western Philosophy, Vol. 2, Oxford University Press, New York, 2005.

Khamara, E. J.; "Eternity and Omniscience", The Philosophical Quarterly, Vol. 24, No. 96 (Jul., 1974), ss. 204-219.

Magee, John; "The Good and Morality: Consolatio 2-4", The Cambridge Companion to Boethius, ed. by. John Marenbon, Cambridge University Press, Cambridge, 2009, s. 181-206.

Maurer, Armand; "ortaçağ felsefesi/boethius", Çev. O. Faruk AKYOL, felsefelogos 17-18, 2002, s. 159-170.

Marenbon, John; Boethius, Oxford University Press, 2003.

Oxford Latin Dictionary, P. G. W. Glare, Oxford University Press, 1968.

Plato; The Republic in Two Volumes, Vol. II, Trans. By. Paul Shorey, Harvard University Press, Cambridge, 1942.

Proclus; Commentary on Plato's Timaeus, Vol. II, Trans. By. David T. Runia, Michael Share, Cambridge University Press, Cambridge, 2008.

Reiss, Edmund; "The Fall of Boethius and the Fiction of the "Consolatio Philosophiae"", The Classical Journal, Vol. 77, No. 1 (Oct. - Nov. 1987, p. 37-47.

Sorabji, Richard; Time, Creation and the Continuum Theories in Antiquity and the Early Middle Ages, Duckworth, 1989.

Wiltshire, Susan Ford; "Boethius and the "summum bonum"", The Classical Journal, Vol.

67, No. 3 (Feb. Mar., 1972), The Classical Association of the Middle West and South, p 216-220.

28 Richard Sorabji, Time, Creation and the Continuum Theories in Antiquity and the Early Middle Ages, s. 256.

26 Richard Sorabji, Time, Creation and the Continuum Theories in Antiquity and the Early Middle Ages, s. 255.

27 Proclus, Commentary on Plato’s Timaeus, Vol. II, Trans. By. David T. Runia, Michael Share, Cambridge University Press, Cambridge, 2008, 352 5-20.