Bilim Tarihinden Dersler-1

Gerçek bilim adamı öğrenme tutkusuna sahip, bilimsel deney sonuçlarına göre kendi fikirlerini düzelten kişidir. Bilimin başarılı bir şekilde ilerlemesi için öğrenme arzusundan sonra en vazgeçilmez Özellik bilimsel hayal gücüdür ki bu açıklamaları ve yasaları hayal eder. Ahlaka abartılı saygı göstermek bilimsel ilerleme için sakıncalıdır. Tüm bilimlerin en soyutu olan matematik tamamen hipotetik sorularla uğraşır; varlığın gerçekliğinin ne olabileceği ile ilgilenmez. Bilim, saf bilim olarak değil de davranışa yol gösterici olarak görülürse gerçek karakteri bozulur ve özellikle indüktif bilimlerdeki ilerleme durur. Ahlak kendi kendini kontrolü gerektirir ve insanlar kendilerini açıkça herhangi bir yönteme, bu yöntemin onları hangi sonuçlara götüreceğini düşünmeden teslim etmemeleri gerektiğini öğrenirler; ancak bu bilimde gerekli olan kararlılığa tamamen karşıt bir durumdur. Bilim yasaları süreklilik içerirler. Bilimde üç çeşit akıl yürütme vardır. Bunlar tümdengelim, tümevarım ve artdeyidir. Bunların yanında benzeşim, tümevarım ile artdeyinin özelliklerini birleştirir. Gerçek bilim özellikle yararsız şeylerin araştırılmasıdır, çünkü yararlı şeyler bilim adamlarının yardımı olmadan da incelenebilir. Bilim adamları akıl yürütmelerinde içgüdüsel hükümlere de yer verirler.

Lessons from the History of Science-1

The genuine scientist is the man who possesses a passion to learn and corrects his ideas according to the results of scientific experiments. The most indispensable quality for the successful prosecution of science after the passion to learn is scientific imagination and it dreams of explanations and laws. An exaggerated regard for morality is unfavorable to scientific progress. Mathematics, which is the most abstract of all the sciences deals with purely hypothetical questions; it is not interested in what the truth of existence may be. If science is not seen as pure science, but is seen as a guide to conduct its real character is destroyed; and the progress in the inductive sciences stops. Morality supposes self-control and people learn that they must not surrender themselves unreservedly to any method, without considering to what conclusions it will lead them; but this is utterly contrary to the single-mindedness that is requisite in science. Laws of science involve continuity. There are three kinds of reasoning in science. These are deduction, induction and retroduction. Besides these, analogy combines the properties of induction and retroduction. True science is distinctively the study of useless things, because the useful things will be studied without the aid of scientific men. Scientists also give place to instinctive judgments in their reasoning.