Yeni Medyada Eleştirel Mizah Üzerine Netnografik Bir şnceleme: Bobiler.Örg

Yeni medya özellikle kullanıcıların içerik üretimine olanak sağlayan web 2.0’nin geliştirilmesi ve içerik üretimini kolaylaştıran araç ve uygulamaların yaygınlaşması ile birlikte kullanıcıların ifade ve yaratıcılıklarının merkezi haline gelmiştir. Bu bağlamda iletişim alanında önemli bir değişim yaşanmış, katılımcı bir kültür gelişmeye başlamıştır. Böylece internetin demokrasiyi güçlendirme potansiyeli ön plana çıkmıştır. Yeni medya üzerine yapılan bu tartışmalarda kullanıcıların internetin bu potansiyelini nasıl değerlendirdiği önem kazanan konulardan biri haline gelmiştir. Yeni medyada kullanıcıların mizahi ve görsel bir dil üzerinden gündemle ilgili yorum ve eleştirilerini oluşturdukları görülmektedir. şnternet kullanıcıları yaratıcı içerik üretimleri üzerinden dile getirdikleri bu eleştirilerde mizah, eğlence, alay, yaratıcılık gibi unsurları yoŞun olarak kullanmaktadır. Bu kapsamda kullanıcı üretimi içeriŞe dayanan bobiler.örg internet sitesi bu tür eleştirel mizah örneŞi fotomanipülasyonların üretildiŞi bir ortam olarak dikkat çekmektedir. Çalışmanın temel sorusunu içerik üreten kullanıcıların yeni medyada eleştirel mizahı neden ve nasıl kullandıkları oluşturmaktadır. Bu doğrultuda kullanıcı üretimi eleştirel mizah örneklerinin üretildiği bir mecra olarak Bobiler araştırmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Kullanıcıların yeni medyadaki eleştirel mizah üretim pratiklerinin anlaşılması amacıyla Bobiler.örg üzerine netnografik bir inceleme gerçekleştirilmiştir.

A Netnographic Study on Critical Humor in New Media: Bobiler.Örg

New media has become the hub of internet users’ creativity and expression, especially as web 2.0 enabling user generated content has been developed and; tools and applications easing content generation has become widespread. Within this context, there has been a crucial change in the field of communication and a participatory culture has occurred. Hence, internet’s potential of strengthening democracy has come into prominence. The matter of how internet users utilize this potential is one of the most important subjects within the discussions over new media. It is observed that, in new media users constitute their comments and criticism about the agenda over a humorous and visual language. Factors like humor, fun, ridicule, creativity are intensely combined within the users’ criticism expressed through the creative content generation. Within this scope the internet site bobiler.örg based on user generated content, attracts attention as being a medium where critical humor examples like photomanipulations are generated. The basic question of this study is how and why users utilize critical humor in content generation in new media. Accordingly, Bobiler, one of the internet sites where examples of critical humor are generated, has been chosen as the case of this research. With the intent of understanding internet users’ practices of critical humor production, a netnographic study is conducted.

___

  • Adorno, Theodor. W. ve Max Horkheimer (2010). Aydınlanmanın DiyalektiŞi: Felsefi Frangmanlar. Çev., Nihat Ülner ve Elif Öztarhan KaradoŞan. şstanbul: Kabalcı.
  • Aristoteles (1987). Poetika. Çev., şsmail Tunalı. şstanbul: Remzi. Bakhtin, Mikhail (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar. Çev., Cem Soydemir. şstanbul: Ayrıntı.
  • Castells, Manuel (2009). Communication Power. NewYork: Oxford University. Castells, Manuel (2012). şsyan ve Umut AŞları: şnternet ÇaŞında Toplumsal Hareketler. Çev., Ebru Kılıç. şstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Çakır, Mukadder (2015). şnternette Gösteri ve Gözetim: Eleştirel Bir Okuma. Ankara: Ütopya.
  • Dawkins, Richard (2007). Gen Bencildir. 9. baskı. Çev., Asuman Ü. MüftüoŞlu. Ankara: Tübitak.
  • Debord, Guy (2012). Gösteri Toplumu. 4. baskı. Çev., Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent. şstanbul: Ayrıntı.
  • Esteves, Victoria ve Graham Meikle (2015). “‘Look @ This Fukken Doge’ Internet Memes and Remix Cultures.” The Routledge Companion to Alternative and Community Media. Chris Atton (der.) içinde. Oxon: Routledge. 561-570.
  • Fenoglio, Irene ve François Georgeon (2007). “Sunuş.” DoŞu’da Mizah. Irene Fenoglio ve François Georgeon (der.) içinde. Çev., Ali Berktay. 2. baskı. şstanbul: Yapı Kredi. 7-14.
  • Fuchs, Christian (2008). Internet and Society: Social Theory in The Information Age. NewYork: Routledge.
  • Fuchs, Christian (2011). Foundations of Critical Media and Foundation Studies. Oxon: Routledge.
  • Güler, ÇaŞatay ve Bilge Ufuk Güler (2010). Mizah, Gülme ve Gülme Bilimi. Ankara: Yazıt.
  • Hardt, Michael ve Antonio Negri (2003). şmparatorluk. 5. baskı. Çev., Abdullah Yılmaz. şstanbul: Ayrıntı.
  • Hobbs, Dick (2006). “Ethnography.” The Sage Dictionary of Social Research Methods. Victor Jupp (der.) içinde. London: Sage. 101-103.
  • Jenkins, Henry (2001). “Digital Renaissance: Convergence? I Diverge.” Technology Review. June. 93. http://phase1.nccr- trade.org/images/stories/jenkins_convergence_optional.pdf. Erişim Tarihi: 26.12.2014.
  • Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University.
  • Karataş, Çule ve Mutlu Binark (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ler.” TRT Akademi. 1(2): 426-448.
  • Kozinets, Robert (2006). “Netnography.” The Sage Dictionary of Social Research. Victor Jupp (der.) içinde. London: Sage. 193-195.
  • Lefebvre, Henri (2001). “Alaycılık, DoŞurtma Yöntemi ve Tarih Üzerine.” Çev., Çule Demirkol. Cogito: Çakanın Sırası DeŞil. (26): 133-144.
  • Morreall, John (2009). Comic Relief: A Comprehensive Philosophy of Humor. Oxford: Wiley-Blackwell.
  • Nesin, Aziz (1973). Cumhuriyet Döneminde Türk Mizahı “Düzyazı”. şstanbul: Akbaba.
  • Nietzsche, Friedrich (2002). Güç şstenci: Bütün DeŞerleri DeŞiştiriş Denemesi. Çev., Sedat Umran. şstanbul: Birey.
  • ÖŞüt Eker, Gülin (2014). şnsan Kültür Mizah şnsanlık Tarihinde Mizahın Serüveni: Felsefi Bir Problem Olan Mizahtan EŞlence Endüstrisinde Tüketim Nesnesi Mizaha. 2. baskı. Ankara: Grafiker.
  • Piper, Heather ve Helen Simons (2009). “Ethical Responsibility in Social Research.” Research Methods in the Social Sciences. Briget Somekh ve Caty Lewin (der.) içinde. London: Sage. 56-63.
  • Rintel, Sean (2013). “Crisis Memes: The Importance of Templatability to Internet Culture and Freedom of Expression.” Australian Journal of Popular Culture. 2(2): 253-271.
  • Romanos, Eduerdo (2012). “The Strategic Use of Humor in the Spanish Indignados/15M Movement.” The Politics and Protest Workshop, CUNY Graduate Center. 1-19 http://politicsandprotest.ws.gc.cuny.edu/files/2012/07/PPW-4-Romanos.pdf. Erişim Tarihi: 26.12.2014.
  • Ryan, Johnny (2010). A History of The Internet and The Digital Future. London: Reaktion Books.
  • Sharbaugh, Patric E. ve Nguyen, Dang (2014). “Make Lulz, Not War: How Online Remix and Meme Culture are Empowering Civic Engagement in the Socialist Republic of Vietnam.” Asiascape: Digital Asia. 1(3): 133-168.
  • Shifman, Limor (2007). “Humor in the Age of Digital Reproduction: Continuity and Change in Internet-Based Comic Texts.” International Journal of Communication. (1): 187-209.
  • Shifman, Limor (2013). “Memes in a Digital World: Reconciling with a Conceptual Troublemaker.” Journal of Computer-Mediated Communication. (18): 362-377.
  • Tüzün, Ozan (2012). “38 Yıl Sonra Bakıp Kafaları Karışsın.” Aydil Durgun (Röportaj Yapan). www.milliyet.com.tr. http://www.milliyet.com.tr/-38-yil- sonra-bakip-kafalari-karissin-/pazar/haberdetay/01.01.2012/1482820/default.htm. Erişim tarihi: 10.09.2015.
  • Tüzün, Ozan. (2015). Yeni Medya Konferansı, Yeni Medya ve şçerik - Yeni Medyada Yepyeni şçerik ve Biçimler - Kapanış Paneli. Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Konferansı (Dü.) Eylül 25, 2015 tarihinde www.youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=W2AOnI7diZI adresinden alındı.
  • van Dijck, Jose (2009). “Users Like You? Theorizing Agency in User-Generated Content.” Media Culture & Society, 31(4): 41-58.
  • Wettergren, Asa (2009). “Fun and Laughter: Culture Jamming and the Emotional Regime of Late Capitalism.” Social Movement Studies: Journal of Social, Cultural and Political Protest. 8(1): 1-15.