Wong Kar Wai Sinemasında Ticari Kaygılar ve Auteur Eleştirisi BaŞlamında Büyük Usta (2013) Filminin Analizi

Bu çalışmada Wong Kar Wai'nin Büyük Usta (2013) filmi incelenecektir. Wong Kar Wai, Hong Kong Sineması'nda auteur olarak anılır. Genel olarak Hong Kong Sineması, "Kung-fu" filmlerinin üretildiği bir "kültür" fabrikası olarak görülür. Bu sinemada her yıl pek çok aksiyon filmi üretilmektedir. Nitekim Wong Kar Wai'nin filmografisinde geleneksel Hong Kong Sineması ile doŞrudan baŞlantılı iki film bulunmaktadır: Zamanın Külleri (1994) ve Büyük Usta. Çalışmada, geleneksel "Kung-fu" anlatılarından biri olan "Ip Man filmleri" ele alınacak ve daha sonra Wong Kar Wai Sineması bağlamında Büyük Usta filmi incelenecektir. Araştırmada, "sanat" filmleri ile popüler kültür ürünleri arasında kurulan ilişki ortaya konmaya çalışılmıştır. Çağdaş sinemada bireysel bakış açısı auteur kuramına dayandırılır. Auteur kuramı, "sanat sineması" için belirleyici bir unsur olarak görülmektedir. Ancak, ticari sinemada da auteur olarak anılan pek çok yönetmen bulunmaktadır: Alfred Hitchcock ve Howard Hawks gibi. Nitekim auteur yönetmeni etkileyen toplumsal ve kültürel koşullarvardır ve film kültürel bir üründür. Bu bağlamda çalışmada, auteur kavramına getirilen farklı eleştiriler bir başlık altında özetlenmiş ve yönetmenle birlikte filmleri de ele alınmıştır. Analiz bölümünde Büyük Usta filmi, yönetmenin farklı filmlerinde görülebilen anlam ilişkileri bağlamında incelenmiştir. Sonuç bölümünde bu veriler, geleneksel Ip Man anlatıları ile karşılaştırılarak değerlendirilmektedir.

Commercial Concerns In Wong Kar Wai Cinema and The Analysis of The Grand Master (2013) Movie In The Context of Auteur Criticism

In this study, the film of Wong Kar Wai, The Grand Master (2013) will be analyzed. Wong Kar Wai is known as an auteur in Hong Kong Cinema. In general, Hong Kong Cinema is seen as a "culture" factory that are produced "Kung-fu" movies. Many action movies have been produced in this cinema every year. In fact, there are two films in Wong Kar Wai's filmography that are directly linked to the traditional Hong Kong Cinema: Ashes of Time(1994) and The Grand Master. "Ip Man" movies, which is one of the traditional "Kung-fu" narratives will be evaluated in the study and then,The Grand Master movie will be analyzed in the context of Wong Kar Wai Cinema. The relationship that established between "art" movies and popular culture have been tried to revealed in the study. The individual perspective in modern cinema is based on auteur theory. Auteur theory is seen as an indicative element for "art cinema". However, there have been many directors as known as auteur in the commercial cinema as well: Such as Alfred Hitchcock and Howard Hawks. Hence, there are social and cultural conditions that affect auteur director and movie as a cultural product. In this context, various reviews on auteur concept have been summarized and the director and his films have been evaluated together. In the analysis section, The Grand Master movie has been analyzed in the context of meaning relationships that can be seen in different films of the director. In conclusion, these evaluations are compared with the traditional "Ip Man" narratives.

___

  • Abisel, Nilgün (2003). Sessiz Sinema. 2. Baskı. İstanbul: Om.
  • Abisel, Nilgün ve Eryılmaz, Tuğrul (2011). Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar. Murat şri. (der.) içinde. İstanbul: Derin.
  • "Ashes of Time Redux" (2008). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=ashesoftimeredux.htm. Erişim tarihi:17.02.2016.
  • Aytekin, Hakan ve Eroğlu, irfan (2014). "Bir Anlatma Vaadi: Senaryo." Sinema Dili: Beyaz Perdeyi Yaratanlar. Selahattin Yıldız (der.) içinde. İstanbul: Su. 15-50.
  • Bazin, Andre (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Çev., Nijat Özön. Ankara: Bilgi.
  • Bazin, Andre (2011). Sinema Nedir?. Çev., İbrahim ener. İstanbul: Doruk.
  • Bettinson, Gary (2015). "The Sensuous Cinema Of Wong Kar Wai: Film Poetics and Aesthetic Of Disturbance." Hong Kong: Hong Kong University. 126-139.
  • Biryıldız, Esra (2000). Sinemada Akımlar. İstanbul: Beta.
  • Bornstein, T. Botz (2011). Filmler ve Rüyalar: Tarkovski, Bergman, Sokurov, Kubrick ve Wong Kar-wai. Çev., Cem Soydemir. İstanbul: Metis.
  • Bowman, Paul (2010). Theorizing Bruce Lee: Film-Fantasy-Fighting-Philosophy. New York: Rodopi.
  • Büker, Seçil (2010). "Auteur Kurama Giriş." Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri. Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu (der.) içinde. İstanbul: Kırmızı Kedi. 277-280.
  • Büyükbaş, Hakkı (2013). "Japon Siyasal Sisteminin Gelişimi Üzerine Bir inceleme (1868-2003)." Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. (28): 43-73.
  • Brown, Blain (2010). Sinematografi: Kuram ve Uygulama. Çev., Selçuk Taylaner. İstanbul: Hil.
  • "Chucking Express" (1996). Boxofficemojo. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=chungkingexpress.htm. Erişim tarihi: 17.02.2016.
  • "Days of Being Wild" (2005). Boxofficemojo. http://www.boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=daysofbeingwild.htm. Erişim tarihi: 19.02.2016.
  • Ekinci, B. Tolga (2015). "Sinemada Yeni Anlatım Yöntemleri: Time Lapse ve Slow Motion Teknikleri ve Samsara (2011) Filmi." Online Journal of Art and Design. 3(2): 43-56.
  • Esen, Kuyucak, Şükran (2014). "Sinemada Auteur Kuramı." Sinema Kuramları 2: Beyaz Perdeyi Aydınlatan Kuramlar. Zeynep Özarslan (der.) içinde. şstanbul: Su. 33-50.
  • "Fallen Angels" (1998). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=fallenangels.htm. Erişim tarihi: 14.02.2016.
  • Fu, Poshek ve Desser, David (2000). The Cinema of Hong Kong: History, Arts, Identity. United Kingdom: Cambridge.
  • Gangas, Spiros (2010). "Japanese Cinema: Visual Style and the Dialectics of Home." Journal of the Faculty of Letters Aesthetics. (35): 71-100.
  • Gombrich, Ernst (2014) Sanatın Öyküsü. Çev., Erol Erduran ve Ömer Erduran. İstanbul: Remzi.
  • Gürmen, Tınaz, Pınar (2008). Dünya Sinemasının Ustaları 1. İstanbul: Turkuvaz.
  • "Happy Together" (1997). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=happytogether.htm. Erişim tarihi: 14.02.2016.
  • HKMDB. http://www.hkmdb.com/. Erişim Tarihi: 07.02.2016.
  • "Ip Man" (2008). Boxofficemojo.com, http://www.boxofficemojo.com/movies/intl/?id=_fIPMAN01. Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • "Ip Man: The Final Fight" (2013). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=ipman2013.htm. Erişim Tarihi: 03.08.2016.
  • Kabadayı, Lale (2013). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. şstanbul: Ayrıntı.
  • Kael, Pauline (1979). "Circles And Squares." Film Theory and Criticism: Introductory Readings, 2nd Edition. Gerald Mast & Marshall Cohen (der.) içinde, Oxford: Oxford University.
  • Kellner, Douglas (2013). Sinema Savaşları: Bush Cheney Döneminde Hollywood Sineması ve Siyaset. Çev., G. Koca. şstanbul: Metis.
  • Kelsey, Eric (2013). "A minute with: Wong Kar Wai on 'The Grandmaster' and Kung Fu". http://www.reuters.com/article/entertainment-us-wongkarwai- idUSBRE96N1IK20130725. Erişim Tarihi: 08.01.2015.
  • Kovacs, Andre (2010). Modernizmi Seyretmek. Çev., Ertan Yılmaz. Ankara: De-Ki.
  • Lee, Linda (1994). Tao of Jeet Kune Do. 4. Basım. Amerika: Ohara.
  • Monaco, James (2006). Yeni Dalga. Çev., Ertan Yılmaz. İstanbul: +1 Kitap.
  • Monaco, James (2009). Bir Film Nasıl Okunur? Çev., Ertan Yılmaz. İstanbul: Oğlak.
  • Morva-Kablamacı, Deniz (2011). "Auteur Eleştiri Yaklaşımı Işığında Bilge Olgaç Filmleri." Sinema Araştırmaları: Kuramlar, Kavramlar, Yaklaşımlar. Murat İri (der.) içinde. İstanbul: Derin. 63-103.
  • "New Zealand Box Office For Ip Man" (2015). www.the-numbers.com. http://www.the-numbers.com/movie/Yip-Man-3/New- Zealand#tab=international. Erişim tarihi: 07.02.2016.
  • Nochimson, P. Martha (2013). Bir Dünya Sinema. Çev., Özgür Yaren. Ankara: De- ki.
  • Özden, Zafer (2014). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: imge.
  • Özdoğru, Pelin (2004). Minimalizm ve Sinema. İstanbul: Es.
  • Özön, Nijat (1981). Sinema Ve Televizyon Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Özön, Nijat (2008). Sinemaya Giriş. İstanbul: Agora.
  • Sarris, Andrew (1969). Interviews with Film Directors. New York: Avon.
  • Sarris, Andrew (1996). The American Cinema: Directors And Directions 1929- 1968. New York: Da Capo.
  • Sarris, Andrew (2009). "Notes of The Auteur Theory in 1962." Film Theory and Criticism: Introductory Readings, Leo Braudy ve Marshall Cohen (der.) içinde. Newyork: Oxford.
  • Schehr, Carl, Robert (2000). "Martial Arts Films and the Action-Cop Genre: Ideology, Violence and Spectatorship." Journal of Criminal Justice and Popular Culture. 7(3): 107-118.
  • Schneider, Lisa (2014). "Signing With A Sword: Signature Sign Patterns of Semiotics As Connotative Constructs Applied to Chinese Martial Arts Cinema." Cinema Studies. 1-35.
  • Singleton, S. Ralph (2004). Amerikan Film Terimleri Sözlüğü. Çev., Selçuk Taylaner. İstanbul: Es.
  • Sokolov, Alesksey (2011). Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu, 2.Baskı. Çev., Semir Aslanyürek. İstanbul: Agora.
  • "The Legend is Born: Ip Man" (2010). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/intl/?page=&id=_fTHELEGENDISBOR NI01. Erişim tarihi: 06.02.2016.
  • Stringer, Julian (2002). Fifty Contemporary Film Makers. "Wong Kar Wai." Yvonne Tasker. (der.) içinde. New York: Routledge.
  • "The Grandmaster" (2013). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=grandmasters.htm. Erişim tarihi: 14.02.2016.
  • Thompson, Kristin ve Bordwell, David (2011). Film Sanatı. Çev., Ertan Yılmaz ve Emrah Suat. Ankara: De-Ki.
  • Thompson, Kristin ve Bordwell, David (2013). "The Grandmaster: Moving Forward, Turning Back." http://www.davidbordwell.net/blog/2013/09/23/the- grandmaster-moving-forward-turning-back/. Erişim Tarihi: 06.02.2016.
  • Thompson, Kristin ve Bordwell, David (2008). "Ashes to Ashes (Redux)." http://www.davidbordwell.net/blog/2008/12/18/ashes-to-ashes-redux/. Erişim Tarihi: 13.02.2016.
  • Toprak, Murat (2013). Film Dili Kurgu. İstanbul: Kalkedon.
  • Truffaut, François (1987). Hitchcock. Çev., İlyas Hızlı. İstanbul: Afa.
  • Yaldız, Fırat (2013). "Diaspora Kavramı: Tarihçe, Gelişme ve Tartışmalar." Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. (18): 289-318.
  • Yıldırım, Nimet (2010). "Eski şran'da Dinler ve Dinsel inanışlar 2." Doğu Dil, Edebiyat, Tarih, Sanat ve Kültür Araştırmaları Dergisi. 10(2): 5-26.
  • Yu, Sabrina (2012). "Can a Wuxia Star Act? Martial Arts, Acting, and Critical Responses to Jet Li's Once Upon A Time In China." Enter Text6.1: 134-158.
  • Wingchunturkey. http://www.wingchunturkey.com/bolum/wing-chun-nedir. Erişim Tarihi: 13.05.2016.
  • Wollen, Peter (2008). Sinemada Göstergeler ve Anlam. Çev., Zafer Aracagök ve Bülent Doğan. İstanbul: Metis.
  • "2046" (2005). Boxofficemojo.com. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=2046.htm. Erişim tarihi: 12.02.201