Dini ahlak neden küçümsenir?

Bu makalede, dini ahlakın küçümsenme sebeplerini inceleyeceğim. Toplumsal bir olgudur ki, ahlak ve değer üzerine olan tartışmalarda ahlaki ilkeler ve değerler yüceltilirken, dini ahlak vurgulan küçümsenir ve dışlanır. Ahlak felsefesinin güncel tartışmalarında, değer arayışları sürecinde kutsal metinler merkezinde bir atıf yapıldığında, kutsal metin merkezli atıf ve değer vurgularına karşı çıkıldığı görülür. Adına evrensel, objektif, laik denilen, ilkeleri açısından dinden beslenmediğini ifade eden ahlak anlayışlarının temel savı, ilke ve değerlerinin kaynağının akıl olduğudur. Bu nokta, bizi iki soruyla buluşturmaktadır? Bu sorular, epistemolojiktir. Dini ahlakı göz ardı eden tutum-larca sorulması ve üzerinde düşünülmesi temel sorulardır. Kendisi bir bilgi kaynağı olan aklın, bilgi kaynağı nedir? Akıl, dış dünyadan ne kadar bağımsızdır? Akıl, bilgi üreten bir kaynak mıdır? Yoksa bilgileri birleştirip ayıran bir özellik mi taşır?

Why religious ethics is being underestimated?

In tliis article I am going to deal with the issue of underestimation of religious ethics. It is a social fact that in the discussions on ethics and values, ethical principals and values are being exalted over the religious ones. Throughout ethical discussions when someone wants to make attribution to the sacred books his attempt could be strongly objected by rationalist viewers. Ethical understandings like objectivist, secularist or universalist all of them emphasize that their authority and sole source is the "ration." This point leads us to the two essentials questions. They have epistemological characters and should take in the consideration by opponents of religious ethics. What is the source of ration? To what extent ration is free from outside world? Is the mind solemn source of knowledge?

___

Açıkgenç, Alpaslan; Bilgi Felsefesi, İstanbul 1992.

Aydın, Mehmet; Din Felsefesi, İzmir 1990

Aydın, Mehmet; Tanrı Ahlak İlişkisi, Ankara, 1991

Aydın, İbrahim Hakkı; Fârabi'de Bilgi Teorisi, İstanbul,2003

Bauman, Zygmunt, Postmodern Etik, çev. Alev Türker, İstanbul 1998

Bergson, Henry; Yaratıcı Tekâmülden Hayatın Tekâmülü, Çev: M.S. Tunç MEB, İstanbul, 1947

Billington, Ray; Felsefeyi Yaşamak, çev: Abdullah Yılmaz. (İstanbul 1997),

http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/h_rigths_turkce.pdf

Cevizci, Ahmet; "Ahlak ve Din" Felsefe Ansiklopedisi, İstanbul,2003 C.l„ s.l 16

Ebû Hatim er-Râzi, A'lâmu'n-Nübüvve,nşr. Salâh es-Sâvî, Tahran 1977

Kutluer, İlhan; Akıl ve İtikad: Kelâm-Felsefe İlişkileri Üzerine Araştırmalar, İstanbul, 1996

Locke, John;, An Essay Concerning Human Understanding, Collaborated by Alexander Fraser, Oxford 1894.

Nuttal, John; Ahlak Üzerine Tartışmalar, Etiğe Giriş İngilizce'den çeviren Abdullah Yılmaz. İstanbul 1997

Pieper, Annemarie; Etiğe Giriş, çev: V.Ataöman,G.Sezer, Ankara l994

Saruhan, Müfit Selim; "Ahlak, Hukuk ve Din İlişkisi" Din ve Ahlak Felsefesi içinde, Ankara, 2007.